Sivu 1/3

Henkiin herätys - heräsi, henget puhuvat

Lähetetty: 11.09.2006 20:55
Kirjoittaja Virva
Taas tarvitaan asiantuntevia neuvoja.

Ykspyttynen Arona diesel vm 1951 on seissyt 3 vuotta, eikä
kukaan ole käynyt pyöräyttelemässä - enää ei pyöri.

MItä pitäs tehdä ? Hyviä neuvoja otetaan kiitollisuudella vastaan,
mutta ei välttämättä toteuteta.

Juha

jumitus

Lähetetty: 12.09.2006 14:13
Kirjoittaja apaprika
Suosittelen kyllä koko koneen huoltoa alan ammattilaisella, mikäli suunnittelet lähteväsi joskus merelle.

Kolmivuotinen käyttämättömyys ja sen mukana muun yleishuollon puuttuminen on aika monta ranskalaista viivaa huoltolistassa.

Tämän palstan aktiiviset varmaan voivat valottaa varaosien saatavuutta.

Lähetetty: 12.09.2006 15:12
Kirjoittaja dieselmoottori
Jos et halua purkaa konetta niin laita sylinteriin ruosteen irroitus öljyä muutamaksi päiväksi ja toivo parasta.

Lähetetty: 12.09.2006 17:10
Kirjoittaja Virva
Kiitokset,

ajattelinkin turvautua asiantuntijan apuun.

henkiin

Lähetetty: 13.09.2006 10:43
Kirjoittaja apaprika
Jos huoltoarvio on euromäärältään astrologinen ja varaosat ovat sulatolla niin

sylinteriin tosiaan voitelevaa ja ruostetta irrottavaa ainetta

Kone todennäköisesti (aivan melkein varmasti) lähtee pyörimään, kun pruuttaat CRC:tä sylinteriin ja annat muhia päivän tai pari. Mutta konetta on pyöritettävä YHDEN miehen voimin työkaluna yksi sopiva lenkkiavain tai yksi "räikkä". 2 metrin momenttivarrella pyörähtää kyllä aivan varmasti, mutta seuraukset voivat olla pahoja.

Kun saat koneen käymään, niin suosittelen käyttämään sitä ensin täysin ilman kuormitusta muutaman tunnin. Elvytyksen ohessa kannattaa vaihtaa öljyt muutamaan kertaan, jotta suurimmat epäpuhtaudet poistuvat.

Mutta kaikkein järkevintä olisi purkaa kone varovasti koska ainakin kiertokangen laakerien kunto on syytä tarkistaa, samoin runkolaakerit, nokka-akseli, venttiilit, suutin, polttoainepumppu, jäähdytys, yleensäkin korroosiovauriot kolmen vuoden jäljiltä varsinkin mikäli kone ei ole ollut säilössä tasalämpöisessä tilassa, tiivisteet, jnejnejnejnejnejne

mutta,

jos veneilet keskikokoisella järvellä niin tässä tapauksessa saatat koneen käyntiin öljynvaihdon jälkeen ja ajat pintakaasulla maailman tappiin

Joka tapauksessa lykkyä pyttyyn. Odottelemme innolla kuvia ja raportteja

Lähetetty: 13.09.2006 11:52
Kirjoittaja Virva
Kiitoksia taas,

veneilen tosiaan keskikokoisella järvellä Tampereen pohjoispuolella,
Näsijärvellä.

Kokeilen ruosteenirrotus öljyä - ja varovaista herättelyä. Paltaan asiaan kunhan asia etenee...........

Juha

Näsijärvi

Lähetetty: 13.09.2006 12:39
Kirjoittaja apaprika
Moi!

No Näsijärvi on jo sen kokoluokan vesistö, että kannattaa huolehtia se tekniikka kuntoon ilman kompromisseja. Varsinkin, jos on oletettavissa, että olet joskus liikenteessä yksin.

Raketeillakin kyllä saa seuraa pienellä odotusajalla, jos ajautuu konerikon vuoksi tuulella karikkoon ja löytää itsensä veneenkappaleiden keskeltä.

Tsemppiä.

Lähetetty: 13.09.2006 14:36
Kirjoittaja Virva
No onhan se, mutta
pääasiallinen voimanlähde on kuitenkin
27 m2 purjeita.

Lähetetty: 13.09.2006 19:31
Kirjoittaja Virva
No niin, litkut on sisässä - mielenkiinnolla
odotellaan huomista............

Lähetetty: 13.09.2006 21:40
Kirjoittaja jansix
itse ostin kesällä UUDEN volvo mb 10 a vm n.1980. kone oli asennettu vanhaan puuveneeseen ja omistaja oli aloittanut paatinkuidutuksen ja kuollu kesken rojektin. vene ja moottori oli ollu ressujen alla ja ressut hajonnu jo sukalaisen mukaan joka irrotti moottorin ja akselin konesahalla raadosta, ja lesken pyynnöstä vei rovin kaatopaikalle. kone oli jämähtny männän renkaista kinni. 3viikkoa oli irrotus öljyt sylintereissä ja kaikki apulaitteet, pakosarjat,vesipumput, irrotettuna. venttiili koneisto luukku auki ettei ne ollu jumissa ja sitte nitkutusta isolla hylsyllä ja varrella ja lähti kone pyöriin. talven aikana on tarkotus kone aukasta ja kasata uusi kone uudestaan ja laittaa omaan paattiin samanlaisen tilalle.

Lähetetty: 13.09.2006 23:46
Kirjoittaja hb-77
vetar oysta puh 040-4128222 (klo16-19)löytyy jotain osia aronaan ja finnpartsilta löytyy kansa
Lehtisaarentie 1
00340 Helsinki
Finland
Phone : +358-9-480822
Fax : +358-9-481474
GSM : +358-400-202480

Lähetetty: 14.09.2006 22:28
Kirjoittaja Virva
NO niin , litkut ollu sylinterissä vrk:n ja
kun vauhtipyörästä nitkuttaa, niin jopa liikkuu millin kaks.
Katotaampa viikonlopun jälkeen uudestaan.

Juha

Lähetetty: 15.09.2006 6:45
Kirjoittaja Veli-Matti
Millin kahden liike saattaa johtua välyksistä veiveillä tai männänrenkaiden urissa. Odottele vaan sitkeästi äläkä käytä liikaa väkivaltaa - väkivallanraja tosin on häilyvä ja riippuu lähinnä siitä kuinka ronskisti uskaltaa ottaa riskin paikkojen särkymisestä...
En usko että koneesi on kovinkaan tiukasti jumissa sillä sehän on seisonut vain kolme vuotta ja on dieselkäyttöinen. Nelitahtiset bensiinikoneet ovat herkempiä jumittumaan koska bensiinissä ei ole voitelevia ainesosia kuten löpössä. Sama homma 2T koneissa.
Joskus koneen joutuu purkamaa alakautta ja painamaan männät irti prässissä - MAMin toinen mäntä vaati vain parin kuukauden liotuksen ja 9-10 tonnia puristusta mutta irtosi ehyenä männänrenkaineen mutta sinun tapauksesasi tuskin on sellaista vaaraa.
Homma helpottuisi huomattavasti jos kansi olisi irti mutta ensin kannattaa koettaa kokonaisella koneella.

Lähetetty: 15.09.2006 14:19
Kirjoittaja Virva
Liotkoon tosiaan rauhassa viikonlopun yli - maanantaina herätellään taas.

Ja se vanha sanonta täytyy pitää mielessä : "Ei ole olemessa mitään
niin vaikeaa teknistä ongelmma, mitä ei äärettömällä voimankäytöllä
kyettäisi ratkaisemaan".

Kiitoksia taas ja viikonloppuja............

Juha

Nato-öljyä

Lähetetty: 15.09.2006 19:33
Kirjoittaja hkhk
Näillä palstoilla oli esillä joku "Natoöljy", vai mikä sen nimi nyt olikaan. Siitä asiantuntijat sanoivat, että se irrottaa mitä vain. Oliko se esillä viime syksynä vai milloin. Ise kaivan esiin, jos joudun ongelmiin. Niin hyväksi sitä kehuttiin.