Sivu 1/1
Vanhan moottorin tarkastuskohteita/käynnistys neuvoja?
Lähetetty: 03 Elo 2006 19:43
Kirjoittaja ovainika
Kaveri soitti, ja pyysi auttamaan kesämökin veneen käynnistämisessä. En noista juuri mitään tiedä, hän vielä vähemmän, siispä laitan tähän veneestä haparoivat tiedot:
Vene on n. 5 metrinen avovene vuodelta 1907, kone ilmeisesti samalta ajalta. 1 pyttyinen, käynnistetään vauhtipyörästä nahkahihnalla. Ollut käynnissä viimeksi 1977, mutta pyöritetty sen jälkeen säännöllisesti.
Mitä tuosta pitää tarkastaa, mitä polttoainetta kannattaa käyttää (kaveri muisteli että petroolia), ja kaikkea mitä vaan mieleen tulee mitä itse tekisitte samassa tilanteessa...:)
Kaikesta avusta kiitollinen!
Olli
Lähetetty: 03 Elo 2006 22:26
Kirjoittaja KS1030
Hyvin pitkälti helpompi neuvoa jos kerrot moottorin merkin, tai jos ei tietoa niin kuvasta varmasti joku tunnistaa.
no diisseli se tuskin on, jos on niin vanha ja nahkakäynnisteinen.
Lähetetty: 03 Elo 2006 22:57
Kirjoittaja Veli-Matti
Laita nyt ihmeessä kuva siitä patista. Veneellä ei ole niin väliä

Jos minä olisin sinä niin ostaisin veneen sen kummemmin konetta tarkistelematta mikäli se on tosiaankin viimevuosisadan alkupuolelta ja pyörii vielä ja on käynyt niinkin lähiaikoina kuin 1977...
Miksi se ei kävisi nytkin ja jos ei käy niin souwot - keräilukamaa kuitenkin. Ja taatusti korjattavissa kun vain osaaja laitetaan asialle.
Tarkista ensin kipinä, sitten peukalolla puristukset - samalla kuuntele mistä falskaa eli meneekö paine männistä ohi, pakosarjaan vai kaasariin jos falskaa. Nostele jollakin raudalla, vaikkapa kikottimella, vauhtipyörää nähdäksesi kampiakselin laakeroinnin kunnon ja sama toisesta päästä konetta. Puhdista kaasutin. Toimiiko vesipumppu vaihdettuasi siihen vaseliinit...
Annat koneelle ryypyn, pyöräytät pari kertaa kuppi aukinaisena konetta, kuppi kiinni ja vetäiset sen käyntiin

Niin ja voi sen päräyttää käymään vaikka vesipumppu ei toimisikaan...
Lähetetty: 03 Elo 2006 22:59
Kirjoittaja ovainika
Harmi kyllä, en osaa sanoa mitään enempää ennen kuin ensi viikolla. Jonkin lainen kaasutin siinä kuulemma on, ei siis diisseli. Milläköhän tuollaista uskaltais yrittää ruokkia, jos hyvin pyörii ja kaikki (mitkä kaikki?) näyttää hyvältä? Otan kameran mukaan, jotta asiantuntijat pääsevät myöhemmin kertomaan...
Lähetetty: 04 Elo 2006 00:11
Kirjoittaja ovainika
Samaan aikaan näköjään on kirjoiteltu, siis: En oo ostamassa sitä venettä, kun mokoma ei taida olla myynnissä, menen vain auttamaan.
Lieneekö nuo 2- vai 4 tahti himmeleitä, ja jos 4 tahti niin mitä öljyä tuollaiseen laitetaan? Ja onko nykyinen 95 ja venttiilistuffi oikea aine vai kannattaako sekaan sotkea jotain? Vai pelkkä petrooli?
Rovi lienee iso "savolaismallinen" soutuvene, hilpeän valko sininen, jossa on punaisia koristeita (?), tuskin ihan orkkis väri...
Kuvia laitan toki heti kun kykenen..
Lähetetty: 04 Elo 2006 19:16
Kirjoittaja ovainika
Nostanpa tämän vielä ylös, kun vasta huomenna lähdetään touhuamaan...
Lähetetty: 04 Elo 2006 22:06
Kirjoittaja Veli-Matti
No kait se "tahtisuus" selviää kun vilkaisee konetta päällisin puolin...
Ysivitonen on aivan sopivaa tavaraa käyttää vanhojakin koneita - tuo bensiiniksi luokiteltu aine ei ole tainnut viimeisen 130 vuoden aikana muuttua kuin lisäaineistukseltaan ja okataaniluvultaan ylöspäin. Mitäpä se nykyaikaisempi polttoaine haittaa matalapuristeisessa koneessa sillä valtaosin teho lähtee sisäänhengitetyn poltoaineen määrästä, puristusuhteesta ja palotilan muotoilusta, jotka vanhoissa koneissa ovat vaatimattomia verrattuna nykykoneisiin.
Sinänsä sääli ettet saanut ostaa venettä sillä olisi ollut kiva seurata sen elämää...
Lähetetty: 05 Elo 2006 14:13
Kirjoittaja ovainika
Kiitokset, luottavaisin mielin lähden, "VM opastaa" artikkeli mukana, pähkäämään muinaisen insinöörin aivoituksia. Kuvia seuraa ensi viikolla, tarinoiden ja epäilemättä lisäkysymysten kera...
Kuvia vanhasta veneestä
Lähetetty: 07 Elo 2006 20:42
Kirjoittaja ovainika
tässä tuoreita kuvia koneesta. Montööri jäi saareen tekemään lisätutkimuksia ja ottaa ilolla vastaan kommentteja. Jos joku vaikka tunnistaisi kuvissa olevan koneen. Ollin psta sihteerikkö
[/url]
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/tuija1 ... FB7JGWHz2C[/url]
Lähetetty: 07 Elo 2006 21:54
Kirjoittaja Veli-Matti
Eipä aukene sivut mulle...
Lähetetty: 07 Elo 2006 22:37
Kirjoittaja Kipinä
Lähetetty: 07 Elo 2006 22:47
Kirjoittaja Veli-Matti
No nyt aukesivat!
Siellähän oli todella hieno 2T moottori. Valitettavasti magneetto näyttäisi olevan kadoksissa vai liekkö irroitettu huoltoa varten. Magneeton avohammasratasvälitys viittaisi kyllä hiukan uudempaa vuosimalliin kuin 1907 sillä useimmat ovat olleet ketjuvedolla siihen aikaan. Mutta voihan se olla vaan aikalaisekseen moderni moottori...
Kaasutin on kerrassaan hieno kierteellä toimivalla kaasuläpällä.
Eikö siinä ole mitään valmistajan merkintöjä edes valuosissa?
Tampeereella toi on tehty
Lähetetty: 16 Elo 2006 02:48
Kirjoittaja tahti03
Tampellan Kipinä ja valmistettu sotien jälkeen.
Firapelinä niitä kai siellä rusnattin?
Kipinää on kai myös valmistettu Kuopiossa muistaakseni ja
taitaa olla vielä kolmas valmistus paikka tai sillä oli ruotsinkielinen alku jota en nyt muista kun en oo kieli miehiä.
Ja toi veneen runko taitaapi olla 30luvulta näyttääpi vähän sellaselta.
Lähetetty: 16 Elo 2006 07:45
Kirjoittaja Mile
Komee peli!
Jos se on kuivana seissyt kovin pitkään, niin kannattaa varmaan avata tulppa ja kaataa sisään loraus öljyä ( merkillä ja laadulla ei väliä - kunhan on jotain moottoriöljyä, ettei nyt sentään ruokaöljyä ;-), ennen kuin sitä alkaa pyörittelemään. Voipi olla paikat vähän jumissa. Öljyn kannattaa antaa vaikuttaa muutaman päivän. Ja sitten jos sen saa käsin pyörimään, niin pyörittelee sitten vaikka hihnalla ilman tulppaa että vähän vetreytyy ennen käynnistystä.
Se kipinä olis tietenkin hyvä siihen saada ennen käynnistystä; mahtaiskohan jostakin mopon tai vastaavan ( ruohonleikkuri, vanha perämoottori jne. ) saada magneetto purettua ja asennettua vaikka siihen vauhtipyörän eteen, ellei sitä alkuperäistä löydy.
Lähetetty: 21 Elo 2006 02:33
Kirjoittaja ovainika
Nyt taas nettilässä, tässä uutiset: SEM-merkkinen magneetto (näytti uudemmalta kuin kone) oli tosiaan irti kuvien aikana, mutta kun tulpan laittoi kiinni runkoon ja pyöritti, antoi kyllä hetken jälkeen hyviä tällejä ranteeseen. Kipinä siis lienee kunnossa, kaasuttimen toiminta taitaa olla ongelma. Senkin putsauksen jälkeen sai koneesta "tsup" äänen, eli oikeilla jäljillä ehkä ollaan. Kone pyöri hyvin alusta alkaen, mutta käynnistyshihna oli niin mätä, että parilla nykäisyllä oli enää vajaa puolen metrin pätkä jäljellä. Suutari väkertää nyt uutta hihnaa, vanha on mallina ja vauhtipyörään tuleva nasta vanhasta hihnasta siirretään uuteen. (Onko mulla Runebergin alkuperäinen kirves, jos siitä on vaihdettu varsi ja terä? Joo, jos ne on vaihdettu eri aikaan :) Tarina jatkunee vasta ensi kesänä, kun veneen omistaja asuu Brysselissä.