Sivu 1/1
Bensatankin hengitys
Lähetetty: 04 Elo 2006 15:10
Kirjoittaja jpe
Olisi tarkoitus modifioida 150 litran merialumiinisesta löpötankista bensatankki. Tuossa on ollut nyt hengitys ihan vaan letkulla ulos, mutta kun tuon muuttaa bensalle, niin pitääkö letkuun laittaa takaiskuventtiili, jottei kama haihdu? Eli siis niin, että korvausilma pääsee sisään, mutta tankista ei pääse ilma ulos.
Mitä muuta tarvitsee ottaa huomioon? Kestääkö esim sama tankkausletku, vai tarviiko bensa omansa?
Lähetetty: 06 Elo 2006 22:03
Kirjoittaja Veli-Matti
Bertta-Lotassa on molemmissa tankeissa 3mm kumiletku joka yhdistyy T-haaralla yhdeksi ja nousee mahonkisarjan sisällä n. 30cm tankin yläpuolelle ilman mitä takaiskuventtiiliä. Minä en ole huomannut että polttiaine haihtuisi - kyllä se häviää sieltä pakoputken kautta...
Sama tankkausletku sopii.
Lähetetty: 07 Elo 2006 08:09
Kirjoittaja jpe
Eli voisin jättää tankin hengityksen ja tankin muutenkin ennalleen, hyvä. Siis vain perusteellinen pesu.
Edit. Onko noita tankin mittariantureita erikseen bensalle ja löpölle? Tuossa kun tuollainen anturi on paikallaan.
Lähetetty: 07 Elo 2006 10:09
Kirjoittaja Alex
Kyllä ilmausletkun/huohotinletkun pitää toimia molempiin suuntiin. Muuten tulee tankkauksessa ongelmia kun täyttöputkesta tankaat ja ilma ei tankista pääse mistään ulos. Lisäksi on hyvä että tankki hengittää, sillä lämpötila vaikuttaa polttoaineen tilavuuteen ja sehän onnistuu vain huohotinputken kautta, koska tankkausputkessa on korkki päällä.
Huohotusputken pää kannattaa sijoittaa siten ettei siitä pääse vettä tankkiin, esim. laittamalla putkeen mutka ylöspäin ennen kuin sen kiinnittää läpivientiin tai vastavaan.
Jos tankausletku on vanha, niin voi olla hyvä uusia se samalla.
Lähetetty: 08 Elo 2006 08:43
Kirjoittaja Mile
Huohotinputki saa kyllä olla reilun iso; yleensä käytetään jotain 13mm letkusta ylöspäin. Letkuun kannattaa tehdä ylimääräinen lenkki vesilukoksi ( tän mutkan jos käden ulottuvilla voi sitten ajoittain tyhjentää kääntämällä ja valuttamalla vedet ulos.
Bensatankin räjähdysvaara on aivan toista luokkaa kuin polttöljyllä , painetta kehittyy lämpimällä ilmalla varsin kohtuullisesti joten huohotin ei missään tapauksessa saa olla vain sisäänpäin hengittävä.
Tankkausliitännän ja tankin maadoituskin kannattaa selvittää; noista on ollut juttua mm. Wooden Boat lehdessä, Glen L Wittin Inboard motor installations kirjassa.
Lähetetty: 08 Elo 2006 09:09
Kirjoittaja Kinde
Juu huohotinputki vaan ylös ja ulos ja hengitys molempiin suuntiin. Maadoita molemmat tankki ja täyttöaukko. Akun - (miinus) johdolla tankkiin ja tankista edelleen täyttöaukkoon.
Lähetetty: 08 Elo 2006 12:51
Kirjoittaja jpe
Tuo maadoitus onkin hyvä pointti.
Miten nuo mittarianturit, onko eroa löpöllä ja bensalla? Mittari ja anturi ovat muistaakseni VDO:n.
Lähetetty: 08 Elo 2006 21:49
Kirjoittaja matti
jpe kirjoitti:Tuo maadoitus onkin hyvä pointti.
Miten nuo mittarianturit, onko eroa löpöllä ja bensalla? Mittari ja anturi ovat muistaakseni VDO:n.
Ei minun tiedossa ainakaan ole, että olis erikseen.
Matti
Re: Bensatankin hengitys
Lähetetty: 11 Joulu 2013 10:33
Kirjoittaja sammyseilori
Tarvitsen lisätankin ja ajattelin vanhasta bensatankista muuttaa löpötankiksi, pitäis siis pestä varmaan. Millä tuollaisen pesee että bensamoskan saa pois ja ettei mahdolliset jäämät sitten vaurioita uutta diesel konetta.
Toinen juttu eli näiden kahden tankin välille siirtoputki, kestääkö kupariputki.
S
Re: Bensatankin hengitys
Lähetetty: 11 Joulu 2013 15:48
Kirjoittaja Mile
huljauttaa naftalla ja käyttää pois vaikka kokon sytykkeenä.
Onko iso tankki jossa bensajämää useita litroja? ellei ole kuin tippa pohjalla ja tankki muuten puhdas eikä täynnä roskia, niin mitä siinä sen ihmeempää kuin laittaa naftaa sisään ja lähtee ajamaan. Ei siinä pikkutippa bensaa kevyen polttoöljyn seassa mitään haittaa.
Talvipakkasilla muutenkin voi laittaa tipan bensaa dieselin sekaan autoissakin...
Re: Bensatankin hengitys
Lähetetty: 11 Joulu 2013 20:18
Kirjoittaja uusalmi
Sammyseilori;
Ei kestä kupari(CU), laita suosiolla haponkestävä putki. Aikanaan kun NESTE lopetti m-petroolin myynnin ja pakotti siirtymään dieselkoneeseen, ei kuparinen petroolitankki kestänyt löpöä vaan vihreä mönjä täytti suodattimet ja pakotti happotankin tekoon.
uusalmi
Re: Bensatankin hengitys
Lähetetty: 11 Joulu 2013 20:33
Kirjoittaja sammyseilori
Tattis vinkeistä..
Tekeekö bilteman siirtopumpuilla mitään?
S