Energia-asema veneeseen
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Energia-asema veneeseen
Minulla on ollut vanhassa pakettiautossa varoiksi ns. energia-asema (Jump Start). Nyt vaihdatin autoon uuden laturin ja energia-asema jää tyhjän pantiksi.
Perämoottorissani on käsikäynnistys ja magneetossa erillinen valaisukäämi. Ajattelin hyödyntää valaisusähköä lataamalla sillä energia-asemaa.
Perämoottorissani on käsikäynnistys ja magneetossa erillinen valaisukäämi. Ajattelin hyödyntää valaisusähköä lataamalla sillä energia-asemaa.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Tasasuuntaus
Merkkikohtaista manuaalia minulla ei ole käytössä, mutta uskoakseni valaistuskäämin virta on tasasuunnattu neljällä diodilla. Lueskelin aiheesta Perälän Perämoottoreista. Tuotettu tasavirta ymmärtääkseni soveltuu akun lataamiseen ja ajovaloihin.
Moottori on Mariner 30M. Se on ehkä vuodelta 1982.
En viitsi enään paljussa käytää konetta. Kerran olen jo sitä siellä käyttänyt, mutta valaistussähkö jäi mittaamatta. Kun saan koneen ja veneen veteen, niin mittaan valaistuskäämin tuottaman sähkön. Tässä vielä odottelen venetrailerin saapumista. Luvattu toimitusaika on jo ylittynyt 1,5 viikolla.
Moottori on Mariner 30M. Se on ehkä vuodelta 1982.
En viitsi enään paljussa käytää konetta. Kerran olen jo sitä siellä käyttänyt, mutta valaistussähkö jäi mittaamatta. Kun saan koneen ja veneen veteen, niin mittaan valaistuskäämin tuottaman sähkön. Tässä vielä odottelen venetrailerin saapumista. Luvattu toimitusaika on jo ylittynyt 1,5 viikolla.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Tasasuuntaus
No jos siellä ne diodit on, niin silloin asia on niiltä osin kunnossa. Todennäköisesti jännitetasokin on oikea, mutta mittaamalla sitten ajellessa se selviää. Katso nyt kuitenkin ensin yleismittarin AC- ja DC-jännitealueilla, että asia on noin.
Tuo olettamukseni vaihtosähköstä perustuu tietoon ajalta jolloin diodit oli kalliita ja niitä ei laitettu tehtaallakaan kuin sellaisiin koneisiin joissa oli tarvetta tasasähkölle = startti ja akku koneisiin.
Tuo olettamukseni vaihtosähköstä perustuu tietoon ajalta jolloin diodit oli kalliita ja niitä ei laitettu tehtaallakaan kuin sellaisiin koneisiin joissa oli tarvetta tasasähkölle = startti ja akku koneisiin.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Diodit
En minä niiden diodeiden olemassa olosta satavarma ole. Kun ostin moottorin, niin sen valmistusvuodeksi sanottiin jotakin väliltä 1982 - 1992.
Valmistuskoodin kaksi viimeistä numeroa on 92, mutta ei ne taida ilmaista valmistusvuotta Marinereissä.
Nyt vene ja moottori on rekisteröity minun nimiin. Ei se kone ainakaan varastettu ollut. Varastettuja ei saa rekisteröityä! Myyjällä vaan oli huonot tiedot koneesta.
Valmistuskoodin kaksi viimeistä numeroa on 92, mutta ei ne taida ilmaista valmistusvuotta Marinereissä.
Nyt vene ja moottori on rekisteröity minun nimiin. Ei se kone ainakaan varastettu ollut. Varastettuja ei saa rekisteröityä! Myyjällä vaan oli huonot tiedot koneesta.
- Masa
- Viestit: 459
- Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tasasuuntaus
Tuolta saat perämoottorisi vuosimallin:Jude kirjoitti:Merkkikohtaista manuaalia minulla ei ole käytössä, mutta uskoakseni valaistuskäämin virta on tasasuunnattu neljällä diodilla. Lueskelin aiheesta Perälän Perämoottoreista. Tuotettu tasavirta ymmärtääkseni soveltuu akun lataamiseen ja ajovaloihin.
Moottori on Mariner 30M. Se on ehkä vuodelta 1982.
http://www.marinshopen.se/guide/mp/mar30.htm
Ja muista merkeistä ja malleista:
http://www.marinshopen.se/guide/guide.htm
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Re: Valmistusvuosi
Tuolta saat perämoottorisi vuosimallin:
http://www.marinshopen.se/guide/mp/mar30.htm
Kiitos linkeistä. Niitä oli mukava tarkastella.
Jos noissa valmistusnumeroissa on joku systematiikka, niin moottorini on uudempi, kuin vuodelta 1994.
Vuoden 1994 Mariner 30M:n valmistusnumerot alka numerosta 689-235091.
Viivan jälkeinen numerosarja kasvaa vuosittain.
Moottorini numerosarja on 698-50....
Siintä voisi tällainen pilkun viilaaja päätellä koneen olleen valmistetun paljon vuoden 1994 jälkee. Ei se kyllä niin uudelta näytä.
http://www.marinshopen.se/guide/mp/mar30.htm
Kiitos linkeistä. Niitä oli mukava tarkastella.
Jos noissa valmistusnumeroissa on joku systematiikka, niin moottorini on uudempi, kuin vuodelta 1994.
Vuoden 1994 Mariner 30M:n valmistusnumerot alka numerosta 689-235091.
Viivan jälkeinen numerosarja kasvaa vuosittain.
Moottorini numerosarja on 698-50....
Siintä voisi tällainen pilkun viilaaja päätellä koneen olleen valmistetun paljon vuoden 1994 jälkee. Ei se kyllä niin uudelta näytä.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Mitattu on
Oikeassa olit minun Marinerin suhteen. Mittasin eilen yleismittarilla jännitteen. Vaihtovirtaa sientä koneesta tulee. Jännite oli noi 15...16 volttia.mauri kirjoitti:Kun moottorissasi ei ole varsinaista laturia vaan vain tuo ns valopuola, niin käsittääkseni se antaa vaihtosähköä. Toivottavasti jännite kuitenkin on sopiva,että voit laittamalla tasasuuntaussillan tehdä siitä lataussähköä.
Ei taida se vaihtovirta kovin moneen laitteeseen kelvata?
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Tasasuuntaussilta
Löysin tällaisen nettilinkin http://www.motot.net/wiki/Akku_mopoondieselmoottori kirjoitti:Valoille tuo vaihtovirta käy mutta akun lataamiseen tarvitset tasavirtaa joten jonkin kiinanmopon tasasuuntaaja kiinni ja lataamaan.
Sen ohjeilla kävin ostamassa Bebekistä tasasuuntaussillan. Hintaa sillä oli se linkin lupaama kaksi euroa. Kokoa sillä on myös noin kahden euron kolikon verran. Saan sen helposti mahtumaan perämoottorin konekopan sisään.
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Metallinen pohja
Joo, kyllä. Tasasuuntaussillassa on keskellä kiinnitysreikä ja metallinen pohja. Tarkoitus olisi kiinittää se keskeltä ruuvilla moottoritilan peltii. Lämpö pääsee sitten siirtymään diodeista perämoottorin runkoon.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
En käynyt katsomassa millainen ostamasi diodisilta on, mutta kuvauksesi mukaan ihan sopiva. Virtakestoisuutta lienee tarpeeksi ja todennäköisesti se runko on eristetty virtapiiristä, niin voit pultata sen hyvin jäähdyttävään paikkaan.
Mittaa sitten valmiista kytkennästä paljonko akun navoissa on jännite ajaessasi koneella, hyvä olisi olla välillä 13,5...14.5 V. Mikäli on selvästi enemmän voit laittamaalla lisäkuormaksi sopivan polttimon alentaa sitä. Varsinaista regulaattoria ei ehkä kannata laittaa, ellet sitten käytä jotain herkkiä laitteita kuormana. Elektroniikkaliikkeistä saatavat regulaattorit tarvitsee hieman jännite-eroa, joten 14 V syöttöjännitteellä voinet käytää 12 V antavaa säädintä.
Mittaa sitten valmiista kytkennästä paljonko akun navoissa on jännite ajaessasi koneella, hyvä olisi olla välillä 13,5...14.5 V. Mikäli on selvästi enemmän voit laittamaalla lisäkuormaksi sopivan polttimon alentaa sitä. Varsinaista regulaattoria ei ehkä kannata laittaa, ellet sitten käytä jotain herkkiä laitteita kuormana. Elektroniikkaliikkeistä saatavat regulaattorit tarvitsee hieman jännite-eroa, joten 14 V syöttöjännitteellä voinet käytää 12 V antavaa säädintä.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Asennettuna ja toimii
Asensin tasasuuntaussillan paikalleen. Se toimii, tasavirtaa tulee. Jännite on runsaan puoleinen 16V (yleismittarilla mitattuna).
Sille löytyi hyvä paikka kaasuttajan ilmanpuhdistajan vierestä. Porasin kiinnitysruuville reijän ja raaputin maalit pois moottorista sillan alta.
Nyt diodien lämpö siirtyy hyvin moottorin runkoon.
Kuvassa tasasuuntaussilta on oikeassa alanurkassa.

Sille löytyi hyvä paikka kaasuttajan ilmanpuhdistajan vierestä. Porasin kiinnitysruuville reijän ja raaputin maalit pois moottorista sillan alta.
Nyt diodien lämpö siirtyy hyvin moottorin runkoon.
Kuvassa tasasuuntaussilta on oikeassa alanurkassa.

-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
No joo, jännite on kyllä yläkantissa, niin mahdollisten ajovalojen, kuin akun varaamisenkin suhteen. Kuormitus todennäköisesti laskee jännitettä kuten aiemmin kerroin.
Yksi halpa keino jännitteen alentamiseen on laittaa esim siihen ulostulevaan plussasähköön diodeja sarjaan. Yhden diodin jännitehäviö on n. 0,5...0,7 Volttia, joten jos jännitettä pitää pudottaa esim. 2 V niin tarvitaan ainakin kolme diodia, niiden virtakestoisuuden ja jäähdytyksen tulee olla myös riittävä.
Yksi halpa keino jännitteen alentamiseen on laittaa esim siihen ulostulevaan plussasähköön diodeja sarjaan. Yhden diodin jännitehäviö on n. 0,5...0,7 Volttia, joten jos jännitettä pitää pudottaa esim. 2 V niin tarvitaan ainakin kolme diodia, niiden virtakestoisuuden ja jäähdytyksen tulee olla myös riittävä.