Wickström tietoutta kaivataan
Lähetetty: 14 Loka 2006 14:22
Löysin sivustolta Wikcström vuosimalli/sarjanumero listan ja sain selville, että meidän vanha Wikumme on vuosimallia 1934 (nro. 8662). Kilpi ilmoittaa tehoksi 5-7 hv. Alunperin tietenkin petrooli kone, mutta nyt on ajettu bensalla jo kymmenisen vuotta. Kone on ollut isoisälläni nyt noin 40 vuotta ja sitä ennen jollakin toisella ja alunperin eräällä kalastajalla. Papereiden mukaan siihen on tehty täysremontti Vaasassa vuonna 1956, jolloin on vaihdettu sylinteri, sylinterinkansi, mäntä, kiertokanki, kampiakseli, etulämmittäjä ja läjä muita liikkuvia osia, kuten rattaita ja laakereita. Siis suurin osa koneen osista on vuodelta -56 mutta alkuperältään -34 ja se käy vieläkin! Joka kesä käydään mökillä. Kysymys kuuluu mikä mahtaa olla koneen oikea mallimerkintä onkohan se MA?!? Koneessa on helposti irroitettava Boschin liukurengasmagneetto. Koneesta tulee akseli, jossa on kaksi koloa ja magneetossa on laippa missä on kaksi tappia, jotka menevät koloihin. Ratas ei siis tule koneen sisältä ulos kuten uusimmissa W-moottoreissa. Tulpat ovat Boschin M 45 T1 -mallia (jumalattoman pitkät). Ollaan kokeiltu nykyisiä ainakin sentin lyhyempiä Boschin ja Championin malleja mutta alkaa pätkimään ajon aikana (jää liian ylös?!?)
Pakosarja meni puhki jokin aika sitten mutta siihen pystyttiin laittamaan paikka, joka on kestänyt (ihme kyllä). Sylinteri alkaa olla jo väljä, käytetään öljynä SAE 90 mutta tulpista ja palotilan öljyisestä karstasta huomaa syksyisin, että antaa läpi jonkin verran.
Saako enää mitään purkuosia? Ainakin tulppia kaivattaisiin ja magneeton kärjet säädettiin viimisimmileen 80-luvulla (ei enää säätövaraa), joten sekin on loppusuoralla!
Minulla ei ole kotisivuja mutta voin laitta kuvia sähköpostilla jos haluatte!
Kommentoikaa edes jotain! Voin sanoa, että moottori pitää maailman ihaninta ääntä (varsinkin tyhjäkäynnillä) ja pelkään sen lopullista hajoamista minä hetkenä hyvänsä!!!
Pakosarja meni puhki jokin aika sitten mutta siihen pystyttiin laittamaan paikka, joka on kestänyt (ihme kyllä). Sylinteri alkaa olla jo väljä, käytetään öljynä SAE 90 mutta tulpista ja palotilan öljyisestä karstasta huomaa syksyisin, että antaa läpi jonkin verran.
Saako enää mitään purkuosia? Ainakin tulppia kaivattaisiin ja magneeton kärjet säädettiin viimisimmileen 80-luvulla (ei enää säätövaraa), joten sekin on loppusuoralla!
Minulla ei ole kotisivuja mutta voin laitta kuvia sähköpostilla jos haluatte!
Kommentoikaa edes jotain! Voin sanoa, että moottori pitää maailman ihaninta ääntä (varsinkin tyhjäkäynnillä) ja pelkään sen lopullista hajoamista minä hetkenä hyvänsä!!!