Wickström W1:n kaasari?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Wickström W1:n kaasari?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.07.2006 13:45

Terve!

Olen taiteillut viime päivät (ilokseni!) W1:n kanssa lähivesillä. Nyt kysyisin että tietääkö joku tuosta solexin kaasuttimessa olevasta seoksensäätöruuvista. (Eli se eteenpäin osoittava). Miten se kannattaisi bensakannellisessa säätää?

Nyt näyttäisi olevan niin, että saapi ruuvailla kiinni matalilla kierroksilla ja taas kaasuttaessa ruuvailla auki. Onko sen tarkoituskin olla näin? Vai onko löydettävissä jokin "oikea" asetus sille?

Nykyisellään varsinkin tyhjäkäynnin löytäminen on aikas eksoottinen prosessi, kun ajelee mereltä takasin satamaan... Tällöin jos ei ruuvia kierrä melkein kiinni, niin kone jättää iskuja välistä, ja voi poksautella kaasarista. Ja lopuksi siis sammua. Toisekseen tulppa on jatkuvasti liian tumma, eli rikkaalla mennään.

Lämpimänä moottori on hankala saada käyntiin. Periaatteessa se on klassinen merkki väljästä koneesta, mut päteekö tämä myös Wickströmmiin? Mikähän muuten pitäisi olla purituspaineen mitattaessa?

No tämmöisiä tällä kertaa, tulispa jo talvi että sais koneen höyläpenkille tutkíttavaksi...! Jos haluatte heittää vinkkejä, niin kiitollisena otan vastaan.

Kesäterveisin

Mikael

Wille
Viestit: 38
Liittynyt: 06.07.2006 7:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Wille » 12.07.2006 14:54

Hmm... Tuossa solexillahan on erikseen ilmasuutin ja pääsuutin. Pääsuutin on tuo iso suutin mitä on alhaalla, kun taas ilma suutin on aivan kaasarin yläkantissa, pienempi ruuvi. Molemmat osoittavat eteenpäin. Ohjekirjassa ainakin on kerrottu että tuo ilmasuutin (varsinainen seoksen säätusuutin) säädetään silloin kuin moottori on kylmänä, yhdessä tyhjäkäynnin ruuvin kanssa kunnes tyhjäkäynti on tasainen ja hiljainen. Sen jälkeen pitää pääsuutinta säätää niin että käy hyvin myös silloin kun kuormitetaan konetta vähän enemmän.
Vanhassa W2:ssa (myyty jo muutama vuosi sitten pois), sain kyllä nuo suuttimet ruuvattua niin että niitä ei tarvittu enää sen jälkeen ruuvata. Konetta sain myös käynnistetty helposti myös kun se oli lämmin sen jälkeen kun laitoin kahdet tiivisteet kaasarin ja pakosarjan väliin laitoin toisen tiivisteen niin että lämpö ei kuumentanut kaasaria liikaa. Siihen on jopa olemassa paksumpi pala (noin 5 mm) valmiina Waasan moottorilla, mitä on tarkoitettu tätä varten silloin kuin ajetaan bensalla.

Wille
______________________________

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Kiitti tiedoistasi - homma etenee

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.07.2006 23:36

Kiitos vastauksestasi!

Tosiaan se toinenkin ruuvi löytyi kun tajusin siihen kiinnitellä huomiota. Muutoin purin eilen ehtoolla koko kaasarin vain todetakseni että on oikein siistissä kunnossa ja kaikki reiät auki.

No tänään laítoin uusia tiivisteitä bensaletkun kiinnitykseen samoin kun pääsuuttimen alle. Loppui bensiinin vuodot siihen. Hyvä-hyvä..

Muutoin luulen että seuraavaksi koitan paksumpaa tiivistettä siihen kaasarin ja sarjan välille. Kaasari nimittäin kuumenee aikas härskisti ajossa, eli hyvä kun ilkeää kättä pitää kiinni siinä. Jotenkin tuntuu että bensavärkissä ei välttämättä paras homma. Tarttis vaan kekata joku paksumpi tiiviste, mikä kestää kuumaa. Varmaankin koitan siihen ekaks reilu pari millistä tiiviste klingeriittiä, ja kaksin kappalein.

Ja lopuksi: Jos joku tietää mistä sais ehjän etulämmittimen (pakosarja) niin kovasti kiinnostais. Nimittäin tänään tajusin lopullisesti että reikähän siinä on, hätäpikapaikkauksen tein just tolla klingeriitillä ja parilla letkuklemmarilla..... Höh, törkeän näköinen virityskertakaikkiaan!

Muutoin paatti kulki koeajon taas oikein kivasti!

Wille
Viestit: 38
Liittynyt: 06.07.2006 7:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Wille » 15.07.2006 19:10

Ostin itse Kokkolasta (oliko se Akku-Teho tai Akku-Huolto tai joku semmoinen paikka, kuitenkin ihan ennen kuin tullaan Anttilaan) tuota 5 mm palan mikä laitetaan pakosarjan ja kaasarin väliin. Leikkasin sitten toisen paperitiivisteen mitä tulee kaasarin puolella (siellähän ei ole kuumaa enää joten paperitiiviste taitaa riittää siellä) ja kasasin sitä. Piti laittaa hieman pitemmät pultit että sain mutterit paikalle, mutta siinäkään ei ollut ongelmia, lähtivät helposti irti nuo vanhat. Voin kysellä yhdeltä tyypiltä jolla oli yksi pakosarja ihan käyttämättömänä tässä jokunen vuosi sitten, kunhan vaan löydän hänet jostain. Hän on muuten sitä itse tehnytkin, oli nimittäin Wärtsilässä töissä, ja siellä ne myös tekivät näitä pakosarjoja.

Wille
______________________________

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Jeps!

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20.07.2006 22:14

Noniin. Taas on tullut muutama ilta roplattua tuota konetta.

Alkuviikosta tein klingeriittilevystä kahdet päällekkäiset tiivisteet kaasarin ja sarjan välille. Niiden lisäksi siinä on vielä se alkuperäinen paperitiiviste. Koko paketin liimasin tiivistelakalla ("shellakka") paikalleen tiiviisti. Mielestäni kuumakäynnistykset helpottuivat ihan havaittavasti. Nyt tarttee vielä saada siihen pääsuuttimen neulan ympärille bensaa pitävä tiiviste, o-renkailla yritän siitä selvitä.

Toinen mukava projekti oli äänenvaimentimen asentaminen. Elikkäs pakorööri oli pelkkä kumiletku ilman pönttöä. Varsinkin matka"vauhdissa" ääni muistutti lähinnä konekivääriä... Peräpenkin alle sain pöntön piiloon, ja sehän jopa toimii. Nyt kuulee ajaessa jo ainakin oman puheensa..

Tästä tähän, ton Wickströmin kanssa on mukava puuhastella.

TeemuK
Viestit: 12
Liittynyt: 05.07.2013 17:43

Re: Wickström W1:n kaasari?

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 06.06.2016 8:05

Huomenta!

Saakohan noita paksumpia tiivisteitä kaasarin ja pakosarjan väliin vielä jostakin, vai pitääkö vain askarrella itse?

Vastaa Viestiin