MD2B + RB kytkin ongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
suoraa_huutoa

MD2B + RB kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 12 Loka 2006 15:19

Moi,

Veneessäni on MD2B joka toimii hienosti.

Huomasin kuitenkin tänäkesänä, että vaihteiton perässä olevasta stefasta (kumituttin alla) vuotaa hieman öljyä. Määrällisesti korkeintaan puolidesiä per kesä.

Pystyykö stefan vaihtamaan ilman kytkimen irroitusta ja miten kova työ tämä on ?

MD2B tekee noin 3cm heilumista poikittaissuunnassa pienillä (minimi) kierroksilla ja minulla on suora pokuriakseli veto perille (ei niveliä). Aiheuttaako tämä stefan väsymisen/ kulumisen ?

Vaihteito toimii pehmeästi, mutta eteenpäin vaihteen kytkeytymisessä havaittavissa joskus pientä viivettä (korkeintaan sekunti). Pystyykö RB kytkintä säätämään kiinniottokohtaa vai riippuuko kaikki potkuri akselin työnnöstö. liikkuuko potkuri akseli muuten kaikkissa RB kytkimissä ?

Voisitte muutenkin neuvoa kyseisen kytkimen säädöistä, jos teillä on tieoa .

ja kiitokset foorumille. Tämä on mahtava.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Ambrosio

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 14 Loka 2006 20:49

Moro!
Itse avasin RB:n pari vuotta sitten kun jämähti välillä kokonaan. Ei sitä käsittääkseni paljoa pysty säätämään-kartiot kuluvat vähitellen ja alkavat luistaa. Se pieni luisto alussa on kai vielä normaalia kun potkuripaine nimenomaan painaa kartion kiinni. Akselin on tarkoitus liikkua-se hoitaa koko kytkemisen. Stefasta en oikein osaa sanoa muuta kun että tuskin johtuu moottorin heilumisesta, mutta paha se on vaihtaa paikalla ellei tilaa ole paljon. En muista saako laipan irti ilman että irrottaa koko lootan. Sinänsä loota on kiinni vain muutamalla pultilla joten se irtoaa helposti jos vaan on tilaa. Minulla oli ohjekirjassa hyvät ohjeet koko lootan purkamiseen - et taida omistaa sellaista? Kannattaa kokeilla googlesta.
Sinänsä RB on mielestäni hieno kytkin ja toimii tosi pehmeästi verrattuna uudempiin mekaanisiin jotka ryskäävät aina vaihtaessa.

Jussikoo

Rb

Viesti Kirjoittaja Jussikoo » 15 Loka 2006 14:45

Tämmöseltä herralta saa rb kytkimen kuvan:simo.salo@volvo.com
Tulee omaan sähköpostiin ja voi samalla kysellä muutakin asiaan kuuluvaa.

suoraa_huutoa

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 16 Loka 2006 10:18

Kiitokset Jussikoolle ja ambrosiolle.

Ajattelin jo, että näin iäkkäälle laitteelle ei olisi neuvojia, mutta löytyihän niitä.

Tämä sekunnin kytkentä viive on havaittavissa vain minimi kierroksilla, joten ajatelinkin että potkuri paine ei ole ollut riittävä. muuten olen kytkimeen todella tyytyväinen. Varsinkin kytkennän pehmeyteen.

Kyselen ohjeita volvolta ja pistän infoa mitä kuului.

T: Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Vastaa Viestiin