Hammasrataspumppu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Tervali
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Elo 2006 09:06
Paikkakunta: Kaakonkulma

Hammasrataspumppu

Viesti Kirjoittaja Tervali » 10 Elo 2006 12:46

Wiken dieselissä on vesipumppuna hammasrataspumppu. Pumppu on vesirajan yläpuolella ja sille joutuu antamaan siemenveden joka kerta kun laittaa myllyn tulille (vika vai ominaisuus?).

Kun kone on kuuma, niin jos sen menee sammuttamaan, ei uuden startin jälkeen vettä enää tule putkesta, vaikka syöttäisi sille väkisin siemenveden. Kylmänä vesi juoksee iloisesti, eikä sille tulekaan onkelmia, jossei mene sammuttamaan värkkiä. Onkohan pumppu mennyt väljäksi vai...?

Otin pumpun auki, mutta silmämääräisesti näytti ihan hyväkuntoiselta.

Faija_65
Viestit: 20
Liittynyt: 06 Heinä 2006 09:12
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Hammasrataspumppu

Viesti Kirjoittaja Faija_65 » 10 Elo 2006 14:12

Tervali kirjoitti:Wiken dieselissä on vesipumppuna hammasrataspumppu. Pumppu on vesirajan yläpuolella ja sille joutuu antamaan siemenveden joka kerta kun laittaa myllyn tulille (vika vai ominaisuus?).

Kun kone on kuuma, niin jos sen menee sammuttamaan, ei uuden startin jälkeen vettä enää tule putkesta, vaikka syöttäisi sille väkisin siemenveden. Kylmänä vesi juoksee iloisesti, eikä sille tulekaan onkelmia, jossei mene sammuttamaan värkkiä. Onkohan pumppu mennyt väljäksi vai...?

Otin pumpun auki, mutta silmämääräisesti näytti ihan hyväkuntoiselta.
Onko vaseliinit pumpussa ja kupissa?

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2003 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja isomakke » 10 Elo 2006 21:10

Pystyiskö siihen imuputkeen värkkäämään joutsenkaulan niin että pumppuun jää aina vettä?

Tervali
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Elo 2006 09:06
Paikkakunta: Kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja Tervali » 11 Elo 2006 08:19

Tällaista hanhenkaula viritystä olen tosiaan harkinnut. Todennäköisesti syksyllä semmoinen väsätään. Tilaa konekopassa on tosin niukasti.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Elo 2006 16:37

Jos pumppupesän- ja hammasrattaiden välykset ovat suht oikeat ja pesässä kunnon vesivaseliinia niin ei se mitään joutsenkaulaa tarvitse.
Mutta sillä voi avittaa kuluneen pumpun toimintaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

apaprika
Viestit: 20
Liittynyt: 19 Kesä 2006 14:48
Paikkakunta: Pori

hammasratas

Viesti Kirjoittaja apaprika » 16 Elo 2006 11:54

tere

tarkista pumpun kansi, mikäli on paljon kulumajälkiä kannattaa hioa kansi (esim. venttiilinhiontatahnaa ja lasia hyväksikäyttäen). samoin kannattaa tarkistaa muutenkin onko tarvetta koneistukselle

Itselläni on myös hammasrataspumppu vesirajan yläpuolella, mutta siemenveden kanssa ei ole tarvinnut paljon pelata. Hammasrataspumppuja pitäisi omasta mielestäni valjastaa vain öljypumpuiksi. tai niin no, mitäs se minulle kuuluu emmämistäänmitääntiedä

järjestelmä vaan tiiviiksi ja hyvä voitelu

älä kuitenkaa tunge pumppua täyteen vaseliinia

hiljaa hyvä tulee ja mikäli kikkailu ei kiinnosta selvitä voitko asentaa kumipyörällä varustetun pumpun

Vastaa Viestiin