Eteenpäin vievät voimat.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 07 Heinä 2006 09:40
- Paikkakunta: Rymättylä
Eteenpäin vievät voimat.
Kaipailisin kokemuksia. Onko tullut kokeiltua puuveneeseen muita tekniikoita kun perinteisiä potkuri ja purje, veto- tai työntölaitteita.
Minua on mietityttänyt tuo jokaisilla pienoismallimessuilla esillä oleva pieni peltinenvene jonka perästä vesirajan alapuolella töröttää putken kaksipäätä vierekkäin, putki kulkee aluksen sisällä perästä keulan päin tekee u-mutkan ja palaa perään. vesi pääsee virtaamaan putkessa.
putkea u-mutkan alla on tuli, vesilaajenee ja pyrkii putkesta ulos. vene kulkee eteenpäin. Pienivene liikkuu hiukan nykien mutta liikkuu. Nykimistä saattaisi vähentää jos u-putkia tulessa olisi useampia, laukeaisivat eri aikaan.
Halkoja on nurkat täynnä ja bensanhinta nousee.
Höyrykoneet on painavia ja vaativat isonveneen.
Minua on mietityttänyt tuo jokaisilla pienoismallimessuilla esillä oleva pieni peltinenvene jonka perästä vesirajan alapuolella töröttää putken kaksipäätä vierekkäin, putki kulkee aluksen sisällä perästä keulan päin tekee u-mutkan ja palaa perään. vesi pääsee virtaamaan putkessa.
putkea u-mutkan alla on tuli, vesilaajenee ja pyrkii putkesta ulos. vene kulkee eteenpäin. Pienivene liikkuu hiukan nykien mutta liikkuu. Nykimistä saattaisi vähentää jos u-putkia tulessa olisi useampia, laukeaisivat eri aikaan.
Halkoja on nurkat täynnä ja bensanhinta nousee.
Höyrykoneet on painavia ja vaativat isonveneen.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Perinteinen putput.
Mahtaisko toimia isommassa koossa? Ainahan sitä voi kokeilla.
Mielenkiintoisia ovat myös ns. kuumailmamoottorit ts. Stirling - moottori ; Stirling hakusanalla voi googlella hakea , löytyy paljon ainakin englanniksi asiaa , kuvista käy kuitenkin ilmi miten toimii , ellei teksti uppoa tajuntaan. Siitä mielenkiintoinen kone, että siinä ei käytetä mitään höyrykattilaa eikä höyryä , pelkästään kuumennetaan ja jäähdytetään tavallista ilmaa , paineet eivä ole kovia, eikä näin ollen ole ainakaan kovin suurta räjähdysvaaraa, niin kuin noissa höyrylaitteissa. Ainakin ruotsalaiset käyttää sukellusveneissään tuollaista 3hv stirling-moottoria. Koneen pienoismallin teko-ohjeet löytyi muistaakseni jostakin vanhasta "nuoren kokeilijan ja tutkijan käsikirja" - opuksesta, jos tuollainen joltakulta löytyy.
Jossakin nettilinkissä sellainen stirling käytti siipirataskoneistoa soutuveneen kokeisessa ruuhessa.
Muita puupolttoisia ei tule mieleen noiden ja höyryvehkeiden lisäksi kuin häkäpönttövehkeet.
Toki joku rakentaa kiinteää polttoainetta hyödyntävän kaasuturbiininkin .. ;-)
Mahtaisko toimia isommassa koossa? Ainahan sitä voi kokeilla.
Mielenkiintoisia ovat myös ns. kuumailmamoottorit ts. Stirling - moottori ; Stirling hakusanalla voi googlella hakea , löytyy paljon ainakin englanniksi asiaa , kuvista käy kuitenkin ilmi miten toimii , ellei teksti uppoa tajuntaan. Siitä mielenkiintoinen kone, että siinä ei käytetä mitään höyrykattilaa eikä höyryä , pelkästään kuumennetaan ja jäähdytetään tavallista ilmaa , paineet eivä ole kovia, eikä näin ollen ole ainakaan kovin suurta räjähdysvaaraa, niin kuin noissa höyrylaitteissa. Ainakin ruotsalaiset käyttää sukellusveneissään tuollaista 3hv stirling-moottoria. Koneen pienoismallin teko-ohjeet löytyi muistaakseni jostakin vanhasta "nuoren kokeilijan ja tutkijan käsikirja" - opuksesta, jos tuollainen joltakulta löytyy.
Jossakin nettilinkissä sellainen stirling käytti siipirataskoneistoa soutuveneen kokeisessa ruuhessa.
Muita puupolttoisia ei tule mieleen noiden ja höyryvehkeiden lisäksi kuin häkäpönttövehkeet.
Toki joku rakentaa kiinteää polttoainetta hyödyntävän kaasuturbiininkin .. ;-)
Mile
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 07 Heinä 2006 09:40
- Paikkakunta: Rymättylä
vaihtoehdot
Kiitos Mile tuo Stirling - moottori oli aivan uutta minulle. Nerokkaan oloinen kapistus.
Jos oikein ymmärsin Googlen linkkejä selaillessani on Stirling- moottori tekemässä jonkinlaista paluuta valokeilaan.
Jos oikein ymmärsin Googlen linkkejä selaillessani on Stirling- moottori tekemässä jonkinlaista paluuta valokeilaan.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Joo aika hauskan oloinen peli. Itsellä on ajatuksena " ehkä sitten joskus" rakentaa sellainen kokeeksi, ihan joku pieni pöytämalli tai sitten vähän isompi soutuveneen kokoluokkaan.
Stirling löytyy kaupallisenakin mm. Whispergen - agrrregaatista, ainakin lupaavat sen olevan kovin hiljainen.
Jollakin kaasulla täytettynä väittävät joidenkin pienien kokeiluvehkeiden toimivan jo kämmenen lämmöllä , mutta sitä tehokkaampihan se on mitä suurempi lämpötilaero saadaan aikaiseksi kylmän ja kuuman kammion välille. Että veneessä voisi hyvinkin käyttää vesijäähdytystä kylmälle kammiolle jäähdytyksenä. Kylmä-kuuma-kammion poikkeleikkaus kannattanee tehdä ( puhdas arvaus - jos täällä on joku Stirling ekspertti niin sopii mielellään korjata) mahdollisimman laajaksi jotta lämmönsiirtopintaa olisi mahdollisimman paljon käytössä.
Kampeen jos tekee mahdollisuuden vaihtaa työmännän ja ilmansiirtomännän vaiheen päinvastaiseksi ( tai sen työmännän yläkuolokohdan suhteen ) niin koneen saa käymään kumpaankin suuntaan.
Stirling löytyy kaupallisenakin mm. Whispergen - agrrregaatista, ainakin lupaavat sen olevan kovin hiljainen.
Jollakin kaasulla täytettynä väittävät joidenkin pienien kokeiluvehkeiden toimivan jo kämmenen lämmöllä , mutta sitä tehokkaampihan se on mitä suurempi lämpötilaero saadaan aikaiseksi kylmän ja kuuman kammion välille. Että veneessä voisi hyvinkin käyttää vesijäähdytystä kylmälle kammiolle jäähdytyksenä. Kylmä-kuuma-kammion poikkeleikkaus kannattanee tehdä ( puhdas arvaus - jos täällä on joku Stirling ekspertti niin sopii mielellään korjata) mahdollisimman laajaksi jotta lämmönsiirtopintaa olisi mahdollisimman paljon käytössä.
Kampeen jos tekee mahdollisuuden vaihtaa työmännän ja ilmansiirtomännän vaiheen päinvastaiseksi ( tai sen työmännän yläkuolokohdan suhteen ) niin koneen saa käymään kumpaankin suuntaan.
Mile
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
Pitipä itsekkin googlettaa ja löytyi tämmösiä:
video moottorista... ja rakennusohjeet pöytämalliin.....
on niin yksinkertainen että taidan tehdä kans.
video moottorista... ja rakennusohjeet pöytämalliin.....
on niin yksinkertainen että taidan tehdä kans.
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 21:53
- Paikkakunta: Kerava
- Viesti:
Ensimmäisessä viestissä tarkoitetaan varmaankin sellaista lelua, jossa energia tuotetaan kynttilänpätkällä. Ostin samanlaisen viime kesän Puuvenemessujen yhteydessä. Häkellyttävä vehje. Onko siinä jokin venttiili, vai mikä saa aikaan puttputt äänen?
Stirling-moottoreisiin verrattuna tässä ratkaisussa saattaisi olla etuna se, ettei akselistoa, tms. tarvita.
Päivitä meitä kaikkia kokeilujen edistymisestä!
Stirling-moottoreisiin verrattuna tässä ratkaisussa saattaisi olla etuna se, ettei akselistoa, tms. tarvita.
Päivitä meitä kaikkia kokeilujen edistymisestä!
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Siinä peltiputputissa äänen pitää se peltirasia joka paukkuu. Kyllä se taitaa olla enempi lasten lelu kuin toimiva isomman veneen voiman lähteeksi - mutta kukaan ei kiellä kokeilemasta. Yksinkertainenhan se kyllä on, mutta jos sellaisen tekee isomman pitää muistaa että sekin on höyryllä toimiva laite, joka saattaa räjähtää todella voimakkaasti jos putket menevätkin tukkoon ja vettä on jäänyt sisälle ja tuli alla.
Mile
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
- Paikkakunta: Lpr
Yksi hauska vehje lisää - tuleekohan tästä oikeasti mitään?
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn3321
Tuolta löytyy kaikkea pieniä stirlingejä;
http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/
Ja ruotsalainen Kockums tosiaan näyttää myyvän Stirling-koneilla varustettuja sukellusveneitä. Tehoa ei mainita, mutta sukellusveneellä on mittaa 60 metriä.
http://www.kockums.se/pdf/submarine.pdf
Miten muuten tulee käymään höyryveneille kun verottomalla polttoaineella ei enää saa ajella? Tulisiko klapeillakäyville stirling-vehkeillekin joku lisävero?
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn3321
Tuolta löytyy kaikkea pieniä stirlingejä;
http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/
Ja ruotsalainen Kockums tosiaan näyttää myyvän Stirling-koneilla varustettuja sukellusveneitä. Tehoa ei mainita, mutta sukellusveneellä on mittaa 60 metriä.
http://www.kockums.se/pdf/submarine.pdf
Miten muuten tulee käymään höyryveneille kun verottomalla polttoaineella ei enää saa ajella? Tulisiko klapeillakäyville stirling-vehkeillekin joku lisävero?
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Toki verot pitää tulla, purjeveneille tuulivero, ja soutuveneille airovero + haittavero kasvihuonepäästöistä.
Tuottaahan soutava ihminen enemmän hiilidioksidia kuin vastaavan tehoinen polttomoottori alemman hyötysuhteensa takia, sen hiilidioksidin lisäksi myös vielä pahempia metaanipäästöjä ( etenkin soudussa hyväksi havaituista energilähteistä = ruisleipä + hernesoppa). Ihmisen hyötysuhde n. 25% ja polttomoottorilla n. 30-35%.
Tuossa ruotsalaisveneessä oli muistaakseni vanhan Hesarin jutun mukaan 3 hp Stirling moottori joka on kuitenkin riittävä viemään alusta äänettömästi - kovaa sillä ajetaan kuitenkin dieselillä tai akuilla tai molemmilla. Stirling käyttää tuossa jutun mukaan polttoaineena vetyä, jolloin "pakokaasukin" on puhdasta vettä.
Stirlingin etuna on se että siinä käy mikä tahansa lämmönlähde "polttoaineeksi" vaikka auringolla lämmittäisi ; kuumaa kammiota lämmitetään vain ulkopuolelta eikä koneen "sisällä" siis polteta mitään.
Jossakin noissa harrastajien sivuilla oli juttua, että Striling hyötyy jos sen sisällä olevan ilman tai kaasun paine olisi melko kova; koska vuotoja aina on, lienee hyvä varustaa kone vaikka jalkapumpulla jolla saa pari-kolme baaria painetta pönttöön.
Tuottaahan soutava ihminen enemmän hiilidioksidia kuin vastaavan tehoinen polttomoottori alemman hyötysuhteensa takia, sen hiilidioksidin lisäksi myös vielä pahempia metaanipäästöjä ( etenkin soudussa hyväksi havaituista energilähteistä = ruisleipä + hernesoppa). Ihmisen hyötysuhde n. 25% ja polttomoottorilla n. 30-35%.
Tuossa ruotsalaisveneessä oli muistaakseni vanhan Hesarin jutun mukaan 3 hp Stirling moottori joka on kuitenkin riittävä viemään alusta äänettömästi - kovaa sillä ajetaan kuitenkin dieselillä tai akuilla tai molemmilla. Stirling käyttää tuossa jutun mukaan polttoaineena vetyä, jolloin "pakokaasukin" on puhdasta vettä.
Stirlingin etuna on se että siinä käy mikä tahansa lämmönlähde "polttoaineeksi" vaikka auringolla lämmittäisi ; kuumaa kammiota lämmitetään vain ulkopuolelta eikä koneen "sisällä" siis polteta mitään.
Jossakin noissa harrastajien sivuilla oli juttua, että Striling hyötyy jos sen sisällä olevan ilman tai kaasun paine olisi melko kova; koska vuotoja aina on, lienee hyvä varustaa kone vaikka jalkapumpulla jolla saa pari-kolme baaria painetta pönttöön.
Mile
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
- Paikkakunta: Lpr
Mile kirjoitti:Tuossa ruotsalaisveneessä oli muistaakseni vanhan Hesarin jutun mukaan 3 hp Stirling moottori ...
Kyllähän pikkuveneet liikkuu mukavasti 3 hevosen voimalla. Tuossa 1500 tonnisessa sukellusveneessä lienee hepoja aikas paljon enemmän ;)
Stirlingin etuna on se että siinä käy mikä tahansa lämmönlähde "polttoaineeksi" vaikka auringolla lämmittäisi ; kuumaa kammiota lämmitetään vain ulkopuolelta eikä koneen "sisällä" siis polteta mitään.
Jep, ja tällaisia aurinkovoimaloitakin on käytössä. Systeemi koostuu peilistä, jolla auringon säteet kerätään tohon stirlingin kuumaan päähän.
http://www.stirlingenergy.com/
Ja tosiaan noita kämmenellä käyviä vehkeitä saa ostaa netistäkin. Olipa siellä muistaakseni kahvikupin päällä toimivat vehkeet jne...
Jep, paineen noustessa hyötysuhde nousee. Joissain laitteissa itse vehkeessä on akselilla pieni pumppu joka pitää kammiossa ylipainetta yllä. Vielä parempaan hyötysuhteeseen pääsee kun kaasuna käytetään heliumia, silloin varmaan tarvitaan pieni heliumipullo täyttöjä varten. Jos halutaa päästä hyötysuhteessa yli nykypolttomoottoreiden, niin tarvitaan melkein kaikki keinot käyttöön.Jossakin noissa harrastajien sivuilla oli juttua, että Striling hyötyy jos sen sisällä olevan ilman tai kaasun paine olisi melko kova; koska vuotoja aina on, lienee hyvä varustaa kone vaikka jalkapumpulla jolla saa pari-kolme baaria painetta pönttöön.
Yksinkertaisuudessaan tälläinen vehje voisi olla parempi (siis jos tämä toimii oikeastikin);
http://www.intercooler.fi/steammotor/?p=images&l=fi
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 13:10
- Paikkakunta: TAMPERE
Jossain 50 luvun askartelukirjassa oli teko-ohjeet kuumailmakoneelle, joka käytännössä näyttää olevan sama kuin tuo japanilaisten "kehittyneempi" Sterling kone. Siinä oli puumäntä, joka jakoi ilman kuumaan ja kylmään puoleen, vesijäähdytys kylmällä puolella ja työsylinteri. Se ei tainnut olla klassinen "Nuoren keksijäin ja kokeilijain kirja" vaan joku vastaava.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 10 Elo 2006 13:14
Pieni ja tehokas
Lienee mika tahansa painepannu pystyy pyorittamaan tata "hoyrymoottoria" eika paina paljon. Sellaisen voi rakentaa itse. Ehdottomasti tutustumisenarvoinen linkki:
www.greensteamengine.com
www.greensteamengine.com
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 21:53
- Paikkakunta: Kerava
- Viesti:
Löysin puheena olleen leikkiveneen (viitattua hieman yksinkertaisemman) ohjeet kirjasta "Kodin taitosanakirja" (suosittelen ko. kirjaa; tämä painos on vuodelta 1930). Siellä sanotaan moottorista:

Antti
Kuva kirjan sivulta."Veteen laskettua joutuu putkeen vettä, josta kattilaan joutunut pisara kiehahtaa ja syöksyy putkeen; putkessa se tiivistyy vedeksi, jolloin pisara vettä syöksyy kattilaan, jne. Moottorilaivan ollessa sisältä aivan kuiva se ehkä ei heti lähde käymään. Silloin otetaan liekki alta pois ja annetaan jo lämminneen kattilan jäähtyä moottorilaivan ollessa vesillä, jolloin vettä imeytyy sisälle."
Antti