Sivu 1/2

W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Lähetetty: 27.09.2006 23:45
Kirjoittaja MÖsteri
Tervehdys!

Nyt on paatti maissa, ja alkaa talven rojektin suunnittelu. Tarvitsisi rakennella wickström W1:n alle uusi kunnollinen konepeti ja pohjatukit. Vanhalla asennuksella tärinä oli aivan järisyttävä, sillä kone pääsi lyömään "sopivilla" kierroksilla ylös-alas oikeen reilusti.

Nyt on tarkoituksena rakennella sarja pohjatukkeja, ja niitten varaan konepeti, johon sitten rihdataan kone akselin kanssa linjaan. Asennuksesta tulee mallia jäykkä, eli ei niveltä&kumeja. Käytännössä tuonne koneen ja pohjan väliin ei mitään valtavia pohjatukkeja mahdu, mutta tarkoitus onkin laittaa monta peräkkäin ja sitoa ne konepedillä yhdeksi kokonaisuudeksi. Tällöin koneen heiluminen pitäisi hukkua rakenteisiin..

Olisiko jollain vinkkejä, kokemuksia tai kommentteja työn toteuttamisesta? Tavoitteena on siis tärinän oleellinen vähentäminen, tokihan yksipyttyinen tärisee, mutta ei sen tartte lyödä niin ettei silmälasit pysy nokalla......

Tossa kuva lähtökohdasta:

Kuva

ja toinen:

Kuva

Lähetetty: 28.09.2006 12:57
Kirjoittaja dieselmoottori
Meillä on ykspyttysen Bernardin peti vedetty kiinni pitkillä pulteilla kölistä läpi . Ei pahemmin heilu ajossa eikä tärise.

Lähetetty: 28.09.2006 17:26
Kirjoittaja matti
Pituutta reilusti lisää , tee ensimmäinen pohjatukki veivitilan etupuolelle ja viimeinen akselin alle, moottoripeti kauniilla viisteellä mataloitumaan molempiin päihin, koneen kohta akselin vaatimalla kallistuksella taaksepäin.
Ensimmäinen ja viimeinen sopivasti pohjatrallien alle.

Matti

Kiitoksiä kommenteista

Lähetetty: 29.09.2006 17:42
Kirjoittaja MÖsteri
Jeps, juurikin tuollaista olen siihen miettinyt, eli eka pohjatukki veivin eteen, ja viimeinen sinne potkuriakselin alueelle. Mutta montakohan niitä kannattaa yhteensä siihen laittaa?

Mielestäni kolme on minimi, mieluummin neljä tai viisi?

Pohjatukkien pulttaus tulee kölin läpi kierretangolla, ja lisäksi kuhunkin lautaan ainakin parilla reilulla messinkiruuvilla. Ja kölin juureen tietysti kolo pilssiveden läpivirrattavaksi.

Siitäpä tuo syntynee, huomenna pääsen kylille paatin kimppuun. Ensin tarvitsee vaan pestä pilssistä öljyt ja töhnät pois.

Lähetetty: 30.09.2006 16:03
Kirjoittaja matti
Laita mitenkä siihen parhaiten sopii=korkeus, esim. öljypohjan molemmin puolin? Jätä myös lautalimit auki= alemman laudan lovi "ylipitkäksi"=vesi pääsee virtaamaan esteettä limissä.

Matti

Lähetetty: 30.09.2006 16:54
Kirjoittaja Jape
Kurskiin tein tuollaiset pukit W2:lle. Hyvin on kestänyt jo monta vuotta eikä täristele.

Kuva

Lähetetty: 01.10.2006 18:42
Kirjoittaja Veli-Matti
Paljonko on ajotunteja takana ;-)

Wiikkumi

Lähetetty: 04.10.2006 12:23
Kirjoittaja apaprika
Tere!

Oletkin jo saanut näköjään hyviä neuvoja. Itse wiikkumilla ajelevana vaan mietin, että miksi nostat wiikkumin takaisin veneeseesi, jos olet sen jo kerran irroittanut?

Hyvä moottorihan se, kunhan ei ole veneessä :)

Nimim. uudemman koneen rahoitusta odotellessa...

Lähetetty: 04.10.2006 12:35
Kirjoittaja dieselmoottori
Yks pyttynen tärisee aina joten miksi W1 pitäisi jollain korvata. Onko parempia ehdotuksia?

Tietysti wiki

Lähetetty: 04.10.2006 19:35
Kirjoittaja MÖsteri
Jaa että miksi se wickströmmi nostetaan takaisin??

No sanotaan vaikka siksi, että se on tuon veneen sydän. Tietysti paatti liikkuisi meriä jollain muullakin moottorilla, mutta eihän se olisi läheskään yhtä hauskaa.

Hyviä diisselöintejä vaan apaprikalle... :=D

Kuva
(Kuva löytyy Kansalliskirjaston kokoelmista)

Wiikkumi

Lähetetty: 05.10.2006 12:54
Kirjoittaja apaprika
Juu kiitosta vaan:)

Onhan tolla W2:lla kiva pörräillä, nyt kun se on kunnostettu, mutta siltikin tulee veneiltyä siten, että saa olla aikamoinen Force Majeure -tilanne, ettei varaosaa veneestä löydy. Mm:
-elintestamentti
-selkärepullinen katkojan kärkiä,
-virranjakajan kansi,
-vaihtokannet,
-tiivistepaperia,
-olutta,
-viinaa,
-haulikko,
-vara-akkuja,
-kaksi kappaletta sytytyspuolia varalla [jos vaikka sattuis tartteen],
-muutama meetri tulpanjohtoa,
-virranjakajan kansi,
-sinistä tiivistemassaa kuumiin paikkoihin [veneen paikkoihin],
-melkein 20 litraa... vaseliinia,
-prässi edelliseen,
-atrain,
-n, 40 cl viskiä [vähän on ollut pakko naukkailla]
-äyskäri,
-varapilssipumppu, asennetun varalle ja käsikäyttöisen keralle,
-ristisanatehtäviä,
-esitäytetty testamentti,
-rokotuskortti
-neljännen luokan päästötodistus
jnejnejnejnejne

Tsemppiä vaan kaikille muillekin museoveneilijöille.

Tere.

Lähetetty: 10.10.2006 17:07
Kirjoittaja POLILARA
Niin,

Ainahan nuo toki täristävät, mutta jos tärinä on järisyttävä niinkuin kuvaat, tulee mieleen muutakin kuin huono peti. Omasta 50-luvun Wickströmistäni oikaistiin vauhtipyörä sorvissa ja sitten tasapainotettiin. Tilanne muuttui olennaisesti (melkein katosi tunnelma). Ehkä noissa "uudemmissa" W 1:ssä on asia jo tehtaalta saakka parempi ?

Kone oli melkein irti, se siinä kolisi...

Lähetetty: 16.10.2006 16:22
Kirjoittaja MÖsteri
Tärinä taisi kyllä nyt johtua vaan siitä huonosta kiinnityksestä. Peti eli myös kone oli nimittäin veneen pohjassa kiinni yhteensä kuudella melko pienellä messikinruuvilla - niistäkin kaksi jo poikki.

No nyt alkaa olemaan kolme uutta pohjatukkia jo aika tarkkaan sovitettuna. Kantoterva on näppärä muuten siihen sovittamiseen, tuleepa samalla laanittua tervaa juuri siihen kohtaan mikä tulee jäämään liitoksen alle.
Mainiota!

Tuollainen siitä tuli

Lähetetty: 11.04.2007 11:08
Kirjoittaja MÖsteri
Nyt alkaa olemaan veneessä uusi peti wickströmmille. Kolme pohjatukkia ja niiden varassa petipölkyt. Kukin pohjatukki on kölin läpi pultattu m12 jenkatangosta pätkityillä pulteilla. Lisäksi pohjalautojen läpi niin suurilla puuruuveilla, kun sinne vaan mahtui. Ja joka raossa on tervaa, vaseliinia ja liitujauhoa+pellavaöljyä tilkkeenä.

Saas nähdä millainen värinä koneesta tulevana kesänä irtoaa! Konetta pääsee linjailemaan paikoilleen kunhan tuo terva kuivuu...

Kuva

Niin ja kovasti kiitoksia vaan kaikille jotka asiaan jotain kommentoi. Vaikka luomus on aikalailla "omastapäästä", niin oma merkityksensä on hyvillä neuvoilla!

Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Lähetetty: 23.10.2019 18:31
Kirjoittaja Qubik
Koska sellainen homma tuli omallekin ajankohtaiseksi, oisko sulla MÖsteri lisää kuvia työvaiheista?