W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
MÖsteri
Viestit: 1169
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 27.09.2006 23:45

Tervehdys!

Nyt on paatti maissa, ja alkaa talven rojektin suunnittelu. Tarvitsisi rakennella wickström W1:n alle uusi kunnollinen konepeti ja pohjatukit. Vanhalla asennuksella tärinä oli aivan järisyttävä, sillä kone pääsi lyömään "sopivilla" kierroksilla ylös-alas oikeen reilusti.

Nyt on tarkoituksena rakennella sarja pohjatukkeja, ja niitten varaan konepeti, johon sitten rihdataan kone akselin kanssa linjaan. Asennuksesta tulee mallia jäykkä, eli ei niveltä&kumeja. Käytännössä tuonne koneen ja pohjan väliin ei mitään valtavia pohjatukkeja mahdu, mutta tarkoitus onkin laittaa monta peräkkäin ja sitoa ne konepedillä yhdeksi kokonaisuudeksi. Tällöin koneen heiluminen pitäisi hukkua rakenteisiin..

Olisiko jollain vinkkejä, kokemuksia tai kommentteja työn toteuttamisesta? Tavoitteena on siis tärinän oleellinen vähentäminen, tokihan yksipyttyinen tärisee, mutta ei sen tartte lyödä niin ettei silmälasit pysy nokalla......

Tossa kuva lähtökohdasta:

Kuva

ja toinen:

Kuva

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05.07.2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 28.09.2006 12:57

Meillä on ykspyttysen Bernardin peti vedetty kiinni pitkillä pulteilla kölistä läpi . Ei pahemmin heilu ajossa eikä tärise.

matti
Viestit: 1905
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 28.09.2006 17:26

Pituutta reilusti lisää , tee ensimmäinen pohjatukki veivitilan etupuolelle ja viimeinen akselin alle, moottoripeti kauniilla viisteellä mataloitumaan molempiin päihin, koneen kohta akselin vaatimalla kallistuksella taaksepäin.
Ensimmäinen ja viimeinen sopivasti pohjatrallien alle.

Matti

MÖsteri
Viestit: 1169
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Kiitoksiä kommenteista

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29.09.2006 17:42

Jeps, juurikin tuollaista olen siihen miettinyt, eli eka pohjatukki veivin eteen, ja viimeinen sinne potkuriakselin alueelle. Mutta montakohan niitä kannattaa yhteensä siihen laittaa?

Mielestäni kolme on minimi, mieluummin neljä tai viisi?

Pohjatukkien pulttaus tulee kölin läpi kierretangolla, ja lisäksi kuhunkin lautaan ainakin parilla reilulla messinkiruuvilla. Ja kölin juureen tietysti kolo pilssiveden läpivirrattavaksi.

Siitäpä tuo syntynee, huomenna pääsen kylille paatin kimppuun. Ensin tarvitsee vaan pestä pilssistä öljyt ja töhnät pois.

matti
Viestit: 1905
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 30.09.2006 16:03

Laita mitenkä siihen parhaiten sopii=korkeus, esim. öljypohjan molemmin puolin? Jätä myös lautalimit auki= alemman laudan lovi "ylipitkäksi"=vesi pääsee virtaamaan esteettä limissä.

Matti

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 30.09.2006 16:54

Kurskiin tein tuollaiset pukit W2:lle. Hyvin on kestänyt jo monta vuotta eikä täristele.

Kuva

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01.10.2006 18:42

Paljonko on ajotunteja takana ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

apaprika
Viestit: 20
Liittynyt: 19.06.2006 14:48
Paikkakunta: Pori

Wiikkumi

Viesti Kirjoittaja apaprika » 04.10.2006 12:23

Tere!

Oletkin jo saanut näköjään hyviä neuvoja. Itse wiikkumilla ajelevana vaan mietin, että miksi nostat wiikkumin takaisin veneeseesi, jos olet sen jo kerran irroittanut?

Hyvä moottorihan se, kunhan ei ole veneessä :)

Nimim. uudemman koneen rahoitusta odotellessa...

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05.07.2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 04.10.2006 12:35

Yks pyttynen tärisee aina joten miksi W1 pitäisi jollain korvata. Onko parempia ehdotuksia?

MÖsteri
Viestit: 1169
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Tietysti wiki

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.10.2006 19:35

Jaa että miksi se wickströmmi nostetaan takaisin??

No sanotaan vaikka siksi, että se on tuon veneen sydän. Tietysti paatti liikkuisi meriä jollain muullakin moottorilla, mutta eihän se olisi läheskään yhtä hauskaa.

Hyviä diisselöintejä vaan apaprikalle... :=D

Kuva
(Kuva löytyy Kansalliskirjaston kokoelmista)

apaprika
Viestit: 20
Liittynyt: 19.06.2006 14:48
Paikkakunta: Pori

Wiikkumi

Viesti Kirjoittaja apaprika » 05.10.2006 12:54

Juu kiitosta vaan:)

Onhan tolla W2:lla kiva pörräillä, nyt kun se on kunnostettu, mutta siltikin tulee veneiltyä siten, että saa olla aikamoinen Force Majeure -tilanne, ettei varaosaa veneestä löydy. Mm:
-elintestamentti
-selkärepullinen katkojan kärkiä,
-virranjakajan kansi,
-vaihtokannet,
-tiivistepaperia,
-olutta,
-viinaa,
-haulikko,
-vara-akkuja,
-kaksi kappaletta sytytyspuolia varalla [jos vaikka sattuis tartteen],
-muutama meetri tulpanjohtoa,
-virranjakajan kansi,
-sinistä tiivistemassaa kuumiin paikkoihin [veneen paikkoihin],
-melkein 20 litraa... vaseliinia,
-prässi edelliseen,
-atrain,
-n, 40 cl viskiä [vähän on ollut pakko naukkailla]
-äyskäri,
-varapilssipumppu, asennetun varalle ja käsikäyttöisen keralle,
-ristisanatehtäviä,
-esitäytetty testamentti,
-rokotuskortti
-neljännen luokan päästötodistus
jnejnejnejnejne

Tsemppiä vaan kaikille muillekin museoveneilijöille.

Tere.

POLILARA
Viestit: 10
Liittynyt: 24.01.2006 17:45

Viesti Kirjoittaja POLILARA » 10.10.2006 17:07

Niin,

Ainahan nuo toki täristävät, mutta jos tärinä on järisyttävä niinkuin kuvaat, tulee mieleen muutakin kuin huono peti. Omasta 50-luvun Wickströmistäni oikaistiin vauhtipyörä sorvissa ja sitten tasapainotettiin. Tilanne muuttui olennaisesti (melkein katosi tunnelma). Ehkä noissa "uudemmissa" W 1:ssä on asia jo tehtaalta saakka parempi ?

MÖsteri
Viestit: 1169
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Kone oli melkein irti, se siinä kolisi...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 16.10.2006 16:22

Tärinä taisi kyllä nyt johtua vaan siitä huonosta kiinnityksestä. Peti eli myös kone oli nimittäin veneen pohjassa kiinni yhteensä kuudella melko pienellä messikinruuvilla - niistäkin kaksi jo poikki.

No nyt alkaa olemaan kolme uutta pohjatukkia jo aika tarkkaan sovitettuna. Kantoterva on näppärä muuten siihen sovittamiseen, tuleepa samalla laanittua tervaa juuri siihen kohtaan mikä tulee jäämään liitoksen alle.
Mainiota!

MÖsteri
Viestit: 1169
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Tuollainen siitä tuli

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.04.2007 11:08

Nyt alkaa olemaan veneessä uusi peti wickströmmille. Kolme pohjatukkia ja niiden varassa petipölkyt. Kukin pohjatukki on kölin läpi pultattu m12 jenkatangosta pätkityillä pulteilla. Lisäksi pohjalautojen läpi niin suurilla puuruuveilla, kun sinne vaan mahtui. Ja joka raossa on tervaa, vaseliinia ja liitujauhoa+pellavaöljyä tilkkeenä.

Saas nähdä millainen värinä koneesta tulevana kesänä irtoaa! Konetta pääsee linjailemaan paikoilleen kunhan tuo terva kuivuu...

Kuva

Niin ja kovasti kiitoksia vaan kaikille jotka asiaan jotain kommentoi. Vaikka luomus on aikalailla "omastapäästä", niin oma merkityksensä on hyvillä neuvoilla!

Avatar
Qubik
Viestit: 745
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: W1:n asennus uusiksi => ehdotuksia?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 23.10.2019 18:31

Koska sellainen homma tuli omallekin ajankohtaiseksi, oisko sulla MÖsteri lisää kuvia työvaiheista?
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin