Sivu 1/1
vaihdekeppi
Lähetetty: 21 Syys 2006 15:55
Kirjoittaja jpk
Onko kukaan muuttanut keppiä vaijeri tai vipujen kanssa käytettäväksi.
Melkosen hankala jalalla käyttää.
Jalalla keinutettava
Lähetetty: 24 Syys 2006 13:30
Kirjoittaja Jude
Hiukan samanlaisen asian parissa ollaan puuhasteltu.
Meillä tekeillä olevassa veneessä on Olympia-vaihde. Siinä on jalalla keinutettava kiikku. Nyt vaihteen ja moottorin päällä on ohjaamon lattia. Olemme kiinnittäneet vaihdekiikkuun vaihdevivun ja tehneet sille reijän lattiaan. Eli nyt siinä on tavallinen keppivaihde. Ohjaamo on vielä sisustamatta, ja voi olla ,että joudumme hieman siirtämään vaihteen paikka, kun kipparin ja apumiehen penkit saadaan paikalleen.
Nyt puhun teräsveneprojektista. Se jäi vuosi sitten vähemmälle huomiolle, kun innostuin tekemään vanerivenettä.
Lähetetty: 24 Syys 2006 15:29
Kirjoittaja Vandrock
Minulla on Olympia OMS 1:1 vaihde takaisinottolaitteella. Pitkä keppi, jonka päässä tyylikäs messinkinuppi. Vaatii sen verran habaa, että en usko onnistuvan vaijerin avulla.
Lähetetty: 24 Syys 2006 18:36
Kirjoittaja matti
Tiedän Olympia-kytkimeen joka on asennettuna Mersun perään purjeveneessä, siinä on tanko-vipuvälitys avotilaan ruorimiehen ulottuville.
Oli muistaakseni tehty henkilöauton ohjauksen pallonivelistä ja kepillä oli pituutta ruorin vieressä lähes metri-mielikuva parin vuoden takaa.
Ainakin se kartiokytkin tarvitsi sen verran voimaa, että vivut on parempi kuin vaijeri.
Vähän tekniikkaa peliin-eikös sen vois toteuttaa hydraulisesti tai edellinen jopa sähköohjattuna-lienee turhan paljon palikoita/vikamahdollisuuksia??!!
Matti
vaihdevivusta
Lähetetty: 24 Syys 2006 22:39
Kirjoittaja MS/LILLI
Mulla on tossa "kiinailmiössä" laitettu kaapelilla. Alunperin on ollut pitkä keppi vaihdelaatikon kyljessä. Se on sahattu lyhyemmäksi ja liitetty siihen kaukosäätökaapeli. Koska vipuvarsi on lyhyt ja kone tärisee aika lailla, on edellinen omistaja sitonut matka-ajossa kaukosäätövivun etuasentoon, on näin estänyt vivun valumisen takaisin päin ja mahdollisen kytkimen luistamisen. En tiedä mitä nuo kytkimet tulisi kestää, mutta nyt on kohta 25 vuotta mennyt samoilla levyillä. Jatkan itse samalla ohjeella, vaikka sainkin varalevyt mukaan.
Voihan tuo meikäläisen vaihde olla toki herkempi, kuin teidän, ainakin tuntuu herkältä.
Nyt vasta kuva hytin puolelta, mutta voin laittaa kuvan laatikon päästäkin, jos tarvis. Pienempi vipu on tietty kaasu ja isompi vaihde;)
http://fi.msnusers.com/LILLI-projekti/k ... &PhotoID=4
Lähetetty: 26 Syys 2006 08:29
Kirjoittaja manteli
Anninassa on keppi paikallaan "konehuoneessa" kaiken varalta jos vaijerit vaikka katkeais, mut muuten vaihde toimii vaijerivälitteisenä ja ihan hyvin.
[img]
http://groups.msn.com/peltipaatti/koneh ... hotoID=130
[/img]
t. jaakko
P.S. huomaa tasapainoitusklöntti alimmaisessa lyhyemmässä vivussa
Lähetetty: 26 Syys 2006 11:48
Kirjoittaja jpk
Joo pitänee väsätä tankovälitteinen..
Lähetetty: 26 Syys 2006 12:28
Kirjoittaja raimå
Siis onko joku saanut toimimaan Olympia 2f45:sen vaihteen kauko-ohjauksella? Tuo kuva taisi olla jostain toisesta olympiasta kun 2f45:sta?
Lähetetty: 26 Syys 2006 13:08
Kirjoittaja manteli
Jos tarkoitat Anninan vaihdekepin kuvaa on se aikapaljon järeämmän vaihteiston kuin Olympiassa oleva, laitoin kuvan vain malliksi miten sen voi toteuttaa.
Vaihteessa on kiinni 75heppanen Ford diesel.
t. jaakko