MERIMOOTTORI HALVALLA
Lähetetty: 11 Heinä 2006 12:30
Laittakaa toki vastauksia aiheeseen, mikäli ideoita / kokemusta tällaisista ratkaisuista löytyy.
Mitä ideaa on maksaa uudesta 10hp:n Volvon Pentasta 5000e + asennustyöt, kun kiinalaisen 10hp Hailinin paikallissmoottorin saa 595eurolla. Kone on ilmajäähdytteinen eli ts. se tarvitsee vesi jäähdytyksen. Niin ja tietysti merikytkimen. Jossain maahantuontifirmassa oli Maltalainen moottori merikytkimellä hintaan 2000e, mutta se on mielestäni liian kalllis, jos ajatellaan että kompleksin moottorin osuus on n.500 niin tulee merikytkimelle hintaa 1500e!. Vaikka systeemi onkin ilmajäähdytteinen se ei tarkoita mielestäni sitä, että hintaan pitää lisätä ilmaa niin pirusti. Olen varma että jostain Kiinanmaalta saa Hailiniinkin sopivan merikytkimen pilkkahintaan ja Hailinin konehan kyllä näyttää fyysisesti aivan samalta kuin Maltakin, noin pikaisesti katseltuna. Siis jos ajatellaan että Ostaisi moottorin 10hp dieselin sähköstartilla n.600e+merikytkin(300e made in china)+vesipumpun kautta vesi kiertämään sylinterin ympäri kupariputkea pitkin, niin eikös siinä ole merikone valmiina. Ja hintaa ei pitäisi kyllä mielestäni kertyä 1500 euroa enempää. Jos koneella ajaa 2-3v ja menee rikki, ostaa vaan uuden koneen tilalle (400e kun sähköstarttiosia ei tarvitse joka kerta ostaa). Täten Pentan hinnalla saisi 12 kpl kiinalaisia moottoreita eli moottoria 40 vuodeksi, ja jos laskee pentan huollot, niin ehkä vielä enemmänkin. Mielestäni nuo ns viralliset merikoneet on ihan ylihintaisia.
Voisiko vetolaitteeksi ajatella myös perinteisen potkuriakselin sijasta generaattori-sähkömoottoriyhdistelmää (hinta?)
hydraulipumppu-hydraulimoottoriyhdistelmä (hinta?)
vesisuihkusysteemi (hinta?)
Toivon että otatte kantaa aiheeseen ja kerrotte omia ideoitanne tai ratkaisuja vastaavista paikallismoottorimenetelmistä.
P.S. osaako joku n. karkealla tasolla sanoa/laskea paljonko keskimäärin 10hp dieselmoottoriin kytketyn peruspotkurin aiheuttama virtaus on suuruudeltaan. Eli jos kuvitellaan, että potkuri olisi vesipumppu, niin montako litraa se "pumppaa" vettä minuutissa?
Mitä ideaa on maksaa uudesta 10hp:n Volvon Pentasta 5000e + asennustyöt, kun kiinalaisen 10hp Hailinin paikallissmoottorin saa 595eurolla. Kone on ilmajäähdytteinen eli ts. se tarvitsee vesi jäähdytyksen. Niin ja tietysti merikytkimen. Jossain maahantuontifirmassa oli Maltalainen moottori merikytkimellä hintaan 2000e, mutta se on mielestäni liian kalllis, jos ajatellaan että kompleksin moottorin osuus on n.500 niin tulee merikytkimelle hintaa 1500e!. Vaikka systeemi onkin ilmajäähdytteinen se ei tarkoita mielestäni sitä, että hintaan pitää lisätä ilmaa niin pirusti. Olen varma että jostain Kiinanmaalta saa Hailiniinkin sopivan merikytkimen pilkkahintaan ja Hailinin konehan kyllä näyttää fyysisesti aivan samalta kuin Maltakin, noin pikaisesti katseltuna. Siis jos ajatellaan että Ostaisi moottorin 10hp dieselin sähköstartilla n.600e+merikytkin(300e made in china)+vesipumpun kautta vesi kiertämään sylinterin ympäri kupariputkea pitkin, niin eikös siinä ole merikone valmiina. Ja hintaa ei pitäisi kyllä mielestäni kertyä 1500 euroa enempää. Jos koneella ajaa 2-3v ja menee rikki, ostaa vaan uuden koneen tilalle (400e kun sähköstarttiosia ei tarvitse joka kerta ostaa). Täten Pentan hinnalla saisi 12 kpl kiinalaisia moottoreita eli moottoria 40 vuodeksi, ja jos laskee pentan huollot, niin ehkä vielä enemmänkin. Mielestäni nuo ns viralliset merikoneet on ihan ylihintaisia.
Voisiko vetolaitteeksi ajatella myös perinteisen potkuriakselin sijasta generaattori-sähkömoottoriyhdistelmää (hinta?)
hydraulipumppu-hydraulimoottoriyhdistelmä (hinta?)
vesisuihkusysteemi (hinta?)
Toivon että otatte kantaa aiheeseen ja kerrotte omia ideoitanne tai ratkaisuja vastaavista paikallismoottorimenetelmistä.
P.S. osaako joku n. karkealla tasolla sanoa/laskea paljonko keskimäärin 10hp dieselmoottoriin kytketyn peruspotkurin aiheuttama virtaus on suuruudeltaan. Eli jos kuvitellaan, että potkuri olisi vesipumppu, niin montako litraa se "pumppaa" vettä minuutissa?