Sivu 1/1

Kuinka kauan voin startata?

Lähetetty: 20 Syys 2006 09:08
Kirjoittaja Poteri
Kone ei parin viime viikon aikana ole kylmanä käynnistynyt ensimmäisellä starttauksella, vaan on vaatinut toisen tai kolmannen yrityksen. Lämpimänä kone kuitenkin taas starttaa ensimmäisellä.

Noviisina kysyisin kuinka kauan uskallan käyttää starttia yhtäjaksoisesti?

Ymmärtääkseni tämä viittaa siihen että akku on päässyt tyhjenemään "kriittisille rajoille". Paatissa on periaatteessa kaksiakkujärjestelmä mutta olen tämän kesän ottanut virran vain yhdestä akusta sekä startille että muille laitteille.

t. Poteri

Lähetetty: 20 Syys 2006 09:56
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
En tosiaankaan ole mikään moottorimies, enkä väitä niistä mitään ymmärtäväni, mutta tuli vain mieleeni oma kokemukseni entisen purkkarimme Volvo 2002 -moottorista. Pari vuotta olin tuskaillut sen käynnistymisen kanssa yrittäen seurata kirjaimellisesti manuaalin ohjetta, kunnes naapuri kertoi miten ko. kone tulee käynnistää. Eli ensin kaasu täysille, sitten rauhallisesti vedetään sammutuskahva ulos ja takaisin sisään ja sitten vain startataan ja laitetaan kaasua pienemmälle. Aina käynnistyi ekalla yrittämällä.

Lähetetty: 20 Syys 2006 10:40
Kirjoittaja Kinde
Ei kyllä viittaa akun polvistumiseen, vaan dieselissä vajaaseen hehkutukseen bensakoneessa laihaan seokseen. Tosin aiheuttajia voi olla miljoona muutakin

Kylmä diesel vaatii helposti 20 sek hehkutuksen ja päälle reippaasti kaasua.

Bensakoneessa (kaasari) ryyppyä reilusti ja kaasua hieman.

Kyllä koneen pitäis hörähtää 10 sek kuluessa jos on käynistyäkseen.

Useat 10 sek starttaukset nostaa startin lämpöä joten kannattaa pitää välillä jäähdyttelytaukoja jos kuitenkin joutuu konetta sahaamaan.

starttaus

Lähetetty: 20 Syys 2006 13:22
Kirjoittaja apaprika
tere

jos kaikki on ok, niin koneen pitäisi käynnistyä kun se pyörähtää kunnolla ja saa polttoainetta ja sytytys on kohdallaan

jos bensiinikone, tarkista katkojan kärjet, tutki vaikka "lampulla" tuleeko virtaskaa tulpalle, virranjakajan kannen eheys jnejnejne

sytyspuolan kunto??

tulpanjohdot?

dieselkoneessa hehkutus, polttoainejärjestelmä: onko kondenssivettä järjestelmässä vai ilmaa vai mitähä, puristukset?

ja vastatakseni varsinaiseen kysymykseen, niin sanosin tuon jo mainitun 10 sekunnin starttauksen olevan jo maksimi mitä ei kannata ylittää ja jos 10 sek startti toistuu monta kertaa ilman kunnon taukoja niin kyllä ainakin startti syttyy ja käämilakka haisee

rauhavedoilla ilman haavereita

tälläista läpinää tällä kertaa

Lähetetty: 20 Syys 2006 21:43
Kirjoittaja Hannutah
Moro kollegat,
Tämä ei nyt ihan liity aiheeseen, mutta jollain lailla ohuesti kuitenkin. Mitäs ajatellaan siitä viisaudesta, että dieseliä ei pitäisikään pöräyttää käyntiin ensimmäisellä vaan startata ensin sammutin päällä jonkin aikaa. Viisaus perustunee siihen ajatukseen, että ainakin huonompilaatuiset öljyt tuppaavat koneen seistessä valumaan öljypohjaan. Konetta startilla pyörittämällä öljypumppu ehtii ruiskia öljyä öljypohjasta laakereille yms tarpeellisille kohdille ennenkuin kone käynnistetään. Edelleen perusteluna olisi se että kun kone käynnistetään kerralla se pyörii kuivana rasitukset täysillä n. 10-15 sekuntia ennenkuin öljyä ehtii tarpeellisiin/kriittisiin kohtiin.

t. Hannu

Lähetetty: 20 Syys 2006 22:04
Kirjoittaja teekoo
Olen samaa mieltä Hannutahin kanssa. Itseasiassa olen "tyytyväinen" kun kone ei lähde ekalla eikä tokallakaan startilla käyntiin, jotain positiivista siinäkin :)
Varsinkin kun kaasu pitää olla täysillä että ylipäätään lähtee käyntiin. Eipä olis kiva kuivana ottaa niitä kierroksia.

Lähetetty: 21 Syys 2006 20:50
Kirjoittaja hkhk
Vanhassa Sisu-kuorma-auton ohjekirjassa lukee, että erityisesti kylmällä, konetta pyöritetään vähän aikaa pysäytysnappi päällä. (Leylandin kone).

Joskus voi olla niinkin, ettei akku anna aivan tarpeeksi puhtia. Mulla oli sellainen tilanne vanhan Mc Cormic-traktorin kanssa. Vanha akku pyöritti nätin tuntuisesti. Pistin buusteria, sama juttu; ei startannut. Tarkistin ilmaukset sun muut, kaikki oli OK. Sitten hain uuden akun, jopas starttasi ja starttaa edelleen normaalisti. On selvä, että kone on hieman vanha.

Lähetetty: 22 Syys 2006 08:02
Kirjoittaja matti
Noissa vähän isommissa "veneissä" (ainakin olen semmoisen nähnyt) on semmoinen systeemi, että ensin laitetaan sähköinen öljyn esipainepumppu käyntiin ja starttaus tapahtuu öljynpaineella toimivan painekytkimen kanssa=kone ei käynnisty ennenkuin on täydet ö-paineet.

Matti

PS Ollessani 70-l rasvamontussa öljynvaihdon jälkeen startattiin k-autot sammutin päällä kunnes paineet lähti nouseen.

Lähetetty: 07 Loka 2006 21:03
Kirjoittaja Poteri
Vedin pari kertaa sammutuskahvasta ennen starttaamista, sitten starttaus ja heti hörähti käymään. En vain käsitä mikä tässä on teknisessä mielessä takana?

Kiitos kuitenki toimivista vinkeistä.

Poteri