Vire 12 ongelmia (jälleen)

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Timbba
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Heinä 2006 08:46

Vire 12 ongelmia (jälleen)

Viesti Kirjoittaja Timbba » 24 Heinä 2006 20:17

Tervehdys!

Mulla on vanha paatti ja siinä vire12 moottori. Eikä tietenkään edes käyttöohjeita.

Tähän asti toiminut ihan hyvin mutta nyt pari viikkoa sitten rupes tehot häviämään jonnekin. Vapaalla käy ihan hyvin ja ottaa kierroksiakin kun veto ei ole päällä mutta kun laittaa vaihteen päälle niin meinaa kone sammua kokonaan vaikka kaasuakin antais.

Vika alkoi oikeestaan siten että kun olin palaamassa venereissulta niin huomasin että kaasua sai antaa hieman reilummin kuin normaalisti.

Kun seuraavan kerran olin lähdössä järvelle niin pääsin muutama sata metriä kun päätin palata takaisin rantaan koska kone oli todella nuhainen. Edelleen tyhjäkäynti oli kuitenkin ok.

Irroitin kaasarin ja ilmanputsarin, puhdistin putsarin, suuttimet ja oikeestaan koko kaasarin paineilmalla, vaihdoin vielä varmuuden vuoksi bensaletkunkin ja asensin bensansuodattimen mutta ei mitään apua. Pakoputkikin näytti olevan ok. Potkurikin tuntui käsikopelolla pyörivän kuten ennenkin.

Onko jollain antaa vinkkiä mitä kannattais seuraavaksi tarkastaa tai missä kohtaa vika vois olla?

Lisäksi olisin todella kiitollinen jos jollain on linkki mistä löytyy vire12 manuaali.
Viimeksi muokannut Timbba, 17 Elo 2006 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

1Kari
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Touko 2003 23:26
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja 1Kari » 25 Heinä 2006 11:35

Vire-asiaa netissä http://gofree.indigo.ie/~vire7/

Minä ottaisin ainakin pakoputken irti ja tarkistaisin, ettei karsta ole tukkinut rööriä umpeen.

Kari

Timbba
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Heinä 2006 08:46

Viesti Kirjoittaja Timbba » 30 Heinä 2006 20:19

Kiitokset pontso04:lle ja 1Karille vinkeistä.

Siellä pakoputkistossahan se vika oli ilmeisesti. Katottiin tänään se pömpeli sieltä pakoputkiston loppupäästä (ilmeisesti äänenvaimentaja?) ja siellä oli pilli tukossa. Poistettiin tukosja nyt käy hyvin ja tasaisesti ja kulkee taas kuin ennen. Ei muuta kun järvelle!

Timbba
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Heinä 2006 08:46

Viesti Kirjoittaja Timbba » 17 Elo 2006 15:07

Taas uusia kysymyksiä.

- onko jollakulla saatavilla ohjekirjaa tai vastaavaa mistä löytyisi vire 12:n kaasarin säätöohjeet? Tuntuu että käy hiukan rikkaalla, savuttaa niin vietävästi (taitaa osa savusta kyllä olla tyypillistä ko. moottorille..). Lisäksi tahtoo tukehtua tyhjäkäynnillä, ellei kierroksia ole tarpeeksi ja kastelee tulpan. Tulppa karstaantuukin todella herkästi.

Purin kaasarin ja putsasin sen niin perusteellisesti kuin osasin ja tää tulppa-/ sammumisongelma ilmaantui sen jälkeen.

-Kannattaako kokeilla kuumempaa tulppaa, tähän asti käytössä on ollut NGK:n B7HS. Oletan tosin että kannattaa ensin tota seosta hiukan rukata.

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 17 Elo 2006 15:13

Moniko prosenttisella seoksella ajelet? Ja onko kunnon 2t öljyä? Ryyppyläppä mennyt kiinni..

Timbba
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Heinä 2006 08:46

Viesti Kirjoittaja Timbba » 17 Elo 2006 15:22

Ajelen 1% seoksella ja öljynä on ... tuli oikosulku, en muista valmistajaa, jokin essolta ostettu, valtamerkki kuitenkin ja "outboard special".

Nyt täytyy sanoo että tunnen itteni entistä tyhmemmäksi, mikä ja missä on ryyppyläppä..? Juuri tän vuoksi haluaisin saada sen kaasarin manuaalin.

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 17 Elo 2006 15:40

Kaasutin on muistaakseni erinlainen, kun 7viressä, jonka manuaali mulla on. Mutta otappa ilmanputsari pois ja kurkkaa/kokeile onko kaasuttimen suuaukolla läppä kiinni, vipukin sille on kaasarin kylessä. Saattanut jäädä kiinni kaasaria putsatessa.?

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 18 Elo 2006 10:06

Ohjekirjan mukaan Vire 12:n seos pitää olla 2%. Kaasarin säätö on melko yksinkertainen:
-käytä lämpimäksi
-irrota kaasujohto
-säädä tyhjäkäynti (tämän tarkempaa ohjetta ei kirja anna)
-seosruuvin perusasento on yksi kierros auki (vai olikohan se puolitoista...). Kun tyhjäkäynti on kohdallaan, avaa seosruuvia, kunnes käyntinopeus laskee. Ota vähän takaisin ja se on siinä.

Mutta käytäntö on toinen. Jos säädän oman kaasarini ohjeen mukaan, tulppa palaa 20 minuutissa. Ajan tällä hetkellä seosruuvi tiukemmalla. Lisäksi minun Vireessäni ei löydy mitään vaikutusta seosruuvilla kierroksiin, kaasarissa on jotain pielessä.

Voin tehdä ohjekirjasta pdf:n lähiaikoina.

TT

Vastaa Viestiin