Sivu 1/1
Q: Tempest Commodore diesel.
Lähetetty: 03 Syys 2006 19:17
Kirjoittaja vanhami
Keltaisessa pörssissä oli myynnissä "Ford meridiesel + velvetdrive kytkin " Turun suunnalla. Soitin sinne ja se meni erääseen paikalliseen suurehkoon muunmuassa jenkkiläisiä dieseleitä maahantuvan yrityksen johtajan puhelimeen. Olivat ottaneet jostain nauticatista kuulemman Foordin meridieselin irti ja laittaneet siihen Toisen mosan tilalle. Moottori myytiin siis ilman takuuta niin kuin se on. Ihan ymmärrettävää. Kysyin monin sanoin, että onhan se fordin ttehdasmarinoitu kampe. On on. Vakuutteli myyjä. Sanoin, että jos se on suunnilleen ok ja puheiden mukainen, niin otan sen kunnostettavaksi
Menin paikan päälle ja ei se samperin pata ollut fordia nähnytkään.
Koneessa luki
Tempest Commodore
Tempest Diesels Ltd
Foundry Road,
Stamford,
Lincolnshire
Ei mitään hajua mikä kone, en eläissään nähnyt.
Onko muut törmänneet.
Google antoi viitteitä BMC ja Leyland dieseleihin.
Laitan kuviakin kun ehdin.
Kaupat jäi tekemättä. Otti aika rajusti kupoliin, kun äijä yritti vedättää 6-0 Ihan tarkoitushakuisesti. Fordit tunnen jotensakkin hyvin. Sanoin, että tää ei ole mikään foordi. "kyllä se minusta foordi on" väitti äijä.

foorti
Lähetetty: 03 Syys 2006 22:28
Kirjoittaja laivamato
Oliskohan tota konetta käytetty jossain foortin pakuissa/kuorma-autoissa. Silloin se voisi olla perkins tai york-diiseli
Lähetetty: 03 Syys 2006 22:59
Kirjoittaja Veli-Matti
Tempest taisi olla yksi yleisimmistä linja-autojen ja Bedford kuormureiden mootoreita 50 ja 60 luvuilla. Yleisimmin niitä kait nimitettiin Leylanteiksi tai Kommotoreiksi. Noita Tempestejä oli paljon myynnissä joskus -80 luvulla kun liikennöitsijät tyhjensivät hallejaan vaihtomoottoreistaan.
Taatusti kalliotakin lujempi perusmosa ilman tyhjänpäiväisyyksiä - eli juuri sitä mitä Mika kaipasi...
Lähetetty: 03 Syys 2006 23:22
Kirjoittaja Masa
Joo ja muistutetaan että tännekkin kannattaa laittaa kysymyksiä tuosta koneesta kuvineen
http://www.masinistit.com/index.php
Lähetetty: 04 Syys 2006 08:13
Kirjoittaja vanhami
Veli-Matti kirjoitti:Tempest taisi olla yksi yleisimmistä linja-autojen ja Bedford kuormureiden mootoreita 50 ja 60 luvuilla. Yleisimmin niitä kait nimitettiin Leylanteiksi tai Kommotoreiksi. Noita Tempestejä oli paljon myynnissä joskus -80 luvulla kun liikennöitsijät tyhjensivät hallejaan vaihtomoottoreistaan.
Taatusti kalliotakin lujempi perusmosa ilman tyhjänpäiväisyyksiä - eli juuri sitä mitä Mika kaipasi...
.. ja varaosahuolto on mitä on, verrattuna esim perkinssiin tai Fordiin.
Menin ostamaan -70-80 luvun taitteen Ford traderia ja mulle tarjottiin -50 - 60 luvun tempestiä. Minusta kyseessä on kusetuksen yritys.
Selvittelin tarkemmin tuota, kyseessä on BMC:n peruskone, eli sitä on käytetty nuffieldeissä sekä leyland traktoreissa ja kuorma-autoissa.
Mika
Lähetetty: 05 Syys 2006 19:44
Kirjoittaja Veli-Matti
Piti ihan soittaa Tapio K:lle joka asensi Tampereen Liikenteen tehdasuuden ylijäämä 6-Tempestin veneeseensä -80 luvun alussa. Tuo Tempesti jäi mieleen koska hitsailin siihen lämmönvaihtimen ja juottelin vesikiertolämmityksen patterit.
Kysyin Tapsalta että miten Leylanti on hyrrännyt - hyvin kuulemma ja ajotunteja on kertynyt reilut 7000. Sen verran normaalihuoltojen lisäksi on pitänyt tehdä remppaa että öljypohjan tiiviste on vaihdettu kun tiputteli heti uudekseltaan...
Mutta minkähänlainen varaosin saanti tosiasiassa on? Veikkaisin että kaikkea saa mutta ainoastaan Englannista. On ne britit sen verran vanhanaikaisia että tekevät vieläkin uusia osia 100% varmuudella jokaikiseen mosaan mitä saaressa on tehty.
Kusetuksen makuahan kieltämättä tuossa Leylandin kauppaamisessa Ford Traderina on mutta yrittänyttä ei laiteta

Lähetetty: 06 Syys 2006 11:55
Kirjoittaja Lill-Klas
Tempest Diesel käytti muistaakseni myös Fordin koneita, ainakin isompia.
Lähetä koneen kuva ja sarjanumero
http://www.thornycroftengines.co.uk niin he kertovat mikä peruskone on kyseessä. He toimittavat myös varaosia.
Lähetetty: 06 Syys 2006 14:26
Kirjoittaja vanhami
Lill-Klas kirjoitti:Tempest Diesel käytti muistaakseni myös Fordin koneita, ainakin isompia.
Lähetä koneen kuva ja sarjanumero
http://www.thornycroftengines.co.uk niin he kertovat mikä peruskone on kyseessä. He toimittavat myös varaosia.
Jep, löysin tuon linkin. Ovat varmaan käyttäneet foordeja, mutta tuon koneen kohtalo siis selvisi BMC:ksi, varaosia, ainakin jotain löytyy myös isojoen konehallista.
Lähetetty: 06 Syys 2006 15:04
Kirjoittaja Lill-Klas
Minun mielestä konepaketti näyttää ikäisekseen (+20V) olevan erinomaisessa kunnossa (ainakin päältä päin), ei öljyvuotoja eikä näytä että olisi juuri tarvinnut avata paikkoja. Käyttötunteja ei voi olla paljon.
Jos minä olisin tarvitsemassa moista konepakettia, niin pyytäisin avokauppaa että voi tsekata konepaketin lähemmin, koekäyttää, mitata ohivirtaus ja öljynpaineet (öljyanalyysi), ja tarvittaessa nostaa vaikka kansi pois.
Nyt kun kone "paljastu" BMC:ksi niin voit saada sen halvalla

Lähetä linkkiin
http://www.thornycroftengines.co.uk sarjanumero niin saat tietää kumpi versio koneesta on kyseessä.
The Tempest Commodore engine is either a BMC/Leyland 3.4 or 3.8 ltr diesel engine. The engine serial number will confirm which model exactly. Both models are 4 cylinders in-line overhead valve engines
Commodore 3.4 recommended continuous cruising 44 hp @ 2000rpm (60hp)
Commodore 3.8 recommended continuous cruising 52hp @ 2000 rpm (72 hp)