Vesipumpun siipipyörien kestävyys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Vesipumpun siipipyörien kestävyys

Viesti Kirjoittaja manteli » 29 Elo 2006 13:59

Oon jokusen kerran ihmetelly noita moottorivalmistajien ohjeita siitä, ett vesipumpun siipipyörä pitäis vaihtaa tai ainakin iroittaa talven ajaks, tuli meinaan taas sama asia mieleen kun siivosin isän jäämistöjä ja löysin tommosen SUIHKU merkkisen vesipumpun

[img]
http://pic4.picturetrail.com/VOL729/439 ... 494527.jpg
[/img]


Ikää laitteella on varmaankin enemmän kuin mulla, mut niin vaan toimi kuin ihmisen mieli kun laitettiin velipojan kanssa porakoneella pyörimään, vesi liikkui etten sanois rivakasti, ja varmaa on ettei siipipyörää ole vaihdettu yli neljäänkymmeneen vuoteen. Tosin ei sitä pumppua käytetty kuin noin 15 min
eli voi olla jos jokusen tunnin käyttäis vois ehkä kumin palasiakin tulla letkun päästä, mut silti.
Kysymys ehkä kuuluu oliko kumiseokset ennen parempilaatuisia vai mistä johtuu moinen mielestäni vähän neuroottinen suhtautuminen siipipyöriin nykykoneen valmistajilla.

t. jaakko

P.S. Anninan tiiselillä on ikää 38v joten ehkä mun ei tartte niin tommosia murehtia, mut kuiteskii.

[img]
http://pic4.picturetrail.com/VOL729/439 ... 494755.jpg
[/img]

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 29 Elo 2006 14:26

Tunnustus:

Edellisesä veneessä ensimmäisen vuoden jälkeen vaihdoin siipipyörän, mutta koska vanha oli aivan virheetön en sen jälkeen koskaan enää sitä vaihtanut, kerran tarkistin kannen aukaisemalla ja toteamalla taas että kunnossa on.

nykyisestä veneestä entinen omistaja ei ollut vaihtanut sitä koskaan, kertoi että kyllä toimii koska vettäkin tulee kunnollaputkesta. veneen siirtyessä minulle, tarkistin impellerin mutta koska se oli kuin uusi, en sitä vaihtanut.

oma mielipiteeni on että jokavuotinen vaihto on turhaa(yhtä turhaa kuin ruohonleikkuriin vaihtaa ylivuotiset bensat uusiin keväisin).
Mutta jos "laiminlyö" jokavuotisen vaihdon niin mielestäni silloin korostuu se että pitäää vara siipipyörää veneessä ja sen vaihtaminen on suht helppoa.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 29 Elo 2006 14:41

Oliskohan toi SUIHKU-vesipumppu kuitenkin hammasrataspumppu, vähän näyttäisi sellaiselta. Saattas ne rattaakin olla metalliset, että ellei ole syöpynyt tai kulunut, niin miksikäs se menisikään.

Kumisiipipyöräpumpun kanssa kannattaa tosiaan pitää sitä varasiipipyörää mukana, eihän sitä koskaan tiedä milloin vanha tulee tiensä päähän, etenkin jollei sitä kurkkaa säännöllisesti.

Mutta se kumikin tuppaa joskus hapertumaan ajan kanssa, että varmaan ainakin 10 v välein kannattaa se varapyöräkin vaihtaa. Eikä kannata säilyttää auringon valossa, eikä rasvaisessa työkalupakissa.
Mile

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 29 Elo 2006 15:33

Täytynee suorittaa "ruumiinavaus" Suihkulle ihan kiinnostuksen vuoksi jos vaikka oliskin metallia siipipyörä, se selittäis nykyisen toimivuuden.
Anninan miljoonalaatikosta löytyy toki Jabscon varasiipipyörä ihan varmuuden vuoksi tietenkin.

t. jaakko

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 08 Syys 2006 10:38

Tuli viikonloppuna suoritettua avaus "Suihku" pumpulle ja Mile aavisti oikein, suihkun sisältä löytyi sitten messinkirattaat joten se siitä.
Mutten silti aio edelleenkään vaihtaa sitä kumista siipipyörää veneen vesipumpusta joka vuosi, tarkastelen kylläkin ja pidän varaosaa mukana + tarvittavia työkaluja.
[img]
http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... &members=1
[img]

t. jaakko[/img]

Vastaa Viestiin