Olympia karstaa tulppaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
carpe diem
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Heinä 2006 20:43
Paikkakunta: Kuusankoski

Olympia karstaa tulppaa

Viesti Kirjoittaja carpe diem » 29 Elo 2006 21:55

Olympian KT 50 vm.54 3,5hv. (yksipyttyinen)
Löytyisikö joltakin vinkkiä kaasuttimen säätämiseen? Kone karstaa tulpan kunnes ei tule kipinää. Kolmen tunnin ajon jälkeen alkaa kipinä karkailemaan tulpan runkoon.
Suutinta olen säätänyt, mutta jos sen laittaa melkein kiinni niin veto häipyy ja kone sammuu. Kone myös yskähtelee sillon tällöin. Oikeaa kohtaa säädölle ei tunnu löytyvän millään.
Mutta miten tämä säädetään?
Auttakaa taas miestä mäessä...kiitos.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Elo 2006 22:03

Voipihan siinä olla semmoinenkin vika että kone on väljä ja/tai venttiilin ohjarit ovat niin väljät että kone polttaa öljyä. Tuntuu nimittäin omituiselta että kone saisi polttoainetta niin paljon että kävisi vain kolemisen tuntia. Öljynkulutusta ei vältämättä huomaa kun väljä matalapuristeinen kone tahtoo painaa sylintereistä ja imeä venttiilin varsilta palamatonta polttoainetta öljyn sekaan. Haiseeko öljyt kovinkin paljon bentsiinille?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

carpe diem
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Heinä 2006 20:43
Paikkakunta: Kuusankoski

öljyt palaa

Viesti Kirjoittaja carpe diem » 29 Elo 2006 22:13

Täytyypä tarkastella öljyjä... mutta vasta huomenissa.
Tarkennan vielä, että tuon kolmen tunnin jälkeen, kun vaihtaa/putsaa tulpan niin taas mennään...
Kone räkäisee myös silloin tällöin neulaventtiilistä sumua ulos.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Elo 2006 22:34

Miten sinä voit nähdä neulaventtiilin kun se on kaasuttimen sisällä kohon yläpuolella ja säätelee kaasuttimeen tulevaa polttoainemäärää ;-)
Ilmeisesti tarkoitat jotakin muuta kuin kaasuttimen neulaventtiiliä - ehkäpä kannessa olevaa ryyppykuppia tai kaasuttimen alaosassa olevaa säätösuutinta?
Jos kone on sylintersitä kauhean väljä niin käynnistymisessä voi olla ongelmia eli voi lähteä ensimmäisellä pyöräytyksellä tai sitten 64:lla. Jos taas venttiilinvarren ovat kuluneet niin sitä ei huomaa käynnistyksessä. Monesti vanhoja merimoottoreita kunnostettaessa unohdetaan nimenomaan ne venttiilinvarret ja -ohjarit ja kun vanhat koneet ovat yleensä vielä ilman tiivisteitä alunperinkin niin sieltähän ne yleensä (siis imupuolelta) falskaavat öljyä palotilaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 01 Syys 2006 21:10

Onko sinulla oikea tulppa? Liian "kylmä" tulppa lakkaa sytyttämästä kun nokeentuu. Samoin onko sytytys kohdallaan?

Vastaa Viestiin