Diesel ei käynnisty?
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Diesel ei käynnisty?
Terve,
Veneessämme on bmw 12 hp diesel kone. Tänään piti lähteä vesille mutta moottori oli toistamieltä.
Polttoaineen syötössä ei ollut vikaa, eikä puolipuristinkaan ollut jäännyt päälle. Ainakin se näyttäisi toimivan kuten aiemmin.
Kaveri tossa äsken soitteli ja sanoi, että syynä saattoi yksinkertaisesti olla kylmät ilmat. Suositteli startpilottia ilmanputsarista sisään ja kyllä pitäisi kuulemma lähteä. Mitä luulette, voisiko syynä olla kylmät ilmat?
Olemme aina sammuttaneen koneen puolipuristinta kääntämällä. Pienemmän 7 hp moottorin ohjekirjassa sanotaan ettei konetta saisi missään nimessä sammuttaa puolipuristimesta. Onko sama homma tässä astetta isommassa 12 hp koneessa? Muutakaan keinoa koneen sammuttamiseen ei ole.
Veneessämme on bmw 12 hp diesel kone. Tänään piti lähteä vesille mutta moottori oli toistamieltä.
Polttoaineen syötössä ei ollut vikaa, eikä puolipuristinkaan ollut jäännyt päälle. Ainakin se näyttäisi toimivan kuten aiemmin.
Kaveri tossa äsken soitteli ja sanoi, että syynä saattoi yksinkertaisesti olla kylmät ilmat. Suositteli startpilottia ilmanputsarista sisään ja kyllä pitäisi kuulemma lähteä. Mitä luulette, voisiko syynä olla kylmät ilmat?
Olemme aina sammuttaneen koneen puolipuristinta kääntämällä. Pienemmän 7 hp moottorin ohjekirjassa sanotaan ettei konetta saisi missään nimessä sammuttaa puolipuristimesta. Onko sama homma tässä astetta isommassa 12 hp koneessa? Muutakaan keinoa koneen sammuttamiseen ei ole.
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kyseisestä koneesta ei ole kokemusta, mutta en ole koskaan kuullut, että mitään konetta sammutettaisiin puolipuristamalla. Jospa koneesta vaan puuttuu jostain syystä sammutusvaijeri, joka kääntää kaasun kiinni. Katsopa mihin kaasu-kytkinvaijerit menee siinä koneessa josko siellä olisi paikka sammutusvaijerille.
Katso mihin asti löpöä kulkee putkistossa. Onko putkiin voinut päästä ilmaa jostain syystä?
En käyttäisi startpilottia dieselkoneessa.
Katso mihin asti löpöä kulkee putkistossa. Onko putkiin voinut päästä ilmaa jostain syystä?
En käyttäisi startpilottia dieselkoneessa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Eikös starttipilotti ole juuri dieseleiden kylmäkäynnistystä varten kehitelty ärhäppi 
Kyllä kunnossa oleva dieselin pitäisi se kestää jos sitä käytetään ohjeiden mukaan. Kovan, n. 20 kieppeillä olevan uristussuhteen takia dieselit on rakennettu niin vahvoksi että niiden käynnistämiseen kestää käyttää jopa dynamiittia - eikä tämä ole vitsi. Mutta sitäkään ei kestä laittaa tupla tai tripla-annosta. On meinaan kokemusta yhden räjähdyksen varran ;-(
Normaali bensiinimoottori, jossa puristukset ovat 10 huiteilla ja rakenne sen mukainen tahtoo herkästi puhaltaa kannentiivisteen ulos pilotilla mutta taas matalapuristeinen (4-5,5) lättäpää kestää käynnistyksen pilotilla.

Kyllä kunnossa oleva dieselin pitäisi se kestää jos sitä käytetään ohjeiden mukaan. Kovan, n. 20 kieppeillä olevan uristussuhteen takia dieselit on rakennettu niin vahvoksi että niiden käynnistämiseen kestää käyttää jopa dynamiittia - eikä tämä ole vitsi. Mutta sitäkään ei kestä laittaa tupla tai tripla-annosta. On meinaan kokemusta yhden räjähdyksen varran ;-(
Normaali bensiinimoottori, jossa puristukset ovat 10 huiteilla ja rakenne sen mukainen tahtoo herkästi puhaltaa kannentiivisteen ulos pilotilla mutta taas matalapuristeinen (4-5,5) lättäpää kestää käynnistyksen pilotilla.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 30 Heinä 2006 19:39
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
- Paikkakunta: Perniö/Teijo
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ilmeisesti tuo dexta on ollut jo valmis ennen pilotin käyttöä tai sitten sitä on tosiaankin käytetty väärin. Aikoinaan särkivät paljon Transitin dieseleitä kun niissä oli kylmäkäynnitysapuna pilottipullo konehuoneessa jota annosteltiin ohjaamosta pumpulla. Muistaakseni ohje oli että kaasua ei anneta ja vain yksi painallus. Silloinen työpari paineli firman tuliterästä transusta puolenkymmentä kertaa nappulan pohjaan jos oli vähänkin pakkasta - kone kyllä käynnistyi mutta karmealla rotinalla. Muistaakseni kone mosahti jo toisena talvena alle 30t huimaa kilometrimäärää...
Kamferitipat pelaa juuri samalla periaatteella kuin pilottikin...
Jos jotakuta kiinnostaa mitä WW antoi kylmäkynnistysohjeeksi kun ensimmäinen nopeakäyntinen dieselmoottori tuotiin markkinoille Golfissa -70 luvun puolenvälin huiteilla. Jos minä sen konstin tässä kerron niin pidätte hulluna mutta käykääpä vaikka kirjastossa vilkaisemassa TM:n vuosikertoja...
Kamferitipat pelaa juuri samalla periaatteella kuin pilottikin...
Jos jotakuta kiinnostaa mitä WW antoi kylmäkynnistysohjeeksi kun ensimmäinen nopeakäyntinen dieselmoottori tuotiin markkinoille Golfissa -70 luvun puolenvälin huiteilla. Jos minä sen konstin tässä kerron niin pidätte hulluna mutta käykääpä vaikka kirjastossa vilkaisemassa TM:n vuosikertoja...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Masa
- Viestit: 459
- Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
- Paikkakunta: Oulu
Laittoipa yksi tuttu tuossa pari kesää sitten keskimoottori puuveneen Inarinjärveltä, oli kuulemma starttipilotilla pitäny käynnistellä, kun ei muuten lähtenyt. Uusi omistaja moottorimiehenä laittoi koneessa oleviin hehkutulppiin johdot paikalleen ja kone käynnistyy hehkuttamisen jälkeen helposti, elikkä ota selvää onko koneessasi hehkut tai pakkosyöttö?? Nyt ei vielä ole niin kylmät kelit täällä pohjosempanakaan, etteikö dieseli käynnistyisi omillaan, tuo minun Fordin dieseli ei kaipaa pakkosyöttöä, kuin joskus syys-lokakuun vaihteessa, kun on todella kylmää.
Koneessasi on jokin muukin vaihtoehto kylmästarttiin kuin starttipilotti, tai sitten se on huollon tarpeessa. En suosittele pilottia dieselkoneelle, jota aiotaan käyttää itse tulevinakin vuosina.
Koneessasi on jokin muukin vaihtoehto kylmästarttiin kuin starttipilotti, tai sitten se on huollon tarpeessa. En suosittele pilottia dieselkoneelle, jota aiotaan käyttää itse tulevinakin vuosina.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Outoja konsteja. Itse olen käyttänyt 44-vuotiaassa Perkinsissäni starttaamiseen kevyttä polttoöljyä, joka tulee ohutta putkea pitkin veneen perässä olevasta 90 litran säiliöstä. Lisäksi apuneuvona on useimmiten tarvittu metallista, avaimenmuotoista liuskaa, joka sijoitetaan virtalukkoon. Kevyt vääntö myötäpäivään aiheuttaa konekopan sisällä muutaman sekunnin epäröivän äänen, jonka jälkeen Perkins käy kunnes se pysäytetään.
Ei maar, kun meressä alkaa olla riitettä, on avainta pidettävä hetki hehkutusasennossa. Mutta mahongilla on noissa lämpötiloissa vaikeampaa kuin brittiraudalla. Eli kovin monta kertaa en ole Perkinsiä hehkuttanut kuluneiden vuosikymmenien aikana. Muuten kuin verbaalisesti kuten tälläkin palstalla.
Ei Perkins 3.152 silti ole Pohjolan oloihin luotu eikä tykkää kylmästä: vasta noin kolmen tunnin ajon jälkeen kone on oikeasti lämmin ja käy tasaisesti.
Ei maar, kun meressä alkaa olla riitettä, on avainta pidettävä hetki hehkutusasennossa. Mutta mahongilla on noissa lämpötiloissa vaikeampaa kuin brittiraudalla. Eli kovin monta kertaa en ole Perkinsiä hehkuttanut kuluneiden vuosikymmenien aikana. Muuten kuin verbaalisesti kuten tälläkin palstalla.
Ei Perkins 3.152 silti ole Pohjolan oloihin luotu eikä tykkää kylmästä: vasta noin kolmen tunnin ajon jälkeen kone on oikeasti lämmin ja käy tasaisesti.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 09:12
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Pienenä vinkkinä puristuksen "puutteeseen"
Mulla oli vuosia sitten autoverstaassa työkaverina vietnamilaisen mekaanikon joka antoi vinkin dieselin käynnistykseen kun puristukset rupee olemaan vähissä.
Eli tippakannulla moottoriöljyä imusarjaan samalla kun konetta startataan.
Vietnamissakaan ei voi veneitä kuulemma hinata käyntiin =)
Eli tippakannulla moottoriöljyä imusarjaan samalla kun konetta startataan.
Vietnamissakaan ei voi veneitä kuulemma hinata käyntiin =)
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Sehän on vanha autotrokarien konsti - öljyllä saadaan tilapäisesti lisättyä puristuspainetta. Yhtä kauaskantoinen korjaus kuin sahanpurujen laittaminen ulvovaan perään 

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Virva
- Viestit: 135
- Liittynyt: 10 Elo 2006 22:27
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti: