W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Tervehdys!
Nyt on paatti maissa, ja alkaa talven rojektin suunnittelu. Tarvitsisi rakennella wickström W1:n alle uusi kunnollinen konepeti ja pohjatukit. Vanhalla asennuksella tärinä oli aivan järisyttävä, sillä kone pääsi lyömään "sopivilla" kierroksilla ylös-alas oikeen reilusti.
Nyt on tarkoituksena rakennella sarja pohjatukkeja, ja niitten varaan konepeti, johon sitten rihdataan kone akselin kanssa linjaan. Asennuksesta tulee mallia jäykkä, eli ei niveltä&kumeja. Käytännössä tuonne koneen ja pohjan väliin ei mitään valtavia pohjatukkeja mahdu, mutta tarkoitus onkin laittaa monta peräkkäin ja sitoa ne konepedillä yhdeksi kokonaisuudeksi. Tällöin koneen heiluminen pitäisi hukkua rakenteisiin..
Olisiko jollain vinkkejä, kokemuksia tai kommentteja työn toteuttamisesta? Tavoitteena on siis tärinän oleellinen vähentäminen, tokihan yksipyttyinen tärisee, mutta ei sen tartte lyödä niin ettei silmälasit pysy nokalla......
Tossa kuva lähtökohdasta:
ja toinen:
Nyt on paatti maissa, ja alkaa talven rojektin suunnittelu. Tarvitsisi rakennella wickström W1:n alle uusi kunnollinen konepeti ja pohjatukit. Vanhalla asennuksella tärinä oli aivan järisyttävä, sillä kone pääsi lyömään "sopivilla" kierroksilla ylös-alas oikeen reilusti.
Nyt on tarkoituksena rakennella sarja pohjatukkeja, ja niitten varaan konepeti, johon sitten rihdataan kone akselin kanssa linjaan. Asennuksesta tulee mallia jäykkä, eli ei niveltä&kumeja. Käytännössä tuonne koneen ja pohjan väliin ei mitään valtavia pohjatukkeja mahdu, mutta tarkoitus onkin laittaa monta peräkkäin ja sitoa ne konepedillä yhdeksi kokonaisuudeksi. Tällöin koneen heiluminen pitäisi hukkua rakenteisiin..
Olisiko jollain vinkkejä, kokemuksia tai kommentteja työn toteuttamisesta? Tavoitteena on siis tärinän oleellinen vähentäminen, tokihan yksipyttyinen tärisee, mutta ei sen tartte lyödä niin ettei silmälasit pysy nokalla......
Tossa kuva lähtökohdasta:
ja toinen:
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05.07.2006 20:53
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Kiitoksiä kommenteista
Jeps, juurikin tuollaista olen siihen miettinyt, eli eka pohjatukki veivin eteen, ja viimeinen sinne potkuriakselin alueelle. Mutta montakohan niitä kannattaa yhteensä siihen laittaa?
Mielestäni kolme on minimi, mieluummin neljä tai viisi?
Pohjatukkien pulttaus tulee kölin läpi kierretangolla, ja lisäksi kuhunkin lautaan ainakin parilla reilulla messinkiruuvilla. Ja kölin juureen tietysti kolo pilssiveden läpivirrattavaksi.
Siitäpä tuo syntynee, huomenna pääsen kylille paatin kimppuun. Ensin tarvitsee vaan pestä pilssistä öljyt ja töhnät pois.
Mielestäni kolme on minimi, mieluummin neljä tai viisi?
Pohjatukkien pulttaus tulee kölin läpi kierretangolla, ja lisäksi kuhunkin lautaan ainakin parilla reilulla messinkiruuvilla. Ja kölin juureen tietysti kolo pilssiveden läpivirrattavaksi.
Siitäpä tuo syntynee, huomenna pääsen kylille paatin kimppuun. Ensin tarvitsee vaan pestä pilssistä öljyt ja töhnät pois.
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Paljonko on ajotunteja takana
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 19.06.2006 14:48
- Paikkakunta: Pori
Wiikkumi
Tere!
Oletkin jo saanut näköjään hyviä neuvoja. Itse wiikkumilla ajelevana vaan mietin, että miksi nostat wiikkumin takaisin veneeseesi, jos olet sen jo kerran irroittanut?
Hyvä moottorihan se, kunhan ei ole veneessä
Nimim. uudemman koneen rahoitusta odotellessa...
Oletkin jo saanut näköjään hyviä neuvoja. Itse wiikkumilla ajelevana vaan mietin, että miksi nostat wiikkumin takaisin veneeseesi, jos olet sen jo kerran irroittanut?
Hyvä moottorihan se, kunhan ei ole veneessä
Nimim. uudemman koneen rahoitusta odotellessa...
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05.07.2006 20:53
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Tietysti wiki
Jaa että miksi se wickströmmi nostetaan takaisin??
No sanotaan vaikka siksi, että se on tuon veneen sydän. Tietysti paatti liikkuisi meriä jollain muullakin moottorilla, mutta eihän se olisi läheskään yhtä hauskaa.
Hyviä diisselöintejä vaan apaprikalle... :=D
(Kuva löytyy Kansalliskirjaston kokoelmista)
No sanotaan vaikka siksi, että se on tuon veneen sydän. Tietysti paatti liikkuisi meriä jollain muullakin moottorilla, mutta eihän se olisi läheskään yhtä hauskaa.
Hyviä diisselöintejä vaan apaprikalle... :=D
(Kuva löytyy Kansalliskirjaston kokoelmista)
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 19.06.2006 14:48
- Paikkakunta: Pori
Wiikkumi
Juu kiitosta vaan:)
Onhan tolla W2:lla kiva pörräillä, nyt kun se on kunnostettu, mutta siltikin tulee veneiltyä siten, että saa olla aikamoinen Force Majeure -tilanne, ettei varaosaa veneestä löydy. Mm:
-elintestamentti
-selkärepullinen katkojan kärkiä,
-virranjakajan kansi,
-vaihtokannet,
-tiivistepaperia,
-olutta,
-viinaa,
-haulikko,
-vara-akkuja,
-kaksi kappaletta sytytyspuolia varalla [jos vaikka sattuis tartteen],
-muutama meetri tulpanjohtoa,
-virranjakajan kansi,
-sinistä tiivistemassaa kuumiin paikkoihin [veneen paikkoihin],
-melkein 20 litraa... vaseliinia,
-prässi edelliseen,
-atrain,
-n, 40 cl viskiä [vähän on ollut pakko naukkailla]
-äyskäri,
-varapilssipumppu, asennetun varalle ja käsikäyttöisen keralle,
-ristisanatehtäviä,
-esitäytetty testamentti,
-rokotuskortti
-neljännen luokan päästötodistus
jnejnejnejnejne
Tsemppiä vaan kaikille muillekin museoveneilijöille.
Tere.
Onhan tolla W2:lla kiva pörräillä, nyt kun se on kunnostettu, mutta siltikin tulee veneiltyä siten, että saa olla aikamoinen Force Majeure -tilanne, ettei varaosaa veneestä löydy. Mm:
-elintestamentti
-selkärepullinen katkojan kärkiä,
-virranjakajan kansi,
-vaihtokannet,
-tiivistepaperia,
-olutta,
-viinaa,
-haulikko,
-vara-akkuja,
-kaksi kappaletta sytytyspuolia varalla [jos vaikka sattuis tartteen],
-muutama meetri tulpanjohtoa,
-virranjakajan kansi,
-sinistä tiivistemassaa kuumiin paikkoihin [veneen paikkoihin],
-melkein 20 litraa... vaseliinia,
-prässi edelliseen,
-atrain,
-n, 40 cl viskiä [vähän on ollut pakko naukkailla]
-äyskäri,
-varapilssipumppu, asennetun varalle ja käsikäyttöisen keralle,
-ristisanatehtäviä,
-esitäytetty testamentti,
-rokotuskortti
-neljännen luokan päästötodistus
jnejnejnejnejne
Tsemppiä vaan kaikille muillekin museoveneilijöille.
Tere.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 24.01.2006 17:45
Niin,
Ainahan nuo toki täristävät, mutta jos tärinä on järisyttävä niinkuin kuvaat, tulee mieleen muutakin kuin huono peti. Omasta 50-luvun Wickströmistäni oikaistiin vauhtipyörä sorvissa ja sitten tasapainotettiin. Tilanne muuttui olennaisesti (melkein katosi tunnelma). Ehkä noissa "uudemmissa" W 1:ssä on asia jo tehtaalta saakka parempi ?
Ainahan nuo toki täristävät, mutta jos tärinä on järisyttävä niinkuin kuvaat, tulee mieleen muutakin kuin huono peti. Omasta 50-luvun Wickströmistäni oikaistiin vauhtipyörä sorvissa ja sitten tasapainotettiin. Tilanne muuttui olennaisesti (melkein katosi tunnelma). Ehkä noissa "uudemmissa" W 1:ssä on asia jo tehtaalta saakka parempi ?
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Kone oli melkein irti, se siinä kolisi...
Tärinä taisi kyllä nyt johtua vaan siitä huonosta kiinnityksestä. Peti eli myös kone oli nimittäin veneen pohjassa kiinni yhteensä kuudella melko pienellä messikinruuvilla - niistäkin kaksi jo poikki.
No nyt alkaa olemaan kolme uutta pohjatukkia jo aika tarkkaan sovitettuna. Kantoterva on näppärä muuten siihen sovittamiseen, tuleepa samalla laanittua tervaa juuri siihen kohtaan mikä tulee jäämään liitoksen alle.
Mainiota!
No nyt alkaa olemaan kolme uutta pohjatukkia jo aika tarkkaan sovitettuna. Kantoterva on näppärä muuten siihen sovittamiseen, tuleepa samalla laanittua tervaa juuri siihen kohtaan mikä tulee jäämään liitoksen alle.
Mainiota!
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Tuollainen siitä tuli
Nyt alkaa olemaan veneessä uusi peti wickströmmille. Kolme pohjatukkia ja niiden varassa petipölkyt. Kukin pohjatukki on kölin läpi pultattu m12 jenkatangosta pätkityillä pulteilla. Lisäksi pohjalautojen läpi niin suurilla puuruuveilla, kun sinne vaan mahtui. Ja joka raossa on tervaa, vaseliinia ja liitujauhoa+pellavaöljyä tilkkeenä.
Saas nähdä millainen värinä koneesta tulevana kesänä irtoaa! Konetta pääsee linjailemaan paikoilleen kunhan tuo terva kuivuu...
Niin ja kovasti kiitoksia vaan kaikille jotka asiaan jotain kommentoi. Vaikka luomus on aikalailla "omastapäästä", niin oma merkityksensä on hyvillä neuvoilla!
Saas nähdä millainen värinä koneesta tulevana kesänä irtoaa! Konetta pääsee linjailemaan paikoilleen kunhan tuo terva kuivuu...
Niin ja kovasti kiitoksia vaan kaikille jotka asiaan jotain kommentoi. Vaikka luomus on aikalailla "omastapäästä", niin oma merkityksensä on hyvillä neuvoilla!
- Qubik
- Viestit: 1061
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?
Koska sellainen homma tuli omallekin ajankohtaiseksi, oisko sulla MÖsteri lisää kuvia työvaiheista?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!