Kuinka kauan voin startata?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Poteri
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Touko 2005 22:15
Paikkakunta: Sipoo

Kuinka kauan voin startata?

Viesti Kirjoittaja Poteri » 20 Syys 2006 09:08

Kone ei parin viime viikon aikana ole kylmanä käynnistynyt ensimmäisellä starttauksella, vaan on vaatinut toisen tai kolmannen yrityksen. Lämpimänä kone kuitenkin taas starttaa ensimmäisellä.

Noviisina kysyisin kuinka kauan uskallan käyttää starttia yhtäjaksoisesti?

Ymmärtääkseni tämä viittaa siihen että akku on päässyt tyhjenemään "kriittisille rajoille". Paatissa on periaatteessa kaksiakkujärjestelmä mutta olen tämän kesän ottanut virran vain yhdestä akusta sekä startille että muille laitteille.

t. Poteri

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 20 Syys 2006 09:56

En tosiaankaan ole mikään moottorimies, enkä väitä niistä mitään ymmärtäväni, mutta tuli vain mieleeni oma kokemukseni entisen purkkarimme Volvo 2002 -moottorista. Pari vuotta olin tuskaillut sen käynnistymisen kanssa yrittäen seurata kirjaimellisesti manuaalin ohjetta, kunnes naapuri kertoi miten ko. kone tulee käynnistää. Eli ensin kaasu täysille, sitten rauhallisesti vedetään sammutuskahva ulos ja takaisin sisään ja sitten vain startataan ja laitetaan kaasua pienemmälle. Aina käynnistyi ekalla yrittämällä.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 20 Syys 2006 10:40

Ei kyllä viittaa akun polvistumiseen, vaan dieselissä vajaaseen hehkutukseen bensakoneessa laihaan seokseen. Tosin aiheuttajia voi olla miljoona muutakin

Kylmä diesel vaatii helposti 20 sek hehkutuksen ja päälle reippaasti kaasua.

Bensakoneessa (kaasari) ryyppyä reilusti ja kaasua hieman.

Kyllä koneen pitäis hörähtää 10 sek kuluessa jos on käynistyäkseen.

Useat 10 sek starttaukset nostaa startin lämpöä joten kannattaa pitää välillä jäähdyttelytaukoja jos kuitenkin joutuu konetta sahaamaan.

apaprika
Viestit: 20
Liittynyt: 19 Kesä 2006 14:48
Paikkakunta: Pori

starttaus

Viesti Kirjoittaja apaprika » 20 Syys 2006 13:22

tere

jos kaikki on ok, niin koneen pitäisi käynnistyä kun se pyörähtää kunnolla ja saa polttoainetta ja sytytys on kohdallaan

jos bensiinikone, tarkista katkojan kärjet, tutki vaikka "lampulla" tuleeko virtaskaa tulpalle, virranjakajan kannen eheys jnejnejne

sytyspuolan kunto??

tulpanjohdot?

dieselkoneessa hehkutus, polttoainejärjestelmä: onko kondenssivettä järjestelmässä vai ilmaa vai mitähä, puristukset?

ja vastatakseni varsinaiseen kysymykseen, niin sanosin tuon jo mainitun 10 sekunnin starttauksen olevan jo maksimi mitä ei kannata ylittää ja jos 10 sek startti toistuu monta kertaa ilman kunnon taukoja niin kyllä ainakin startti syttyy ja käämilakka haisee

rauhavedoilla ilman haavereita

tälläista läpinää tällä kertaa

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Kesä 2003 13:01

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 20 Syys 2006 21:43

Moro kollegat,
Tämä ei nyt ihan liity aiheeseen, mutta jollain lailla ohuesti kuitenkin. Mitäs ajatellaan siitä viisaudesta, että dieseliä ei pitäisikään pöräyttää käyntiin ensimmäisellä vaan startata ensin sammutin päällä jonkin aikaa. Viisaus perustunee siihen ajatukseen, että ainakin huonompilaatuiset öljyt tuppaavat koneen seistessä valumaan öljypohjaan. Konetta startilla pyörittämällä öljypumppu ehtii ruiskia öljyä öljypohjasta laakereille yms tarpeellisille kohdille ennenkuin kone käynnistetään. Edelleen perusteluna olisi se että kun kone käynnistetään kerralla se pyörii kuivana rasitukset täysillä n. 10-15 sekuntia ennenkuin öljyä ehtii tarpeellisiin/kriittisiin kohtiin.

t. Hannu
Hannu

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 20 Syys 2006 22:04

Olen samaa mieltä Hannutahin kanssa. Itseasiassa olen "tyytyväinen" kun kone ei lähde ekalla eikä tokallakaan startilla käyntiin, jotain positiivista siinäkin :)
Varsinkin kun kaasu pitää olla täysillä että ylipäätään lähtee käyntiin. Eipä olis kiva kuivana ottaa niitä kierroksia.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 21 Syys 2006 20:50

Vanhassa Sisu-kuorma-auton ohjekirjassa lukee, että erityisesti kylmällä, konetta pyöritetään vähän aikaa pysäytysnappi päällä. (Leylandin kone).

Joskus voi olla niinkin, ettei akku anna aivan tarpeeksi puhtia. Mulla oli sellainen tilanne vanhan Mc Cormic-traktorin kanssa. Vanha akku pyöritti nätin tuntuisesti. Pistin buusteria, sama juttu; ei startannut. Tarkistin ilmaukset sun muut, kaikki oli OK. Sitten hain uuden akun, jopas starttasi ja starttaa edelleen normaalisti. On selvä, että kone on hieman vanha.
Kyyrö

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 22 Syys 2006 08:02

Noissa vähän isommissa "veneissä" (ainakin olen semmoisen nähnyt) on semmoinen systeemi, että ensin laitetaan sähköinen öljyn esipainepumppu käyntiin ja starttaus tapahtuu öljynpaineella toimivan painekytkimen kanssa=kone ei käynnisty ennenkuin on täydet ö-paineet.

Matti

PS Ollessani 70-l rasvamontussa öljynvaihdon jälkeen startattiin k-autot sammutin päällä kunnes paineet lähti nouseen.

Poteri
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Touko 2005 22:15
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Poteri » 07 Loka 2006 21:03

Vedin pari kertaa sammutuskahvasta ennen starttaamista, sitten starttaus ja heti hörähti käymään. En vain käsitä mikä tässä on teknisessä mielessä takana?

Kiitos kuitenki toimivista vinkeistä.

Poteri

Vastaa Viestiin