"Tiedän tapauksen" veneen korjauksen saralta kun voimansiirtolinja oli kasattu saatavilla olevista palikoista. Rosteripotkuri uupui, kaveri kantoi paikalle "melkein sopivan"= kartio oli erilainen, halkaisija 4" liian pieni, nousua todennäköisesti liian vähän. Ratkaisu-sorvari työsti kartion sopivaksi, lapojen päät rälläkällä tasaiseksi, latasta halkaisijaa lisää- koekäytössä todettiin se, että nousua sais olla reilusti lisää. Käyttöön sama metodi, rälläkällä lavat juuresta melkein poikki (taivuttaminen kotikonstein melko mahdotonta lavat juuresta yli 20 mm paksut)-jäi sarana- lapakulmaa lisää vaatimattomat 6", puikolla siistit saumat= johan rupes pelittäään, uppoumavene alkoi nostaan vettä peräkannelle täyskaasulla.
Potkurin tämänhetken mitat jotain 24x24", tilaushinta jotain tonnin paikkeilla joten kotiaskareet ovat joskus tuottoisia.
Halkaisijan muutoksen yhteydessä oli suoritettu tasapainoitus- potkuri, akseli, joustava kytkin=kaikki yhdessä pyörivät osat yhteen, viilapenkkiin puukkosaha vatupassilla, toiseenpäähän pyöröteräs, paketti ko tasojen päälle poikittain siten, että perälaakerin kohta on sahan tms selällä=painavin kohta kiepsahtaa alaspäin, painavimmasta lavasta materiaalia pois , lopputuloksena melkein värinätön yhdistelmä.
"Saranoiden" ansiosta lapakulmamuutos ei juurikaan lisännyt värähtelyitä.
Matti
PS Otsakkeen tarkoitus on vapauttaa "toimitus" kaikesta vastuusta siinä tapauksessa kun jollakulla on asiaa potkurikauppiaalle. :-)