Albin 0-21 tehoa hukassa
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 22 Huhti 2004 14:07
- Paikkakunta: Helsinki
Albin 0-21 tehoa hukassa
Tervehdys,
Olisiko kellään antaa vihjettä mikä purkkarini Albin 0-21:een
(2-pyttyinen bensapata 60-luvulta) on tullut: Tyhjäkäynnillä
se käy kuin ennenkin, samoin puolella teholla, mutta ne
viimeiset pari kolme hevosta ovat hukassa. Tuntuu myös nokeavan
tulppia aiempaa enemmän.
Tämä muutos on mystisesti tapahtunut talven aikana: tänä kesänä
matkavauhti on jäänyt selvästi aiempaa alhaisemmaksi, niinä
harvoina kertoina kun koneella on pidempään ajettu.
Kaasutin (Solex) on tutkittu ja vaikutti puhtaalta kuten ennenkin.
Magneeton (SEM) sytytyskään ei näytä itsekseen siirtyneen.
Voisiko jossain venttiilissä olla häikkää? Eikö sen pitäisi
näkyä tehohävikkinä myös pienillä kierroksilla, näin ei kuitenkaan
ole? Mitenkäs tuon todentaisi kun en omista mitään työkaluja
puristuksen mittaukseen.
Tämmöistä, kiitos vastauksista,
Nuutti
Olisiko kellään antaa vihjettä mikä purkkarini Albin 0-21:een
(2-pyttyinen bensapata 60-luvulta) on tullut: Tyhjäkäynnillä
se käy kuin ennenkin, samoin puolella teholla, mutta ne
viimeiset pari kolme hevosta ovat hukassa. Tuntuu myös nokeavan
tulppia aiempaa enemmän.
Tämä muutos on mystisesti tapahtunut talven aikana: tänä kesänä
matkavauhti on jäänyt selvästi aiempaa alhaisemmaksi, niinä
harvoina kertoina kun koneella on pidempään ajettu.
Kaasutin (Solex) on tutkittu ja vaikutti puhtaalta kuten ennenkin.
Magneeton (SEM) sytytyskään ei näytä itsekseen siirtyneen.
Voisiko jossain venttiilissä olla häikkää? Eikö sen pitäisi
näkyä tehohävikkinä myös pienillä kierroksilla, näin ei kuitenkaan
ole? Mitenkäs tuon todentaisi kun en omista mitään työkaluja
puristuksen mittaukseen.
Tämmöistä, kiitos vastauksista,
Nuutti
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 22 Huhti 2004 14:07
- Paikkakunta: Helsinki
Takana on nyt parin päivän reissu ja tuli hieman moottoria testailtua:
Magneeton kääntelyllä ei vauhtia saa paremmaksi, nakuttamaan vain jos liian aikaiselle laittaa. Sytytys tuntuu siis olevan kohdallaan.
Sen sijaan testailin puristusta käsikäynnistysvivulla tulppa kerrallaan
kiinni ja sellainen kutina jäi, että kakkossylinterissä ei vastusta ollut
yhtä paljon.
Olisiko seisova karsta talven aikana jumittanut pakoventtiiliä?
Ei huvittaisi avata kantta, kallis tiiviste voi mennä vaihtoon
tai ruostuneet pultit katketa, mutta onko tässä muita vippaskonsteja?
Muuten on moottori tullut tutuksi mutta venttiilikoneisto välyksineen
on vielä harmaata aluetta.
Oli tosiaan sen verran hyvät tuulet kesällä ettei tilastotietoa moottorin
uudesta käytöksestä oikein kertynyt... Mutta sen verran että syksyllä
ajoin 6,5 solmua telakalle ja kevään ensi retkellä ihmettelin alhaisempaa
nopeutta, eikä se yli 5,5 ole kesäreissuilla kohonnutkaan.
Magneeton kääntelyllä ei vauhtia saa paremmaksi, nakuttamaan vain jos liian aikaiselle laittaa. Sytytys tuntuu siis olevan kohdallaan.
Sen sijaan testailin puristusta käsikäynnistysvivulla tulppa kerrallaan
kiinni ja sellainen kutina jäi, että kakkossylinterissä ei vastusta ollut
yhtä paljon.
Olisiko seisova karsta talven aikana jumittanut pakoventtiiliä?
Ei huvittaisi avata kantta, kallis tiiviste voi mennä vaihtoon
tai ruostuneet pultit katketa, mutta onko tässä muita vippaskonsteja?
Muuten on moottori tullut tutuksi mutta venttiilikoneisto välyksineen
on vielä harmaata aluetta.
Oli tosiaan sen verran hyvät tuulet kesällä ettei tilastotietoa moottorin
uudesta käytöksestä oikein kertynyt... Mutta sen verran että syksyllä
ajoin 6,5 solmua telakalle ja kevään ensi retkellä ihmettelin alhaisempaa
nopeutta, eikä se yli 5,5 ole kesäreissuilla kohonnutkaan.
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 30 Loka 2005 10:52
albin
Ei minunkaan purkkari o-21:llä kulje kuin 5 solmua mukavasti. 6 solmua resonoi ja täristää vähän. Tärinä on joko potkurivirtaa joka tuntuu pinnassa tai koneen tärinää muutoin, koska mitään tyynyjä ei ole vaan kone on kiinni penkissä. En kauheesti jaksa huolestua, koska veneen runkonopeus tulee vastaan joka tapauksessa. Toiseksi silloin kun koneella ajetaan on aika tyyni ja vene kulkee kohtuullisesti kunhan vauhtii pääsee. Toisaalta jos koneessa on vika niin korjattavahan se on. En myöskään ole uskaltanut kajota kansipultteihin. pitäisi varmaan liotella auki...
Muutoin moottori on aika sympaattinen kapistus
Muutoin moottori on aika sympaattinen kapistus
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47
Korteni kekoon
Ei niiden kansipulttien irrotuksen kanssa kannata huolestua. Kone lämpimäksi ja eikun pultit irti, kopauttaa vaikka lyijy-vasaralla ennekuin lähtee kiertämään. Voihan ne siitä huolimatta katketa mutta kylähän pääasia on että kone saatetaan sellaiseen kuntoon että se on toimintavarma ja turvallinen.
t. s
Ei niiden kansipulttien irrotuksen kanssa kannata huolestua. Kone lämpimäksi ja eikun pultit irti, kopauttaa vaikka lyijy-vasaralla ennekuin lähtee kiertämään. Voihan ne siitä huolimatta katketa mutta kylähän pääasia on että kone saatetaan sellaiseen kuntoon että se on toimintavarma ja turvallinen.
t. s
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 30 Loka 2005 10:52
Albinista o-21 yhä
Kas kun sitloodaa pesin ja vettä meni hiukan konehuoneen puolelle niin huomasin, että tulpanjohdoista toinen löi läpi ( kun starttasin tämän mainion voimalähteen). No vika korjaantui sähköteipillä ja kuivattamisella. Tutkiskelin tulpanjohtoja hankkiakseni varapiuhan. En kuitenkaan uskaltanut repiä johtoa irti virranjakajan päältä, koska en ollut varma lähtisikö se suosiolla irti vai hajoaisiko pää ja mistään en saisi uutta tilalle. Voisin kuvitella, että joku on senkin purkanut. Siispä kysynkin teiltä veljet ja siskot - jos sen virranjakajan päällä olevan pultin, joka pitää sytytysjohtoa kiinni virranjakajassa irroittaa (niin kuin tein) ja johdosta vetäen piuhan irrottaa (mitä en tehnyt) niin mitä seuraa mukana, vai onko kaikki kunnossa ja hymy naamassa johto kädessä tarvikeliikkeestä tulpanjohtoa ostamaan vakiopäällä.
Konehan on mallia, jossa virranjakaja on koneen vaihdelaatikonpuoleisessa päässä koneen jatkeena ja sytytysennakonsäätövivulla varustettuna vuodelta 1966-
Konehan on mallia, jossa virranjakaja on koneen vaihdelaatikonpuoleisessa päässä koneen jatkeena ja sytytysennakonsäätövivulla varustettuna vuodelta 1966-