Wickströmin virranjakaja, paukkuja kaasarissa, venttiilit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Wille
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Wickströmin virranjakaja, paukkuja kaasarissa, venttiilit

Viesti Kirjoittaja Wille » 10 Heinä 2006 11:03

No niin! Wickströmin pakosarja (lämpöboxi) on nyt irti, ja tarkoitus on että illalla tarkistan venttiilien säätöä, ettei vaan joku venttiili siellä kantaisi ja paukut kaasarissa johtuisi siitä. Mutta tuossa kun ihmettelin yhden toisen Wiki omistajan kanssa virranjakajia, niin hän sanoi että tuo malli mitä minulla on (pystyssä oleva virranjakaja) on automaattinen säätö myöhempään tai aikaisempaan sytytykseen jotenkin jousilla, niin onko tietoa siitä miten tuo pitäisi toimia, eli miten se säätää sitä sytytystä itsestään? Voisiko olla niin että jos sytytys on liian aikainen niin imuventtiili olisi silloin vielä auki? Tarkoitus on vielä laittaa tuommoinen paksumpi tiiviste kaasarin ja pakosarjan väliin, mutta pitäisi vaan saada nuo pultit ensiksi pois ja pidemmät tilalle että saan mutterit kiinni. Pelkäänpä vaan että nuo pultit katkeavat jos yritän niitä irroittaa. Onko siihen mitään nixi?

Wille
Viimeksi muokannut Wille, 17 Heinä 2006 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
______________________________

Faija_65
Viestit: 20
Liittynyt: 06 Heinä 2006 09:12
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Faija_65 » 11 Heinä 2006 04:47

Keskipakopainot ne on joka kääntää sytkän aikasemmalle kun kierrokset nousee, ja jousi pitää vastaan. Jos pyörrintä väännät pyörimissuuntaan niin se liikkuu vähän matkaa ja palautuu takaisin jousien voimasta (jos ei oo tarttunu kiinni).

"Voisiko olla niin että jos sytytys on liian aikainen niin imuventtiili olisi silloin vielä auki?"
Silloinhan sytkän pitäis olla varttikierroksen(jakajalla) liian aikaisessa, koska imuventtiili on kiinni koko puristustahdin ~puoli kierros kiertokangella.
Ja silloin kone ei käy ollenkaan.

Voiskohan pultit lämmittää?


Ps. missä sulla on se vene?

Wille
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Wille » 11 Heinä 2006 10:32

Ai katos, toinen paikkakuntalainen. Vene on aika lähellä vanhaa satamaa, Hällviken on rannan nimi. Tarkistin eilen venttiilien säädöt, ja on siinä ainakin liian tiukalle säädetty 4 venttiiliä (kuudesta). Ainoastaan ensimmäisen pytyn venttiilit olivat oikein (imu 0.25, pako 0.30). Viimeisellä oli imu 0.15, pako 0.20, ja keskimmäisessä imu 0.20 pako 0.25. En pääse tänään enkä huomenna tekemään mitään veneelle, mutta toivottavasti torstaina olisi vähän aikaa taas käydä ruuvaamassa. Moottori on kiinni veneessä, ja tilaa on tosi vähän venttiilien puolella joten hankalaa tulee olemaan säätäminen, toivottavasti saan kuitenkin jotakin tehtyä.

Wille
______________________________

Wille
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Wille » 17 Heinä 2006 11:02

Venttiilit säädetty, kone kasattu ja vettä oli niin vähän että en päässyt kunnolla testaamaan kuin vasta eilen. No, eilen taas oli vähän enemmän vettä ja pääsin kokeilemaan. Aluksi tuntui ihan mukavalta, koneessa oli enemmän voimaa, ei aluksi paukkunut yhtään kaasarissa, ajoin ehkä 10 minuuttia. Käännyin ja tulin takaisin jolloin voima taas hävisi ja paukkui muutaman kerran kaasarissa. Pääsin kuitenkin takaisin rantaan. Mutta lämpimänä kun kokeilin toista kertaa lähteä kokeilemaan (ilman mitään muutoksia) niin paukkui melko heti...
Melko mustat olivat tulpat kun sitten tarkistin, joten rikkaalla se nyt kulkee, voiko olla liian rikkaalla? Valitettavasti en ottanut kannet pois jotta olisi näkynyt venttiilien kunto, vaatiiko hiomista vai vuotaisiko jonkun halkeaman takia, mutta tuossa kun on niin huonosti tilaa moottorin ympärillä niin ei sitä huvikseen lähtee ruuvailemaan auki.
Pääsuutin (alhaalla) on melkein yksi kierros auki, ilmaruuvin en ole tarkistanut. Onko tietoa että miten se suurinpiirtein pitäisi olla säädetty? Kolme kierrosta olen joskus kuullut, mutta onko siihen mitään tarkempaa tietoa, pitääkö esimerkiksi moottori olla kylmä kun tuon säädetään?

Wille
______________________________

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 17 Heinä 2006 21:32

Katso muuten vielä ajoituslampulla pysyykö sytytys paikoillaan.
Säädin tyhjäkäynnin seoksen kuumana tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla ja pääsuuttimen seoksen veto päällä isoilla kierroksilla. Silloin on säätö paikoillaan kun käy mahdollisemman tasaisesti. Veto päällä isoilla kierroksilla jos on laihalla ei kestä täyttä kaasua.Minulla on tulpat täysin mustat vaikka olisi säädetty niin laihalle ettei kestä täyttä kaasua ja silti tulpat kestää hyvin. Meneekö sinulla muuten putki pakosarjan etupäähän?
Käsi muuten palaa aika mukavasti pakosarjaan kaasutinta säädellessä.

Wille
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Wille » 18 Heinä 2006 08:02

Menee putki pakosarjan etupäähän asti, eli kaikille kolmelle pytyille tulee samaa putkea pitkin jäähdytysvettä. Olen laittanut tuon bakeliittipalan vielä kaasuttimen ja pakosarjan väliin, ja ainakin vielä 10 miinuutin ajon jälkeen oli kaasari ihan kylmä, joten auttaa se varmasti vähän, ei palannut ainakaan käsi kun vähän ruuvasin. No, pitäisi oikeastaan olla kaksi henkilöä silloin kuin säädetään tuota kaasaria. Yksin kun ajelen niin on liian vaarallista testata koska heti kun päästää ruorista ja lähtee seikkailemaan moottorin kohdalle niin kääntyy vene jo senkin takia että paino siirtyy sivummalle.
Luin tosiaan että tyhjäkäynnin seoksen pitäisi säätää kun moottori on kylmä, että ei tulisi liian laihaa sitten kun moottori on lämmin. Oli muuten tuo ilmaruuvi vaan hiukan yli 2 kierrosta auki, ehkä se on ollut liian rikkaalla koko ajan. Pitääpä vielä loppuviikolla tarkistaa miten saisin tuon säädettyä kohdalle. Vaikka olin vaihtanut filtterit ja tyhjentänyt tankin, niin löytyi kuitenkin vettä ja ruostetta/hiekkaa bensaputkesta sekä kaasarista. Taitaa ainakin olla osasyy näihin paukkuihin. En siis enää luota siihen että filtteri ottaisi kaikki roskat pois.

Wille
______________________________

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 18 Heinä 2006 08:14

Ei suodatin kaikkea hienojakoista mujua kyllä poista joten kaasari aina välillä tyhjäksi. Minä käytän jäänestoa bensan seassa säännöllisesti niin ei ole ongelmaa veden kanssa. Tarkoitin sitä putkea joka menee vain pakosarjan etuosaan niin onko se myös pakosarjan jäähdytykseen jos vesi tulee sisään pakosarjan takaosasta?

Wille
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Wille » 18 Heinä 2006 09:15

Harmi kun minulla ei ole kuvaa tuosta moottorista. En tiedä ovatko ne muuttaneet nämä pakosarjat jossain vaiheessa, mutta W2:ssa ei ollut mitään putkeä mitä meni pakosarjan etuosaan, eikä myöskään putkeä mitä olisi mennyt pakosarjan yläpuolella ja mitä olisi sitten liitetty molempien pyttyjen kohdalla pakosarjaan ihan pakokaasukanavan yläpuolelle, vaan siellä koko pakosarja oli yksi painava valurautapala, ja sen sisällä meni nuo vesikanavat. Tässä W3:ssa mitä minulla on, tulee pakosarjan päällä putki suoraan siitä palasta missä hana on toisella puolella. Tämä putki on sitten samanlaisilla pulteilla kiinni pakosarjassa jokaisen pytyn kohdalla, kuin nämä pultit millä termostaattipuolella on poistoputki kiinni termostaattipesässä, eli vesi päsee niiden kautta suoraan alas pakosarjaan ja jäähdyttää ainoastaan pakosarjaa siitä kohdalta missä pakokaasukanava tulee. Tarkistin tuon nyt kun minulla oli koko pakosarja irti, eikä siinä tosiaan ole sen enempää jäähdytystä, mutta kait sitä on tutkittu että ei tarvitsekaan olla enemmän.
Onhan siinä tietysti pakosarjan etupäässä alhaalla yksi putki, ohuempi semmoinen, mutta tämähän on "huohautusputki" (vai millä nimellä se taas onkaan), eli tällä pääsee koneisto hengittämään. Älä missään nimessä yhdistä sitä mihinkään jäähdytysputkeen, silloin sinulla on öljyt ja vedet sekaisin koneessa. Tuo putki pitää päättyä kaasarin ilmanottofiltterin kohdalle niin että kone imee sitä takaisin sisään ja menisi pakokaasuna sitten ulos.

Wille
______________________________

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Heinä 2006 17:13

Tahtoo olla niin että jos puristussuhde on alle 7 niin tulppia on mahdoton saada ajamalla vaaleiksi. Tai sitten seoksen pitää olla hirvittävän laihalla ja sytytyksen hemmetin aikaisella...
Jos ei ihan viimeisen päälle tiedä mitä tekee niin kannattaa ehdottomasti jättää moottori käymään hiukan rikkaalla jolloin tyhjäkäynti kylmänäkin on tasaista.
Kaikissa Wsarjan versioissa ei alunperin ole säätösuutinta ja parempi niin. Jos minulla olisi Weekone niin liimaisin suuttimen kiinteäksi kun kone on kohdillaan tai sitten vaihtaisin Solexin kiinteän suutinrungon ja valkkaisn siihen sopivan suuttimen. Jää pois yksi "mukavika" vaihtoehto eikä tule houkutusta turhanpäiten ruuvailla seoksia. Jos säätösuutin olisi tosipätevä niin kaikissa kaasuttimissa olisi sellaiset vielä nykyäänkin. Venemoottoreihin on aikoinaan laitettu säätösuuttimet sen takia että niiden käyttölämpötila on ollut jossain -10- +30 asteen välillä kahdenlaisella polttoaineella - hyvin ja huonosti syttyvällä.
Pakkaskeleillä seokset on säädetty lämmitettäessä seosta rikkaammalle ja petroolilla ajossa sitten laihemmalle jotta kylmä huonommin syttyvä polttoaine palaisi paremmin. Pakkasessa tyhjäksi laskettu kone on käytetty kädenlämpöiseksi kuivana, ruuvailtu pumpun kansi paikoilleen ja sitten alettu pohjahanasta tiristellä vettä sisään...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 18 Heinä 2006 23:02

Sehän näissä säädettävissä suuttimissa juuri onkin hyvä että saa käynnin kohdalleen kelissä kuin kelissä aineella kuin aineella eikä tarvitse kaasaria aukoa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Heinä 2006 06:32

Ainakin minun vaatimattoman kokemukseni perusteella homma on juuri päinvastoin nykyisessä polttoainetilanteessa jolloin 99% lättäpäämiehistä joutuu (saa ajaa?) ajamaan pelkällä bensiinillä mutta "se on makuasia sanoi mäyräkoira kun pallejaan nuoli" ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Wille
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Wille » 19 Heinä 2006 10:19

Tota aikaisemmaksi sitä ei varmasti voi säätää, silloin paukkuja tulisi vielä enemmän eikös? Jos on liian aikaisin niin imuventtiili ei ole vielä sulkeutunut kunnolla. Nytkin uskon että se on hiukan liian aikaisin (lamppua ei ole joten en voi sitä sillä tarkistaa), tai sitten kärkien väli on liian iso, tai sitten tuo roska ja vettä kaasarissa aiheutti sen yskimisen. Vielä en ole päässyt kokeilemaan joten jännityksellä odotan että tulisi semmoinen ilta että pääsen testaamaan. Kuinka matalat kierrokset pitäisi saada tyhjäkäynnille 3-pyttyselle? Tällä hetkellä ei ainakaan pysty laskemaan kierroksia, sen verran tiheästi tikittää...

Wille
______________________________

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 19 Heinä 2006 11:04

Kyllä W2:n saa ainakin käymään tosi hiljaa ilmaruuvia ja tyhjäkäyntiruuvia säätämällä. Öljynpaineet vain putoaa reippaasti alle kilon kun käy oikein hiljaa niin pidän pikkusen reippaampaa tyhjäkäyntiä .
Paineet ajossa 1-2 kiloo 20W50 öljyillä. Kyllä se lamppu kannattaa hankkia niin näkee onko sytytys paikallaan ja heittääkö sytytys .

Vastaa Viestiin