wikström w1 kytkin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
wikiw1
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Touko 2006 10:18
Paikkakunta: Vaasa

wikström w1 kytkin

Viesti Kirjoittaja wikiw1 » 31 Heinä 2006 12:28

Vene siis 5,5m puu fiskari, varustettuna wikströmin w1:llä. Eli löytyy 1 pykälä eteen, sitten vapaa ja yksi pykälä taaksepäin. Sellaista ongelmaa ilmennyt, että kun kääntää täyskaasulle niin vaihde hyppää pois päältä. Kun kaasua laittaa pienemmälle vaihde menee takaisin itsestään päälle. Joskus toisinaan täydellä kaasullakin pystyy ajamaan kun esim. todella tyyntä. Kovalla tuulella pykälä ei taas pysy hetkeäkään täyskaasulla päällä. Puolella kaasulla toimii kuin unelma eikä luista.

Mikä siis voisi olla vikana? En ole vielä avannut konetta, enkä täten tiedä mitä sieltä vastaan tulee.. Voisiko kyseessä olla vain jokin säätö/herkistys, joka temppuilisi? Kone ei ikinä "luistaessa" haissut kytkimelle (jos tuossa nyt samantapaista kytkintä kuin autoissa on) enkä näin usko että vielä mitään olisi rikkoutunut. Saa laittaa vastauksia jos vähänkään on "mutu" tietoutta, koska itse olen täysi aloittelija näissä.

t. wikiw1

Aki74
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:42
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Aki74 » 07 Elo 2006 13:20

Juuri itse säädin W2:sta saman ongelman takia. Kytkin luisti kovalla vedolla ja nappasi kiinni taas kun laski kierroksia. tuskin sinullakaan vaihdekeppi heilahtaa vapaalle? Kytkin ei haise koska se on märkä, ui samassa öljyssä kuin muukin vaihteisto. Ja on sitäpaitsi eri materiaalia kuin kuivakytkin autossa.

Säätö tapahtuu vaihteiston päällä olevasta luukusta joka on neljällä ruuvilla kiinni. Joudut irroitamaan ehkä magneeton jotta saat ruuvit auki. Katso asento tarkkaan ja pyri saamaan se tasan samalle kohdalle takaisin niin ei tarvitse niin paljon säätää.

Luukun alta löytyy vaihteen valitsin ja sen liikuttama holkki akselin ympärillä. Kun kytket vaihteen eteen levittää tuo holkki kolmea kynttä jotka painavat kitkalevyt nippuun.

Pyöritä moottoria/akselia niin että saat lukituspalan (peltiä) näkyviin. Se on ruuvattu siihen samaan kappaleeseen jossa ne kynnetkin on kiinni (vastaa auton paineasetelmaa). Lukituspala menee ulkokehän (vaihteen runko) hampaiden väliin. Pala irti (älä vaan pudota vaihteen sisään!) ja kierrät sitä kynsilevyä myötäpäivään niin että hammaskehä pysyy paikallaan. Tällöin saat välystä pois kynsien ja kitkalevyjen välistä. Tee säätö vaihde vapaalla ja kokeile välillä miltä vaihteen kytkeminen tuntuu. Se saa olla napakka mutta liiasta tiukkuudesta ei ole hyötyä. Tämä säätö vaikuttaa vain eteenpäin kytkentään. Pakki säädetään vaihteen vasemmalla puolella olevasta isosta ura-ruuvista jolla on lukkomutteri. Säätö kiristää jarrupantaa ja se ei saa olla liian tiukalla. Jos toimii niin älä koske siihen.

Itse turasin niin että pyörittelin akselista ja ennenkuin tajusin mitä tein oli koko kynsilevy pudonnut ulos kierteiltään ja perässä tippui vielä yksi kitkalevy paikaltaan. Siinä meni toinenkin arki-ilta kun irrotin koko vaihteen ja kasasin uudestaan. Akseli irti, öljyt koneesta, kone irti ja takapää ylös, vaihde irti ja kappaleiksi, koko homma takaperin ja vielä koneen suuntaus, magneeton ajoitus ym. Mutta oppihan tuntemaan koneensa.
050 555 6424

wikiw1
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Touko 2006 10:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja wikiw1 » 07 Elo 2006 20:20

Kiitos hyvästä vastauksesta!
Vielä en ole ehtinyt ryhtyä toimenpiteisiin, mutta tuon perusteella uskaltaa varmasti ruveta roplaamaan.

t. wikiw1

Vastaa Viestiin