vaihdekeppi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jpk
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Loka 2005 11:40
Paikkakunta: lappeenranta

vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja jpk » 21 Syys 2006 15:55

Onko kukaan muuttanut keppiä vaijeri tai vipujen kanssa käytettäväksi.
Melkosen hankala jalalla käyttää.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Jalalla keinutettava

Viesti Kirjoittaja Jude » 24 Syys 2006 13:30

Hiukan samanlaisen asian parissa ollaan puuhasteltu.

Meillä tekeillä olevassa veneessä on Olympia-vaihde. Siinä on jalalla keinutettava kiikku. Nyt vaihteen ja moottorin päällä on ohjaamon lattia. Olemme kiinnittäneet vaihdekiikkuun vaihdevivun ja tehneet sille reijän lattiaan. Eli nyt siinä on tavallinen keppivaihde. Ohjaamo on vielä sisustamatta, ja voi olla ,että joudumme hieman siirtämään vaihteen paikka, kun kipparin ja apumiehen penkit saadaan paikalleen.

Nyt puhun teräsveneprojektista. Se jäi vuosi sitten vähemmälle huomiolle, kun innostuin tekemään vanerivenettä.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 24 Syys 2006 15:29

Minulla on Olympia OMS 1:1 vaihde takaisinottolaitteella. Pitkä keppi, jonka päässä tyylikäs messinkinuppi. Vaatii sen verran habaa, että en usko onnistuvan vaijerin avulla.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 24 Syys 2006 18:36

Tiedän Olympia-kytkimeen joka on asennettuna Mersun perään purjeveneessä, siinä on tanko-vipuvälitys avotilaan ruorimiehen ulottuville.
Oli muistaakseni tehty henkilöauton ohjauksen pallonivelistä ja kepillä oli pituutta ruorin vieressä lähes metri-mielikuva parin vuoden takaa.
Ainakin se kartiokytkin tarvitsi sen verran voimaa, että vivut on parempi kuin vaijeri.
Vähän tekniikkaa peliin-eikös sen vois toteuttaa hydraulisesti tai edellinen jopa sähköohjattuna-lienee turhan paljon palikoita/vikamahdollisuuksia??!!

Matti

MS/LILLI
Viestit: 49
Liittynyt: 04 Elo 2006 22:49
Paikkakunta: Hattula

vaihdevivusta

Viesti Kirjoittaja MS/LILLI » 24 Syys 2006 22:39

Mulla on tossa "kiinailmiössä" laitettu kaapelilla. Alunperin on ollut pitkä keppi vaihdelaatikon kyljessä. Se on sahattu lyhyemmäksi ja liitetty siihen kaukosäätökaapeli. Koska vipuvarsi on lyhyt ja kone tärisee aika lailla, on edellinen omistaja sitonut matka-ajossa kaukosäätövivun etuasentoon, on näin estänyt vivun valumisen takaisin päin ja mahdollisen kytkimen luistamisen. En tiedä mitä nuo kytkimet tulisi kestää, mutta nyt on kohta 25 vuotta mennyt samoilla levyillä. Jatkan itse samalla ohjeella, vaikka sainkin varalevyt mukaan.
Voihan tuo meikäläisen vaihde olla toki herkempi, kuin teidän, ainakin tuntuu herkältä.
Nyt vasta kuva hytin puolelta, mutta voin laittaa kuvan laatikon päästäkin, jos tarvis. Pienempi vipu on tietty kaasu ja isompi vaihde;)
http://fi.msnusers.com/LILLI-projekti/k ... &PhotoID=4
Kaikki on kivaa mikä pärisee...........

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 26 Syys 2006 08:29

Anninassa on keppi paikallaan "konehuoneessa" kaiken varalta jos vaijerit vaikka katkeais, mut muuten vaihde toimii vaijerivälitteisenä ja ihan hyvin.

[img]
http://groups.msn.com/peltipaatti/koneh ... hotoID=130
[/img]

t. jaakko

P.S. huomaa tasapainoitusklöntti alimmaisessa lyhyemmässä vivussa

jpk
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Loka 2005 11:40
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jpk » 26 Syys 2006 11:48

Joo pitänee väsätä tankovälitteinen..

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 26 Syys 2006 12:28

Siis onko joku saanut toimimaan Olympia 2f45:sen vaihteen kauko-ohjauksella? Tuo kuva taisi olla jostain toisesta olympiasta kun 2f45:sta?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 26 Syys 2006 13:08

Jos tarkoitat Anninan vaihdekepin kuvaa on se aikapaljon järeämmän vaihteiston kuin Olympiassa oleva, laitoin kuvan vain malliksi miten sen voi toteuttaa.
Vaihteessa on kiinni 75heppanen Ford diesel.

t. jaakko

Vastaa Viestiin