Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
fengelius
- Viestit: 6
- Liittynyt: 12 Syys 2006 21:07
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja fengelius » 12 Syys 2006 21:48
Hei!
Tuli auottua Bukhin DV10 LSME -vm 85 ruiskupumppua (tiputti hyvin vähän polttoöljyä pilssiin), joten ajattelin vaihtaa pari o-rengasta (osat 47 ja 49). Osa 50 ilmeisesti pyörähti samalla hieman jumiasentoon joten jouduin ruuvimeisselillä irrottamaan sen. Lopulta kaikki osat pienen ähräämisen jälkeen olivat kiinni. Kokeilin startata ja moottori ei käynnisty. Olen kokeillut ilmata ilmausmutterista ja paineputkesta. Mutta ei apua. Paineputkesta tulee suuttimelle kyllä ainetta, mutta en tiedä kasvaako paine tarpeeksi kovaksi (120 - 170 baria tarvittaisiin). Hyviä neuvoja tarvittaisiin. Oma veikkaus on että a) ilmausta en ole onnistunut tekemään b) osat 49 ja 51 saivat mikroskooppisia naarmuja

paine lähti.
Kuulin myös, että 2-tahti- tai moottoriöljyä ruiskupumppuun laittamalla tiiviys paranisi ? Kiitoksia vastauksista!
Tässä kuva pumpusta.

-
apaprika
- Viestit: 20
- Liittynyt: 19 Kesä 2006 14:48
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja apaprika » 13 Syys 2006 09:55
Terve!
Tässä yksi asia joka tuli mieleen.
Kiikuta suutin huoltomiehelle "penkkiin", jos suutin ´kusee´ sen sijaan, että se muodostaa polttoaineesta viuhkanmuotoisen suihkun, käynnistysongelmia tulee. Suuttimen neula on herkkä vioille ja epäpuhtauksille. Sen voi esimerkiksi vetää helposti ulos, mutta se ei enää mene kuivana ja rasvaisena paikalleen. Huollossa suutin ponnistetaan ja kootaan upotettuna polttoaineeseen. Suuttimen juuresta ei saa tulla ainetta ulos yhtään, kun startataan. Tarkista muutenkin suuttimen kiinnitys. Olen ollut paikalla kun suutin lähtee "tangentin" suuntaan kiinnityksen pettäessä. Jos on kysymys avoveneestä, suutinta saa etsiä aika kaukaa ellei se mene veneilijän naamasta sisään. Itse todistamassani tilanteessa se paukahti lujitemuovikatosta puhtaasti läpi. Pamauksen jälkeen tunnelma oli aika vakava ja tupakki maistui...
-
apaprika
- Viestit: 20
- Liittynyt: 19 Kesä 2006 14:48
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja apaprika » 13 Syys 2006 10:01
Juu tuli näköjään annettua mututietoa suuttimesta ajankuluksi vaikka kysymys oli pumpusta.
Varmista pumpun ajoitus kohdalleen, jotta polttoaineseos johkaantuu männän päälle oikealla hetkellä.
-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 14 Syys 2006 06:45
Oliko se 49 myös alunperin o-rengas? Osaluettelossa se on tiivisterengas ei o-rengas. Käsittääkseni paineventtilin runkokpleen tulee olla kiinteästi kiristetty, ei o-renkaalla??
Matti
-
pinja
- Viestit: 81
- Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
- Paikkakunta: Perniö/Teijo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja pinja » 14 Syys 2006 09:37
sekoitetaampa vielä. osa 51 menee vapaasti paikalleen ja on ns sormin irroitetavissa, sen perään osat 50a , 50b, sekä 49 koottuna, kaikki osat liikkuu kevyesti paikallaan osa 49 pitäisi olla hehkutetua kuparia ja sen tehtävänä on tiivistää ja lukita osat 51 ja 50 a (huom asennuskaulus) osa 50 b on venttiilineula joka säännöstelee polttoaineen tuloa siten että avautuu paineen noustessa yli 120 baarin ja sulkeutuu paineen laskiessa alle 120 baaria. painetta säädetään osalla 48 ja sen lisäksi asennettavilla lisälevyilla joita kuvassa ei ole, sijaitsevat aina jousen yläpäässä osan 46 sisällä, osien 50 a ja b sekä jousen 48 oikea asennus suunta on ehdottomasti tarkistettava, kuvan esittämässä asennossa jousessa on mahdollisestai toinen pää kapeampi jolloin se istuu tiukasti osassa 50 b olevaan nastaan. Ja ethän vain poistanut koko pumppua paikaltaan, tai muuttanut muita asetuksia?
selvennykseksi :_
osa 51 pumppuelementti
^ 50 a paineventiilin runko
^ 50 b ventiilin neula
^ 49 tiivisterengas
^ 48 jousi
^ 47 O rengas
^ 46 putken liitin
sen jälkeen pitää ruveta etsimään vikaa muualta esm ajoitus, ruokinta, suuttimet ilma ongelmat,
terveisin ja onnea toivoopi lassi