Sivu 2/2

Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Lähetetty: 23.10.2019 22:17
Kirjoittaja MÖsteri
Moi,

On toki. Latailen niitä tähän, niin saadaan näytille. Mutta nyt menee pari päivää, kun on illat täynnä puuhaa. Kuvia tulee.

Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Lähetetty: 24.10.2019 20:15
Kirjoittaja MÖsteri
Kuvia W1:n konepedin rakentelusta Pihljertan veistämään 5,2 metrin fiskariin. Kuvat ovat vuodelta 2006 ja 2007.

Lähtötilanne:
00.jpg
000.jpg
Pahvimalli lankun päälle ja moottorisahalla aihiota:
1.jpg

Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Lähetetty: 24.10.2019 20:18
Kirjoittaja MÖsteri
Ja jatkuu...

Tarkempaa työstöä höyläpenkissä:
2.jpg
Sovitusta ja pahvimallin tekoa:
3.jpg
Tarkempi sovitus tervan avulla, eli katsotaan mistä kantaa, ja työstetään puuta pois:
4.jpg

Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Lähetetty: 24.10.2019 20:20
Kirjoittaja MÖsteri
Jatkuu...

Työstöä höylällä, puukolla ja kavahöylällä, aina välillä sovittaen tervalla ja ilman:
5.jpg
6.jpg
Verstaalla sovitettiin moottoria tulevaan petiin, jotta saadaan kolot suunnilleen oikein:
7.jpg

Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Lähetetty: 24.10.2019 20:23
Kirjoittaja MÖsteri
Jatkuu...

Pohjatukit kiinni köliin läpimenevillä M12 rst-kierretangoilla:
8.jpg
Ja vastamuttereille piti tehdä kölin alapintaan kolot:
9.jpg
Asennusvaiheessa puiden törmääviin pintoihin tuli muutaman millin kerros liitukittiä:
10.jpg

Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Lähetetty: 24.10.2019 20:27
Kirjoittaja MÖsteri
Jatkuu...
11.jpg
Liitukitin tein itse tervasta, pellavaöljystä ja liitujauhosta sekoitellen:
12.jpg
Pohjatukit kiinnitettiin kunkin pohjalaudan läpi kahdella messinkisellä puuruuvilla. Kukin pohjatukki yltää kolmen laudan yli, joten ruuveja tuli 6 / pohjatukki, keskellä kölin läpäisevän kierretangon lisäksi.
13.jpg

Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Lähetetty: 24.10.2019 20:38
Kirjoittaja MÖsteri
Ja lopuksi valmis peti:
14.jpg
Pituussuuntaiset petipuut ovat pohjatukeissa kiinni M12 tangosta pätkityillä pulteilla. Pohjatukin alapinnassa on mutteria ja prikkaa varten kolo, johon mutterin sai ujutettua asennettaessa. Rakennelman mitoitus on niin, että petipölkyt ovat potkuriakselin suuntaisesti, eli nousevat kohti keulaa samassa linjassa, missä akseli törröttää. Yläpinta on tarkoituksella 2-3 mm potkuriakselin linjaa ylempänä, jotta moottorin tassut sai rihtauksessa upottaa taltalla petipölkkyyn. Näin ei tarvinnut viritellä mitään irtoprikkoja tassujen alle. Ja rihtaus on pysynyt samana vuodesta toiseen, vaikka moottori on ollut lähes joka vuosi irti veneestä talvella.

Koko hommassa vaikeinta oli määritellä asennuspaikka veneen pituussuunnassa. Moottori pitää viedä niin eteen, että se mahtuu paikalleen ilman, että öljypohja hankaa lautoihin. Veiviä varten piti etummaiseen pohjatukkiin tehdä ohennus etupintaan.

Ja lopuksi moottori paikallaan; maalattuna ja putsattuna. Potkuriakselin laippa teetettiin sorvaamossa uusi, koska akseli on 19 mm eikä Wickströmin vakio (22mm?). Trallit tein silloin myös uudet, sekä konekopan.
15.jpg

Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Lähetetty: 24.10.2019 20:42
Kirjoittaja MÖsteri
Jaa-a, näistä puuhistakin on jo 12 vai 13 vuotta... huh. Digikuvissa kaikki on niin tuoretta ja hohtavaa - aika on pysähtynyt. Tehtaalta nyysityt Leijonan työhousut ovat vielä ehjät ja mahtuvat innokkaan veistäjän päälle.. Mutta oli tuo mukavaa puuhaa, pitäisi tehdä joka vuosi jotain tuollaista. Aikaa menee hukkaan jos ei tee.

Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Lähetetty: 26.10.2019 1:05
Kirjoittaja Qubik
Iso kiitos kuvista! Pihljertaan itsekiin sitä petia alaan tekee