Laturi ei lataa
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 11 Huhti 2006 15:57
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Laturi ei lataa
Akulla on sama jännite niin moottori pysähdyksissä kuin korkeammillakin kierroksilla. Jos akunkengän irroittaa moottori pysähtyy. Ei kai sen näin kuulu toimia. Aloin ihmettelemään asiaa kun kaikuluotain/loki alkoi valittaa alijännitteestä kesken ajon ja laituriin tultua oli akku totaalisen tyhjä, siis tyhjentynyt ajossa. Onneksi oli toinen akku mukana.
Tutkiskelin eilen asiaa ja laturilta lähtee tasan kaksi johtoa paksumpi punainen ja ohuempi. Punainen menee suoraan starttimoottorille, eikös jossain välissä kuuluisi olla latausrelekin. Onko tuolla mitään edellytyksiäkään toimia. Mb20b:n käsikirjan jäännöksistä löytyy taasen sitten ihan erilaiset kytkennät.
Tutkiskelin eilen asiaa ja laturilta lähtee tasan kaksi johtoa paksumpi punainen ja ohuempi. Punainen menee suoraan starttimoottorille, eikös jossain välissä kuuluisi olla latausrelekin. Onko tuolla mitään edellytyksiäkään toimia. Mb20b:n käsikirjan jäännöksistä löytyy taasen sitten ihan erilaiset kytkennät.
Viimeksi muokannut HR, 03 Elo 2006 09:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Paksumpi lähtee varmaan laturin D+ navasta ja vie sinne startinnapaan laturin kehittämää plussaa. Siihen samaan startinnapaan varmaan tulee sitten akulta paksu plussajohto. Miinushan kulkee runkoja pitkin.
Se ohut johto menee latauksen merkkivalolle. Palaako se kun käännät virran päälle? Jos ei, on lamppu palanut tai siinä virtapiirissä katkos. Tämä lamppuhan antaa laturille myös alkuherätyksen joka voi olla tarpeen, monesti laturi kyllä herää ilmankin kun käyttää vähän kierroksilla.
Vaikuttaa siltä, että laturisi on sen verran uusi, että siinä on laturin päähän integroitu säädin. On yleensä parilla pienellä ruuvilla kiinni ja samassa paketissa on hiilet. Olisiko säädin rikki tai hiilet lopussa? Tuontyyppinen säädin ei ole kallis. Esim. Biltemassa on Bosch latureihin säätimen hinta 10 € kieppeillä. On luettelossa nimellä "Jännitteentasaaja" (kaikkea ne kääntäjät keksii!).
Voipihan sieltä olla päävirtapiirin diodikin rikki.
Onko tuo bensakone, näin tulkitsen tyypimerkinnän? Sehän tarvii sytytykseen sähköä ja jos akku on irti ja laturi ei lataa, niin se pysähtyy.
Akun irroittaminen käyvästä koneesta jossa on vaihtovirtalaturi on melko varma tapa rikkoa laturi. Vitrran katketessa syntyvä jännitepiikki rikkoo joko laturin diodit tai jännitteensäätimen.
Se ohut johto menee latauksen merkkivalolle. Palaako se kun käännät virran päälle? Jos ei, on lamppu palanut tai siinä virtapiirissä katkos. Tämä lamppuhan antaa laturille myös alkuherätyksen joka voi olla tarpeen, monesti laturi kyllä herää ilmankin kun käyttää vähän kierroksilla.
Vaikuttaa siltä, että laturisi on sen verran uusi, että siinä on laturin päähän integroitu säädin. On yleensä parilla pienellä ruuvilla kiinni ja samassa paketissa on hiilet. Olisiko säädin rikki tai hiilet lopussa? Tuontyyppinen säädin ei ole kallis. Esim. Biltemassa on Bosch latureihin säätimen hinta 10 € kieppeillä. On luettelossa nimellä "Jännitteentasaaja" (kaikkea ne kääntäjät keksii!).
Voipihan sieltä olla päävirtapiirin diodikin rikki.
Onko tuo bensakone, näin tulkitsen tyypimerkinnän? Sehän tarvii sytytykseen sähköä ja jos akku on irti ja laturi ei lataa, niin se pysähtyy.
Akun irroittaminen käyvästä koneesta jossa on vaihtovirtalaturi on melko varma tapa rikkoa laturi. Vitrran katketessa syntyvä jännitepiikki rikkoo joko laturin diodit tai jännitteensäätimen.
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 11 Huhti 2006 15:57
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Hyvä pointti tuo latauksen merkkivalon tarkistaminen, se olisi ainakin helppo korjata, jos se nyt sitten on vain siitä kiinni. Ei se lataa kyllä korkeammillakaan kierroksilla. Maadoittaako siis laturi tällä ohuemmalla johdolla merkkivalon, merkkivalolle siis tulee jostakin jatkuvasti jännite ja herätevirta tulee lampun läpi, näinkö?
Biltemassa on näköjään koko laturikin, vaikkei ole laturiksi kallis saisi tällä hinnalla kyllä muutakin kivaa
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=63630
tarkoitettu 4 syl volvon moottoreihin. Ei päällisinpuolin näytä ihan samalta kuin veneessä oleva. Ehkä tuo kuitenkin sopisi vai räjähtääkö koko roska jos tuollaisen laittaa.
Tuollaisen "Jännitteentasaajan löysin katalogista" tarkoitettu soveltuvuustaulunkon mukaan volvoon, olisikohan se tämä
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1&ryhmaid=
pitänee käydä kurkistamassa veneeseen pikaisesti josko siellä jotenkin viisastuisi. Niin bensakonehan tuo on.
Biltemassa on näköjään koko laturikin, vaikkei ole laturiksi kallis saisi tällä hinnalla kyllä muutakin kivaa
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=63630
tarkoitettu 4 syl volvon moottoreihin. Ei päällisinpuolin näytä ihan samalta kuin veneessä oleva. Ehkä tuo kuitenkin sopisi vai räjähtääkö koko roska jos tuollaisen laittaa.
Tuollaisen "Jännitteentasaajan löysin katalogista" tarkoitettu soveltuvuustaulunkon mukaan volvoon, olisikohan se tämä
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1&ryhmaid=
pitänee käydä kurkistamassa veneeseen pikaisesti josko siellä jotenkin viisastuisi. Niin bensakonehan tuo on.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Latauksen merkkivalon kytkentä poikkeaa muista merkkivaloista tälleen:
Merkkivalon toiseen napaan tuodaan (virtalukon kautta) akun+ ja toinen lampunnapa menee laturille (säätimeen) sellaiseen napaan johon tulee laturin käydessä sen kehittämä magnetointidiodien jännite (14 V) joka menee sitten säätimelle ja tämä taas antaa siitä säätämänsä tarvittavan suuruisen magnetoinnin laturin DF napaan (ei ole näkyvissä latureissa joissa on integroitu säädin). Näin ollen lampun molemmissa navoissa on plussaa kun virta-avain on kiinni ja laturi pyörii ja lataa ja lamppu on tällöin pimeänä. Jos virta-avain on kiinni, mutta laturi ei pyöri niin lamppu saa laturilta (säätimeltä) maata sen verran, että palaa ja antaa siis apumagnetoinnin säätimelle. Tämän kytkennän vuoksi on erittäin tärkeää, että latauksen merkkivalon kanta on molemmista navoista eristetty rungosta, koska muutoin se saisi maata ja tekisi oikosulun.
Jos ostat laturin, niin tarkista, että kiinnikekorvat on samanlaiset (ja samassa asennossa) kuin alkuperäisessä, on nimittäin näitäkin oikea- ja vasenkätisiä ja pyörintäsuunta sekä hihnapyörä myös, muuten on luvassa askartelua ja esim tuuletus ei toimi jos on sen mallinen tuuletinsiiviistö laturissa (mm tussa linkkisi laturissa on juuri sellainen), että pyörimissuunnalla on väliä.. Katso laturin tyyppikilvestä merkinnät, niin ainakin autosähköliikkeissä tiedetään vastaavuus. Voi olla Biltemassa ja Motonetissäkin tietoa.
Tuo kuvan säädin näyttäisi olevan "irtosäädin" joka kytketään kolmella johdolla laturiin, jos sulla on laturin päädyssä oleva niin se on pienempi ja siitä sojottaa ne magnetoinnin liukurenkaille vievät hiiliharjat.
Tulipa pätkittäin mieleeni, että Volvon merikoneissa (ihan pienissäkin) olen törmännyt myös hiiliharjattomiin latureihin (näissä on kiinteä magnetointikäämi ja magneettikenttää ohjaava roottori), mutta jännitteensäädin niissäkin on. Mikäli koneessasi on tällainen (on muuten tosi arvokas ja hieno, oli kai aikoinaan 3000...4000 mummoa), sitä ei kannata vaihtaa tavalliseen autoissa käytettyyn, vaan korjata), niin vika voi olla myös hapettuneessa liitoksessa laturin päädyssä olevan säätimen ja magnetointikäämin välillä. Tällaisen olen kerran korjannut, vian haku kesti kauan, mutta nyt se on jo helppoa kun osaa!
Merkkivalon toiseen napaan tuodaan (virtalukon kautta) akun+ ja toinen lampunnapa menee laturille (säätimeen) sellaiseen napaan johon tulee laturin käydessä sen kehittämä magnetointidiodien jännite (14 V) joka menee sitten säätimelle ja tämä taas antaa siitä säätämänsä tarvittavan suuruisen magnetoinnin laturin DF napaan (ei ole näkyvissä latureissa joissa on integroitu säädin). Näin ollen lampun molemmissa navoissa on plussaa kun virta-avain on kiinni ja laturi pyörii ja lataa ja lamppu on tällöin pimeänä. Jos virta-avain on kiinni, mutta laturi ei pyöri niin lamppu saa laturilta (säätimeltä) maata sen verran, että palaa ja antaa siis apumagnetoinnin säätimelle. Tämän kytkennän vuoksi on erittäin tärkeää, että latauksen merkkivalon kanta on molemmista navoista eristetty rungosta, koska muutoin se saisi maata ja tekisi oikosulun.
Jos ostat laturin, niin tarkista, että kiinnikekorvat on samanlaiset (ja samassa asennossa) kuin alkuperäisessä, on nimittäin näitäkin oikea- ja vasenkätisiä ja pyörintäsuunta sekä hihnapyörä myös, muuten on luvassa askartelua ja esim tuuletus ei toimi jos on sen mallinen tuuletinsiiviistö laturissa (mm tussa linkkisi laturissa on juuri sellainen), että pyörimissuunnalla on väliä.. Katso laturin tyyppikilvestä merkinnät, niin ainakin autosähköliikkeissä tiedetään vastaavuus. Voi olla Biltemassa ja Motonetissäkin tietoa.
Tuo kuvan säädin näyttäisi olevan "irtosäädin" joka kytketään kolmella johdolla laturiin, jos sulla on laturin päädyssä oleva niin se on pienempi ja siitä sojottaa ne magnetoinnin liukurenkaille vievät hiiliharjat.
Tulipa pätkittäin mieleeni, että Volvon merikoneissa (ihan pienissäkin) olen törmännyt myös hiiliharjattomiin latureihin (näissä on kiinteä magnetointikäämi ja magneettikenttää ohjaava roottori), mutta jännitteensäädin niissäkin on. Mikäli koneessasi on tällainen (on muuten tosi arvokas ja hieno, oli kai aikoinaan 3000...4000 mummoa), sitä ei kannata vaihtaa tavalliseen autoissa käytettyyn, vaan korjata), niin vika voi olla myös hapettuneessa liitoksessa laturin päädyssä olevan säätimen ja magnetointikäämin välillä. Tällaisen olen kerran korjannut, vian haku kesti kauan, mutta nyt se on jo helppoa kun osaa!
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 11 Huhti 2006 15:57
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Pitihän sitä lähteä katsomaan ruokatunnilla.
Yksi vikakin löytyi, latauksen merkkivalon lampun liitin oli irti. Ehdin jo ajatella että jo oli helppo vika. Varoitusvalo alkoi nimittäin toimimaan kuten pitääkin, ei pala moottorin pyöriessä, muutoin palaa kun virrat on päällä. Mittasin kuitenkin jännitteen akulta reiluilla käyntikierroksilla. Yhä oli ainakin siinä päässä vain nafti 12v.
Itse laturista sen verran että se on hieman paksumpi kuin autossa, ikään kuin laturin taakse olisi lisätty muovinen koko laturin halkaisijan kokoinen "jatke". Laturin takaosassa on kolminapainen liitin joista keskimmäinen on kytkemättä mihinkään. Mitään selvästi erottuvaa ruuveilla kiinnitettävää säädintä en konekoppaan tiirailemalla erottanut, no kohta pitää ottaa kopasta taas sivu irti ja tutkia tarkemmn.
PS. Volvo-Penta jälleenmyyjä kertoi juuri että uusi laturi ei maksa kuin vähän reilut 500e, siis halpaa kuin makkara, huh huh
Yksi vikakin löytyi, latauksen merkkivalon lampun liitin oli irti. Ehdin jo ajatella että jo oli helppo vika. Varoitusvalo alkoi nimittäin toimimaan kuten pitääkin, ei pala moottorin pyöriessä, muutoin palaa kun virrat on päällä. Mittasin kuitenkin jännitteen akulta reiluilla käyntikierroksilla. Yhä oli ainakin siinä päässä vain nafti 12v.
Itse laturista sen verran että se on hieman paksumpi kuin autossa, ikään kuin laturin taakse olisi lisätty muovinen koko laturin halkaisijan kokoinen "jatke". Laturin takaosassa on kolminapainen liitin joista keskimmäinen on kytkemättä mihinkään. Mitään selvästi erottuvaa ruuveilla kiinnitettävää säädintä en konekoppaan tiirailemalla erottanut, no kohta pitää ottaa kopasta taas sivu irti ja tutkia tarkemmn.
PS. Volvo-Penta jälleenmyyjä kertoi juuri että uusi laturi ei maksa kuin vähän reilut 500e, siis halpaa kuin makkara, huh huh
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Saisitko siitä laturin päädystä kuvaa tänne tai mun sähköpostiin?
Onko siinä liittimessä tai laturin rungossa / "jatkeessa" mitään napamerkintöjä ja onko ne mainitsemasi paksu ja ohut johto siihen liittimeen kytketty?
Jos se laturi on sitä "hyvää" marinemallia, niin se säädin onkin muistaakseni joissain, olisiko 6mm pulteissa kiinni. Myöskin se on hieman erilainen, kuin se Bilteman kirjassa oleva malli josta hiiliharjat sojottaa. Päällä saattaa hyvinkin olla muovikoppa.
Jos se tosiaan on harjaton laturi, niin mitenkään ei kannata vaihtaa sitä tavalliseen auton laturiin. Kun sulla on vielä bensakone, niin en kyllä laittaisi harjallista laturia sinne (kipinöintimahdollisuus), vaikka onhan siellä sitten varmaan harjallinen starttikin. Kai moottoritilassa on tuuletus joka käynnistetään ennen moottorin käynnistämistä. Ainakin isommissa bensakoneveneissä sellaisia on, mutta tuosta en osaa sanoa kun en sitä varmuudella tiedä.
Ai niin, täällä käytiin aiemmin keskustelua, kun sanoin, että akun tulee olla tuulettuvassa tilassa. Sitä sitten jotkut "maailman viisaimmat puuvenemiehet" irvailivat tarpeettomana. No, viime viikolla lähti taas yhdestä akusta kansi taivaaseen ja hapot helvettiin. Hyvä ettei mennyt miehiä mukana.
Huomenna saatan olla työkeikalla, mutta ehkä iltapäivällä pääsen nettiinkin.
t. Mauri
Onko siinä liittimessä tai laturin rungossa / "jatkeessa" mitään napamerkintöjä ja onko ne mainitsemasi paksu ja ohut johto siihen liittimeen kytketty?
Jos se laturi on sitä "hyvää" marinemallia, niin se säädin onkin muistaakseni joissain, olisiko 6mm pulteissa kiinni. Myöskin se on hieman erilainen, kuin se Bilteman kirjassa oleva malli josta hiiliharjat sojottaa. Päällä saattaa hyvinkin olla muovikoppa.
Jos se tosiaan on harjaton laturi, niin mitenkään ei kannata vaihtaa sitä tavalliseen auton laturiin. Kun sulla on vielä bensakone, niin en kyllä laittaisi harjallista laturia sinne (kipinöintimahdollisuus), vaikka onhan siellä sitten varmaan harjallinen starttikin. Kai moottoritilassa on tuuletus joka käynnistetään ennen moottorin käynnistämistä. Ainakin isommissa bensakoneveneissä sellaisia on, mutta tuosta en osaa sanoa kun en sitä varmuudella tiedä.
Ai niin, täällä käytiin aiemmin keskustelua, kun sanoin, että akun tulee olla tuulettuvassa tilassa. Sitä sitten jotkut "maailman viisaimmat puuvenemiehet" irvailivat tarpeettomana. No, viime viikolla lähti taas yhdestä akusta kansi taivaaseen ja hapot helvettiin. Hyvä ettei mennyt miehiä mukana.
Huomenna saatan olla työkeikalla, mutta ehkä iltapäivällä pääsen nettiinkin.
t. Mauri
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 11 Huhti 2006 15:57
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Ehkä siitä saisi jotain kuvia jos saisi tungettua moottorikoppaan kännykän ja taskulampun samanaikaisesti. Laturiin käsiksipääsy vaatii tosiaan vähän purkutyötä mikä pitää tehdä sitten kun on aikaa paremmin roplata. Oikeastaanhan koko laturin voisi ottaa nyt toistaiseksi sieltä pois, yhtä hyvin se tuntuu toimivan ilman sitäkin, ainakin niin kauan kun akussa virtaa piisaa.
Se liitin on tosiaan kolminapainen ja siihen tulee tuo punainen paksu ja sitten se ohuempi ilmeisesti latauksen merkkivalo. Muita johtoja sinne ei tule. Voi olla että se on sellainen marine malli, takaosassa on tosiaan joku pultti näkyvillä. Voihan tässä olla kyseessä jonkinlainen katkoskin tai hapettuma sen punaisen johdon liitoksissa. Tuuletus toki moottoritilassa muuten on.
Se liitin on tosiaan kolminapainen ja siihen tulee tuo punainen paksu ja sitten se ohuempi ilmeisesti latauksen merkkivalo. Muita johtoja sinne ei tule. Voi olla että se on sellainen marine malli, takaosassa on tosiaan joku pultti näkyvillä. Voihan tässä olla kyseessä jonkinlainen katkoskin tai hapettuma sen punaisen johdon liitoksissa. Tuuletus toki moottoritilassa muuten on.
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
Moi,
Mää lähtisin hakemaan vikaa liitoksista, ennen kuin laturista ja säätimestä. Ota yleismittari ja mittaa jännite suoraan laturin siitä liittimestä, josta se paksu piuha menee startille. Jos tuossa kohtaa on jännite yli 13 V, itse laturi on ok. Miinuksena toimii laturin runko. Tuosta sitten etenet pikkuhiljaa liitokset akun kenkään asti. Huomaa, että kaapelin ja akkukengän välinen liitoskin voi olla hapettunut. Laturin maadoituspuolen voit tarkistaa laittamalla käynnistyskaapelin laturin kiinnityskorvasta suoraan akun miinukseen, ja mittamaalla sitten latausjännitteen.
Markku
Mää lähtisin hakemaan vikaa liitoksista, ennen kuin laturista ja säätimestä. Ota yleismittari ja mittaa jännite suoraan laturin siitä liittimestä, josta se paksu piuha menee startille. Jos tuossa kohtaa on jännite yli 13 V, itse laturi on ok. Miinuksena toimii laturin runko. Tuosta sitten etenet pikkuhiljaa liitokset akun kenkään asti. Huomaa, että kaapelin ja akkukengän välinen liitoskin voi olla hapettunut. Laturin maadoituspuolen voit tarkistaa laittamalla käynnistyskaapelin laturin kiinnityskorvasta suoraan akun miinukseen, ja mittamaalla sitten latausjännitteen.
Markku
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Kuten jo tuolla ensimmäisessä viestissäni sanoin, ei käyvästä koneesta saa akkujohtoa irroittaa ja syynkin kerroin.
Sen sijaan koneen sammuttaminen riippuu siitä millainen on kytkentä. Dieseleissä joissa sähköistä sytytystä ei ole eikä sitä voi katkoa on joko mekaaninen tai sähköinen pysäytysnappi, jolla ohjataan ruiskutuspumppu "nollille". Bensakoneessa pysäytys tehdään kääntämällä virta-avain seis asentoon jolloin kone ei saa sytytystä. Tämähän ei katkaise latauspiiriä. Sen sijaan päävirtakytkintä ei saa aukaista koneen käydessä.
Kyllähän nuo akunkengätkin monesti on hapettuneita, mutta tässä tapauksessa tuskin, koska kone kuitenkin starttaa, jolloin starttivirtapiiri on kunnossa. Kaikkien liitosten ja johtojen tarkistaminen on tietysti ensimmäisiä vianhakutoimenpiteitä. Latauksen merkkivalo on nyt ilmeisesti kunnossa.
Siinä laturin navassa pitäisi siitten olla mieluummin 14 Volttia kun kone käy ja laturi toimii.
Sen sijaan koneen sammuttaminen riippuu siitä millainen on kytkentä. Dieseleissä joissa sähköistä sytytystä ei ole eikä sitä voi katkoa on joko mekaaninen tai sähköinen pysäytysnappi, jolla ohjataan ruiskutuspumppu "nollille". Bensakoneessa pysäytys tehdään kääntämällä virta-avain seis asentoon jolloin kone ei saa sytytystä. Tämähän ei katkaise latauspiiriä. Sen sijaan päävirtakytkintä ei saa aukaista koneen käydessä.
Kyllähän nuo akunkengätkin monesti on hapettuneita, mutta tässä tapauksessa tuskin, koska kone kuitenkin starttaa, jolloin starttivirtapiiri on kunnossa. Kaikkien liitosten ja johtojen tarkistaminen on tietysti ensimmäisiä vianhakutoimenpiteitä. Latauksen merkkivalo on nyt ilmeisesti kunnossa.
Siinä laturin navassa pitäisi siitten olla mieluummin 14 Volttia kun kone käy ja laturi toimii.
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 11 Huhti 2006 15:57
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Jänniteen mittapisteitä mitä voisi vielä tarkistaa on akkukengät, startin plus napa ja laturin plus liitin. Ensimmäinenhän noista on jo todettu toiseen pääsee helposti käsiksi ja kolmas edellyttää laturin plus navan iroitusta. Nyt vaan mietityttää että aiheuttaako tuo laturin plus navan irroitus ja moottorin käynnistys jokinlaisen vahingollisen ylijännitteen laturille. Laturissa on sellainen moduuli liitin joten välistä ei oikein pääse mittaamaan.
Mauri kyseli kuvaa laturin päädystä. Laitoin tuonne muutaman kuvan laturista. Eivät ole kovin häävejä laadultaan kun otin ne kännykän ja taskulampun avulla konekoppaan kurkottelemalla mutta ehkä näistä voi päätellä onko kyseessä n.s. merimalli. http://groups.msn.com/mvMari/shoebox.msnw
Mauri kyseli kuvaa laturin päädystä. Laitoin tuonne muutaman kuvan laturista. Eivät ole kovin häävejä laadultaan kun otin ne kännykän ja taskulampun avulla konekoppaan kurkottelemalla mutta ehkä näistä voi päätellä onko kyseessä n.s. merimalli. http://groups.msn.com/mvMari/shoebox.msnw
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Siitä merimallin näkemisestä on useampi vuosi aikaa ja kaverillakin on jo ties kuinka mones vene sen jälkeen, niin en pääse tsekkaamaan. Noiden kuvien perusteella sanoisin, että en osaa sanoa. Jos tyyppikilpi olisi näkyvissä, niin niillä tiedoilla herra Bosch tai joku hänen renkinsä osaisi kertoa. Jos ovat Volvolla kertoneet varaosalaturin hinnaksi 500 €, niin se kyllä viittaa kyllä varsin suurella varmuudella harjattomaan marineversioon. Autojen latureitahan saa jotain 50...100 eurolla.
Sinänsä sillä onko se jompi kumpi ei ole niin suurta merkitystä, joku vikahan siinä systeemissä pitää olla jos ei kerran lataa. Paitsi jos on harjaton, niin kuluneet harjat ei kyllä ole syynä! Mikäli ulkoisista virtapiireistä ei vikaa löydy (maadoituksethan on myös kunnossa?) niin kyllä se melkein on laturin irroituksen paikka ja alkaa purkamaan siitä peräpäästä, jossa säätimenkin pitäisi olla. Minkä ikäinen laturi mahtaa olla ja on ilmeisesti meriolosuhteissa käytetty joten hapettumiakin saattaa olla.
Voi olla että olen liikaa fiksaantunut siihen hapettumaan magnetointipiirin liitoksessa, koska kaikki tämän laturityypin ongelmat joita olen selvittänyt on olleet siinä, niitä tapauksiahan on peräti yksi kappale. Niin vahvoilla siis ollaan! Se vika kuitenkin oli sellainen, että magnetointivirran piti mennä oliko se nyt jännitteensäätimen rengasmaisesta lähtönavasta jonkun messinkiprikan kautta edelleen magnetointikäämille. Kun olin sydeemin pari kertaa purkanut ja kasannut älysin, että siinä oli lähes silminnäkemätön oksidikerros jota pieni magnetointijännite ei pystynyt läpäisemään. Puhdistin liitoksen ja kas homma toimi. Tää on vähän sekava selitys, mutta jos sulla on joku alaa tunteva kaveri, niin homma kyllä selviää sitä mukaa kun purkaa laitetta. Loppujen lopuksi ei meidän olisi tarvinnut purkaa kuin jännitteensäädin pois, mutta kantapään kautta tuli avattua tietysti koko laite.
Joo se laturin plusnapa pitää olla kyllä koneen käydessä ehdottomasti kiinni akun plussassa koko ajan. Pääsisikö sinne liittimen johonkin +navan koloon työntämään vaikka nuppineulan, joka ottaisi laturin plusliuskaan kiinni ja mitata siitä jännitettä? Toinen vaihtoehto on tehdä adapteri laturin liitinosan ja johtoliittimen väliin. Ne liitinliuskat on kai jotain ns abiko tyyppisiä lattaliittimiä. Liekö plussajohdossa leveämpi kuin latausvalojohdossa? Molemmat pitää siis kokeiltaessa olla kytkettyinä.
Sinänsä sillä onko se jompi kumpi ei ole niin suurta merkitystä, joku vikahan siinä systeemissä pitää olla jos ei kerran lataa. Paitsi jos on harjaton, niin kuluneet harjat ei kyllä ole syynä! Mikäli ulkoisista virtapiireistä ei vikaa löydy (maadoituksethan on myös kunnossa?) niin kyllä se melkein on laturin irroituksen paikka ja alkaa purkamaan siitä peräpäästä, jossa säätimenkin pitäisi olla. Minkä ikäinen laturi mahtaa olla ja on ilmeisesti meriolosuhteissa käytetty joten hapettumiakin saattaa olla.
Voi olla että olen liikaa fiksaantunut siihen hapettumaan magnetointipiirin liitoksessa, koska kaikki tämän laturityypin ongelmat joita olen selvittänyt on olleet siinä, niitä tapauksiahan on peräti yksi kappale. Niin vahvoilla siis ollaan! Se vika kuitenkin oli sellainen, että magnetointivirran piti mennä oliko se nyt jännitteensäätimen rengasmaisesta lähtönavasta jonkun messinkiprikan kautta edelleen magnetointikäämille. Kun olin sydeemin pari kertaa purkanut ja kasannut älysin, että siinä oli lähes silminnäkemätön oksidikerros jota pieni magnetointijännite ei pystynyt läpäisemään. Puhdistin liitoksen ja kas homma toimi. Tää on vähän sekava selitys, mutta jos sulla on joku alaa tunteva kaveri, niin homma kyllä selviää sitä mukaa kun purkaa laitetta. Loppujen lopuksi ei meidän olisi tarvinnut purkaa kuin jännitteensäädin pois, mutta kantapään kautta tuli avattua tietysti koko laite.
Joo se laturin plusnapa pitää olla kyllä koneen käydessä ehdottomasti kiinni akun plussassa koko ajan. Pääsisikö sinne liittimen johonkin +navan koloon työntämään vaikka nuppineulan, joka ottaisi laturin plusliuskaan kiinni ja mitata siitä jännitettä? Toinen vaihtoehto on tehdä adapteri laturin liitinosan ja johtoliittimen väliin. Ne liitinliuskat on kai jotain ns abiko tyyppisiä lattaliittimiä. Liekö plussajohdossa leveämpi kuin latausvalojohdossa? Molemmat pitää siis kokeiltaessa olla kytkettyinä.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 31 Elo 2003 00:39
- Paikkakunta: Tornio