Sivu 1/1
Yanmar 2GM vesipumppu
Lähetetty: 20 Syys 2006 21:17
Kirjoittaja S.Tuominen
Kyseinen vesipumppu osoitti tänään mieltään ,kun oli tarkoitus lähteä
veneilemään 2kk tauon jälkeen. Laakeri oli hirttänyt kiinni.
Mihinkäs suuntaan tuo pumpun akseli lähtee irti? Hihnapyörän suuntaan
vai pumpun "pesän" suuntaan? ...ettei vaan tulisi hajotettua tietämättömyyttään.
Jos joku osais kertoa sen laakerin tyypin niin voin hakea jo uuden tilalle :)

Lähetetty: 21 Syys 2006 10:40
Kirjoittaja raimå
Jos se laakeri ei tuu lyömällä sieltä ulos ni ei muuta ku karahiomakoneella tai vst. laakeri niin paskaks että saat sen ulos. Luonnollisesti pumppua hajottamatta.
Lähetetty: 21 Syys 2006 10:41
Kirjoittaja raimå
Ai katos, sitä ei oikeen saa lyötyä toiselta puolelta - vai? Kyllä sen varmaan kuitenkin saat ulos lievää väkivaltaa käyttämällä:)
Lähetetty: 21 Syys 2006 11:40
Kirjoittaja S.Tuominen
...niin sitä vaan että kumpaan suuntaan se lähtee? Se akseli siis.
Ilmeisesti samaan kuin laakeri ?
Mahtaako olla pitkään vedessä seisovan Yanmarin tyyppi ongelmia?
Hiukan ihmetyttää tuollainen "ruosteen" hirttämä laakeri.
Sinkit on muuten kunnossa.
Lähetetty: 21 Syys 2006 11:57
Kirjoittaja aaltosa
Ylimmässä kuvassa ei näytä olevan akselissa minkäänlaista olaketta, joten ilmeisesti akseli lähtee siitä suunnasta lyömällä pumpun pesän kautta pois. Samalla sieltä varmaan tulee kappaleina akselin tiiviste, joka tietysti kannattaa vaihtaa, vaikka tulisi ehjänäkin.
Laakerin tyypistä noin hivenä, että jos tuossa on metrinen mitoitus, niin laakerikaupasta saat sen luultavasti mallin ja mittojen mukaan (ja asennnusohjeet kaupan päälle). Varmuuden vuoksi voi tietenkin ottaa kaikki palikat mukaan. Ja pyydä tiivisteeseen ruostumaton jousi, jos löytyy.
Lähetetty: 21 Syys 2006 14:53
Kirjoittaja Mile
Onko se akseli tasapaksu? Jos toinen pää paksumpi niin sinne päin varmaan pitäis lähtee ulos.
itte lähtisin koputtelemaan sitä lyömällä siihen hihnapyörän päähän. laita vaikka mutteri paikalleen ettet lyö kierrettä lyttyyn ; ellei lähde niin koputtele välillä toiseen suuntaan. uita CRC:ssä tai vastaavassa ennen irrotusta .
Joku olake tuossa on melkein pakko olla estämässä ettei akseli tulo käytön aikana ulos .
uutta laakeria paikalleen laittaessa voi pumpun pesän lämmittää ensin pullauunissa melko kuumaksi, sitten tipauttaa laakerit paikalleen ja napauttaan kevyesti pohjaan ; sen kun laakeri pohjaa kuulee naputuksen äänestä ; jos tyhjää välissä niin napu on vähän "pehmeä" ja kun on pohjassa on äänikin timmi.
laakeripesät sitten toki pitää puhdistaa kunnolla että menee uudet pohjaan asti.
tosta kuvasta ei oikein näy, mutta eihän siinä ole lukkorengasta tossa hihnapyörän päässä laakerin edessä? Jos sellanen on, niin se pitää poistaa ensin, akselikin saattaa sitten lähteä samaan suuntaan ; eli päinvastaiseen kuin aluksi ehdotin ;-))
Mutta kyllä sen pitäisi selvitä pikku naputtelulla ja tutkiskelulla.
Lähetetty: 21 Syys 2006 15:16
Kirjoittaja S.Tuominen
"Jos toinen pää paksumpi niin sinne päin varmaan pitäis lähtee ulos. "
Aivan, en kerinnyt vielä eilen ehtoolla sitä mittaailemaan.
"Joku olake tuossa on melkein pakko olla estämässä ettei akseli tulo käytön aikana ulos ."
Tosi on.
Laakerin sokka on jo tuossa kuvassa poistettu.
Lähetetty: 21 Syys 2006 19:40
Kirjoittaja raimå
Itekin tulin juuri moottorirempan ääreltä takaisin kyberavaruuteen. Yritettiin hieman samanlaista hommaa planeettapyörästön isopyörän irti vetämistä akselista. Eipä riittänyt voimat missään masiinassa ja päätettiin jättää homma siihen.
Se mitä sanoin laakerin paskaksi pistämisestä voi tulla kyseeseen jos haluaa ton pumpun säilyvän ehjänä. Jos ei lähde suht järkiperäisellä lyömisellä niin silloin oikeasti kannattaa mieluummin porata se laakeri hajalle ja sitten irroittaa akselinvarresta laakerin sisin osa vaikka ohuella katkaisulaikalla ja sama homma ulkorenkaan irroituksessa. Jos vain kalut mahtuvat sinne pesään jollain tavalla. Näin ollaan menetelty myös auton laakereiden vaihdossa jos ei ole lähtenyt lyömällä.
Lykkyä pyttyyn:)
Lähetetty: 21 Syys 2006 20:05
Kirjoittaja matti
Sinne hihnapyörän suuntaan, ilmeisesti akseli on tasapaksu puristussovitteella laakereissa- siitä huolimatta saattaa tuoda laakerit mukanaan.
Akselin päähän tuurna/tappi, vastineeksi laakeripäähän putkenpätkä tms-koko paketti viilapenkkiin/prässiin- akseli/laakeri/t tulee ulos yhdessä-tai ensin akseli-on mitä ilmeisemmin tasapaksu- on ainakin ollut kaikissa purkamissani.
jos sitä ehdotettua rosterijousta ei löydy voit korvata sen sopivankokoisella O-renkaalla.
Yleensä noi on tullut purettua sopivan kokoisella moskalla, mutta sitä ei voi oikein suositella kun ei tiedä tosta voimankäytösta/osumatarkkuudesta (pumppu esim lankun päällä tai kädessä ja sopivia moksuja akselin päähän) ja ne iskut esim akselihahloon sopivaan isoon ruuvariin, niin se akselin pää ei kärsi.
HUOM RUUVARI EI OLE LYÖNTITYÖKALU (toim. huom)
Matti
Lähetetty: 21 Syys 2006 21:35
Kirjoittaja S.Tuominen
Kiitokset kommenteistanne.
Laakerit on nyt irti ja rosteri jousi tallessa.
Eikä muita vaurioita vaikka piukassa olikin.
Huomenna uudet laakerit kaupasta, sekä stefa ja eikun sälät paikoilleen.
Näyttäis siltä että laakeri on ihan perus kamaa, joten enpä
taida poiketa marine liikkeessä vaan rauman akussa, joka
on ilmeisesti monipuolisin laakerien tarjoaja täällä päin.
...sieltä ne on kaikenmoiset remmitkin löytyneet.