W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Moi,
On toki. Latailen niitä tähän, niin saadaan näytille. Mutta nyt menee pari päivää, kun on illat täynnä puuhaa. Kuvia tulee.
On toki. Latailen niitä tähän, niin saadaan näytille. Mutta nyt menee pari päivää, kun on illat täynnä puuhaa. Kuvia tulee.
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Kuvia W1:n konepedin rakentelusta Pihljertan veistämään 5,2 metrin fiskariin. Kuvat ovat vuodelta 2006 ja 2007.
Lähtötilanne:
Pahvimalli lankun päälle ja moottorisahalla aihiota:
Lähtötilanne:
Pahvimalli lankun päälle ja moottorisahalla aihiota:
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Ja jatkuu...
Tarkempaa työstöä höyläpenkissä:
Sovitusta ja pahvimallin tekoa:
Tarkempi sovitus tervan avulla, eli katsotaan mistä kantaa, ja työstetään puuta pois:
Tarkempaa työstöä höyläpenkissä:
Sovitusta ja pahvimallin tekoa:
Tarkempi sovitus tervan avulla, eli katsotaan mistä kantaa, ja työstetään puuta pois:
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Jatkuu...
Työstöä höylällä, puukolla ja kavahöylällä, aina välillä sovittaen tervalla ja ilman:
Verstaalla sovitettiin moottoria tulevaan petiin, jotta saadaan kolot suunnilleen oikein:
Työstöä höylällä, puukolla ja kavahöylällä, aina välillä sovittaen tervalla ja ilman:
Verstaalla sovitettiin moottoria tulevaan petiin, jotta saadaan kolot suunnilleen oikein:
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Jatkuu...
Pohjatukit kiinni köliin läpimenevillä M12 rst-kierretangoilla:
Ja vastamuttereille piti tehdä kölin alapintaan kolot:
Asennusvaiheessa puiden törmääviin pintoihin tuli muutaman millin kerros liitukittiä:
Pohjatukit kiinni köliin läpimenevillä M12 rst-kierretangoilla:
Ja vastamuttereille piti tehdä kölin alapintaan kolot:
Asennusvaiheessa puiden törmääviin pintoihin tuli muutaman millin kerros liitukittiä:
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Jatkuu...
Liitukitin tein itse tervasta, pellavaöljystä ja liitujauhosta sekoitellen:
Pohjatukit kiinnitettiin kunkin pohjalaudan läpi kahdella messinkisellä puuruuvilla. Kukin pohjatukki yltää kolmen laudan yli, joten ruuveja tuli 6 / pohjatukki, keskellä kölin läpäisevän kierretangon lisäksi.
Liitukitin tein itse tervasta, pellavaöljystä ja liitujauhosta sekoitellen:
Pohjatukit kiinnitettiin kunkin pohjalaudan läpi kahdella messinkisellä puuruuvilla. Kukin pohjatukki yltää kolmen laudan yli, joten ruuveja tuli 6 / pohjatukki, keskellä kölin läpäisevän kierretangon lisäksi.
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Ja lopuksi valmis peti:
Pituussuuntaiset petipuut ovat pohjatukeissa kiinni M12 tangosta pätkityillä pulteilla. Pohjatukin alapinnassa on mutteria ja prikkaa varten kolo, johon mutterin sai ujutettua asennettaessa. Rakennelman mitoitus on niin, että petipölkyt ovat potkuriakselin suuntaisesti, eli nousevat kohti keulaa samassa linjassa, missä akseli törröttää. Yläpinta on tarkoituksella 2-3 mm potkuriakselin linjaa ylempänä, jotta moottorin tassut sai rihtauksessa upottaa taltalla petipölkkyyn. Näin ei tarvinnut viritellä mitään irtoprikkoja tassujen alle. Ja rihtaus on pysynyt samana vuodesta toiseen, vaikka moottori on ollut lähes joka vuosi irti veneestä talvella.
Koko hommassa vaikeinta oli määritellä asennuspaikka veneen pituussuunnassa. Moottori pitää viedä niin eteen, että se mahtuu paikalleen ilman, että öljypohja hankaa lautoihin. Veiviä varten piti etummaiseen pohjatukkiin tehdä ohennus etupintaan.
Ja lopuksi moottori paikallaan; maalattuna ja putsattuna. Potkuriakselin laippa teetettiin sorvaamossa uusi, koska akseli on 19 mm eikä Wickströmin vakio (22mm?). Trallit tein silloin myös uudet, sekä konekopan.
Pituussuuntaiset petipuut ovat pohjatukeissa kiinni M12 tangosta pätkityillä pulteilla. Pohjatukin alapinnassa on mutteria ja prikkaa varten kolo, johon mutterin sai ujutettua asennettaessa. Rakennelman mitoitus on niin, että petipölkyt ovat potkuriakselin suuntaisesti, eli nousevat kohti keulaa samassa linjassa, missä akseli törröttää. Yläpinta on tarkoituksella 2-3 mm potkuriakselin linjaa ylempänä, jotta moottorin tassut sai rihtauksessa upottaa taltalla petipölkkyyn. Näin ei tarvinnut viritellä mitään irtoprikkoja tassujen alle. Ja rihtaus on pysynyt samana vuodesta toiseen, vaikka moottori on ollut lähes joka vuosi irti veneestä talvella.
Koko hommassa vaikeinta oli määritellä asennuspaikka veneen pituussuunnassa. Moottori pitää viedä niin eteen, että se mahtuu paikalleen ilman, että öljypohja hankaa lautoihin. Veiviä varten piti etummaiseen pohjatukkiin tehdä ohennus etupintaan.
Ja lopuksi moottori paikallaan; maalattuna ja putsattuna. Potkuriakselin laippa teetettiin sorvaamossa uusi, koska akseli on 19 mm eikä Wickströmin vakio (22mm?). Trallit tein silloin myös uudet, sekä konekopan.
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Jaa-a, näistä puuhistakin on jo 12 vai 13 vuotta... huh. Digikuvissa kaikki on niin tuoretta ja hohtavaa - aika on pysähtynyt. Tehtaalta nyysityt Leijonan työhousut ovat vielä ehjät ja mahtuvat innokkaan veistäjän päälle.. Mutta oli tuo mukavaa puuhaa, pitäisi tehdä joka vuosi jotain tuollaista. Aikaa menee hukkaan jos ei tee.
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Iso kiitos kuvista! Pihljertaan itsekiin sitä petia alaan tekee
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Asennus näyttää muuten kaikin puolin asialliselta, mutten käyttäisi pohjatukkien kiinnityksessä laudoituksen läpi messinki ruuveja.
Joko haponkestävät 316 A4 tai pronssiruuvit ovat paras valinta vedenalaisiin osiin
Joko haponkestävät 316 A4 tai pronssiruuvit ovat paras valinta vedenalaisiin osiin
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Moi,
Ruuvien valintaa ohjasi tuolloin käytäntö, noita ruuveja oli vanhaa perua tallessa. Vastaavaa kokoelmaa ruostumattomia olisi pitänyt alkaa erikseen hankkimaan. Rst-kierretangot sai suoraan bauhausin hyllystä, mutta ruuvipuoli oli tuolloinkin enemmän terassirakentajan tarpeisiin. Nykyään varmaan osaisin jo tilailla netin kautta rst tai pronssia.
Kyllähän nuo pehmeät ruuvit myötäävät puun turpoillessa.
Ruuvien valintaa ohjasi tuolloin käytäntö, noita ruuveja oli vanhaa perua tallessa. Vastaavaa kokoelmaa ruostumattomia olisi pitänyt alkaa erikseen hankkimaan. Rst-kierretangot sai suoraan bauhausin hyllystä, mutta ruuvipuoli oli tuolloinkin enemmän terassirakentajan tarpeisiin. Nykyään varmaan osaisin jo tilailla netin kautta rst tai pronssia.
Kyllähän nuo pehmeät ruuvit myötäävät puun turpoillessa.