wikström w2
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 15 Heinä 2006 10:59
- Paikkakunta: tyrwää
wikström w2
moi! aloitin tänäkesänä veneharrastukse tonmoisella wikströmmiläisellä w2 koneella.nyt kun olen seurannut keskustelua noista wikken lämmöistä,haluaisin tuietää että kuuluuko noitten pyttyjen olla saman lämpöiset molenpien.minulla lämpiää vauhtipyörän puoleinen pytty sen verta että siinä on selvä ero kädellä kokeillessa toiseen pyttyyn.se kiinostaisi kanssa että kuinka kovalla virtauksella pitää jähdytinveden tulla pihalle kun letku on sisähalkasialta noin 8mm-10mm.niin ja miten herkkä tommonen wikke on jos sen ajaa jostain syystä liian kuumaksi.
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
Minulla pystyy nippa nappa pitämää peukaloa jonkin aikaa kannen päällä kun kone on kuuma. Minullakin on ensimmäinen sylinteri hieman lämpöisempi mutta vain vähän . Onkohan sinulla termostaatit kunnossa? Vesihän kiertää kakkospytyn kautta ykköseen.
Pakoputkesta tulee vettä melko reippaasti ja samoin hieman kyljestä kun säätöhana on pari kierrosta auki.
Pakoputkesta tulee vettä melko reippaasti ja samoin hieman kyljestä kun säätöhana on pari kierrosta auki.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
- Paikkakunta: Pietarsaari
Hetkinen, "vesi kiertää kakkospytyn kautta ykköseen"? Tuo ei taida oikein pitää paikkaansa. Vesi menee vesipumpusta pakosarjaan missä on kanavat mitä menee molempien sylinterilohkoihin. Sitten vesi menee ylös kannelle (molemmissa sylintereissä) ja termostaattien kautta ulos. Kun avataan hana, menee suurempi osa ulos suoraan pakoputkelle (eli se vesi mitä tulee pakokaasujen kanssa). Ei se kierrä ensimmäisen sylinterin kautta toiselle, mutta pitää paikkaansa että ensimmäinen sylinteri voi olla hieman lämpösempi koska pakosarjahan on kuuma, ja on pitempi matka ensimmäiselle sylinterille jolloin vesi on hieman lämpöisempi ensimmäisessä sylinterissä.
Wille.
Wille.
______________________________
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 15 Heinä 2006 10:59
- Paikkakunta: tyrwää
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
- Paikkakunta: Pietarsaari
Nuo moottorit missä on kaksi putkea termostaattien puolella olen nähnyt, mutta en tutkinnut. Kuitenkin molemmissa Wickström moottoreissa (W2 ja W3) mitä minulla on ollut on tämä jäähdytyst toiminnut samalla tavalla. Vesi tulee pohjaventtiilin kautta pumpulle, mistä jatkuu ylös messinkiseen palaan missä on hana ja mikä on kiinnitetty pakosarjan taaempaan osaan. W2:ssa menee vesi pakosarjan kautta molempiin sylintereihin, W3:ssa menee putki pakosarjan yläpuolella ja putken kautta menee jäähdytysvettä alas pakosarjan kautta (juuri pakokaasun reiän yläpuolella) jokaiseen sylinteriin. Termostaattipesä on kannessa jokaisella sylinterillä, joten vesi täytyy kiertää sylinterin ennen kuin menee ylös kannelle ja sieltä ulos termostaatin kautta mikäli termostaatti on auki.
Mikäli termostaatti on kiinni, tai on joku tukos jossain niin että pumppu ei saa pumpattua vettä sylinterien kautta, on tuossa messinkisessä palassa mihin hana on kiinnitetty, ylhäällä pienen tornin joka on kromattua messinkiä. Sen sisällä on painava, teräväpäinen messinkinen "tappi", uusimmissa moottoreissa on sen yläpuolella vielä jousi. Tämän osan tarkoitus on päästää vedet suoraan poistoputkeen mikäli termostaattien kautta ei saa vedet työnnettyä. Sen takia poistoputki jatkuu hanapalaan asti.
No mitäs sitten hanalla tehdään? Hanalla avataan jäähdytysveden pääsyä suoraan pakoputkelle, eli jäähdyttää pakoputken mitä yleensä on kumista ainakin osittain, ja samalla täyttää äänenvaimentajan mikäli semmoinen on asennettu. Vaikka hana on kokonaan kiinni, kiertää siis vedet kuitenkin sylinterien kautta, ainoastaan pakoputkeen ei mene vettä.
En suosittele termostaattien poistaminen kokonaan, mutta kannattaa kyllää tarkistaa niitä. Minun tämänhetkisessä koneessa on Wahlerin 60 asteiset termostaatit, ja ne olivat kyllä aika täynnä roskaa. Pesin ne, laitoin kylmää vettä päälle, kaadoin sitten kuumaa vettä sekaan kunnes termostaatit aukesivat ja mittasin veden lämpötilan, ja se oli 60 - 65 astetta joten kyllä pitäisi toimia. Vanhassa W2:ssa tein tämän joka vuosi, sillä samalla kun tyhjentää sylintereistä kaikki ruosteet ja hiekat mitä sinne on kerääntynyt, on helppo myös puhdistaa termostaatit. Rautalangalla työnnetään kanavat kannen ja sylinterin välillä auki niin että vesi pääsee kunnolla kiertämään niin eiköhän tuo jäähdytys pitäisi olla aika hyvässä mallissa sen jälkeen. Mikäli toinen termostaatti aukeaa hieman ennen toista, kannattaa sitä laittaa siihen sylinteriin mikä käy lämpöisempänä, niin saat ehkä tasoitettua sitä lämpöä jonkun verran. Uudet termostaatit on kuulemma vielä saatavana Waasan moottorista, mutta ovat arvokkaita, noin 50 - 60€ kpl. Kaveri osti Peugeot J5 2.5 Turbodiesel vm-89 termostaatit, hioi noin millin pois ulkoreunalta ja syvensi hieman termostaattipesän koloa, ja putsasi ruostetta pois kannessa olevasta reiästä niin mahtui nämä 84 asteiset termostaatit sisään ja hän kertoi että aikaisemmin ei ole kone käynyt näin tasaisesti lämpöisenä. Nuo oli siis myös Wahlerin termostaatit. Minä testasin Delcon termostaatit samalle autolle, ja niitä en olisi saannut mahtumaan vaikka kuinka olisin yrittänyt.
Wille
Mikäli termostaatti on kiinni, tai on joku tukos jossain niin että pumppu ei saa pumpattua vettä sylinterien kautta, on tuossa messinkisessä palassa mihin hana on kiinnitetty, ylhäällä pienen tornin joka on kromattua messinkiä. Sen sisällä on painava, teräväpäinen messinkinen "tappi", uusimmissa moottoreissa on sen yläpuolella vielä jousi. Tämän osan tarkoitus on päästää vedet suoraan poistoputkeen mikäli termostaattien kautta ei saa vedet työnnettyä. Sen takia poistoputki jatkuu hanapalaan asti.
No mitäs sitten hanalla tehdään? Hanalla avataan jäähdytysveden pääsyä suoraan pakoputkelle, eli jäähdyttää pakoputken mitä yleensä on kumista ainakin osittain, ja samalla täyttää äänenvaimentajan mikäli semmoinen on asennettu. Vaikka hana on kokonaan kiinni, kiertää siis vedet kuitenkin sylinterien kautta, ainoastaan pakoputkeen ei mene vettä.
En suosittele termostaattien poistaminen kokonaan, mutta kannattaa kyllää tarkistaa niitä. Minun tämänhetkisessä koneessa on Wahlerin 60 asteiset termostaatit, ja ne olivat kyllä aika täynnä roskaa. Pesin ne, laitoin kylmää vettä päälle, kaadoin sitten kuumaa vettä sekaan kunnes termostaatit aukesivat ja mittasin veden lämpötilan, ja se oli 60 - 65 astetta joten kyllä pitäisi toimia. Vanhassa W2:ssa tein tämän joka vuosi, sillä samalla kun tyhjentää sylintereistä kaikki ruosteet ja hiekat mitä sinne on kerääntynyt, on helppo myös puhdistaa termostaatit. Rautalangalla työnnetään kanavat kannen ja sylinterin välillä auki niin että vesi pääsee kunnolla kiertämään niin eiköhän tuo jäähdytys pitäisi olla aika hyvässä mallissa sen jälkeen. Mikäli toinen termostaatti aukeaa hieman ennen toista, kannattaa sitä laittaa siihen sylinteriin mikä käy lämpöisempänä, niin saat ehkä tasoitettua sitä lämpöä jonkun verran. Uudet termostaatit on kuulemma vielä saatavana Waasan moottorista, mutta ovat arvokkaita, noin 50 - 60€ kpl. Kaveri osti Peugeot J5 2.5 Turbodiesel vm-89 termostaatit, hioi noin millin pois ulkoreunalta ja syvensi hieman termostaattipesän koloa, ja putsasi ruostetta pois kannessa olevasta reiästä niin mahtui nämä 84 asteiset termostaatit sisään ja hän kertoi että aikaisemmin ei ole kone käynyt näin tasaisesti lämpöisenä. Nuo oli siis myös Wahlerin termostaatit. Minä testasin Delcon termostaatit samalle autolle, ja niitä en olisi saannut mahtumaan vaikka kuinka olisin yrittänyt.
Wille
______________________________
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
- Paikkakunta: Pietarsaari
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 15 Heinä 2006 10:59
- Paikkakunta: tyrwää
mulla tulee sylintereiltä samalla putkella vesikraanalle. missä on tommone kromattu torni.katoin sinne sisälle ja siellä oli sellainen kartiotappi ja jousi.mä ajelin juuri ilman termostaateja, mitä ei kyllä ollut paikalla kun yksin kappale! ja jäähdytinvesi alkoi kiertämään hyvin eikä kone ollut silti kädelle lainkaan kylmä.todelista lämpöä en tiedä sanoa.muutenkin kone käy tasasesti.tarviiko koneen ollakaan kauhean kuuma kun ajan bensiinillä?siitä en osaa sanoa kuinka paljon kone kärsii jos se käy liian kylmänä.termostaatti toimi kyllä kun mittasin katiilassa.termostaati lämpöarvo oli 60.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
- Paikkakunta: Pietarsaari
Onhan se varmasti parempi että molemmat ovat poissa, kuin että toisessa on termostaatti ja toisessa ei koska yhdellä termostaatilla lämpenee yksi pytty ainakin enemmän kuin toista. Tuo kartiotappi missä on jousi yläpuolella tosiaan tekee sen, että jos vesi jostain syystä ei pääsisikään ulos termostaattien kautta, niin nostaa paine tuota tappia ylös, ja sitten vesi menee suoraan poistoputkeen. En voi sanoa kärsiikö kone vai ei, se kait on kiinni enemmän tulpista että millä lämpötilalla ne toimivat parhaiten. Kun ajetaan hetken kuormituksella niin lämpeneehän se kuitenkin aina yli tuon 60 astetta sanoisin.
Wille
Wille
______________________________
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53