Sivu 1/1

W2 vedensäätöhana

Lähetetty: 10 Heinä 2006 10:24
Kirjoittaja dieselmoottori
Omassa pelissä on vedensäätöhana ollut auki 2.5 kierrosta ja oliko jossain jutussa että oikein olisi kierroksen auki. Onko esimerkiksi moottorin käyntilämmölle merkitystä paljonko vettä pakoputkeen laskee vai onko ihan sama paljonko hana on auki?

Lähetetty: 10 Heinä 2006 11:15
Kirjoittaja Wille
Itse olen pitänyt W2:lla noin 1½ kierrosta auki. Ymmärtääkseni toimii niin että jos avaa paljon niin menee suurempi osa vedestä suoraan pakoputkelle jolloin pienempi määrä menee sylinterien jäähdytykseen. Ennen kuin sammutetaan moottoria on suositus että suljetaan tuota hanaa koska jos moottori pyörisikin takaisinpäin pari kierrosta ja siinä on pakoputkessa paljon vettä niin se hörppäisi sitä sisään sylintereihin. Mitä enemmän menee pakoputkeen, sitä vähemmän pitäisi mennä moottorin jäähdytykseen, ja kone pitäisi lämmetä enemmän, näin siis teoreettisesti, mutta yleensä on tuo reikä mistä menee suoraan pakoputkeen aika tukossa jolloin kuitenkin riittää vettä jäähdyttämiseen.

Wille

Lähetetty: 10 Heinä 2006 11:23
Kirjoittaja dieselmoottori
Jos en nyt ihan väärin muista niin eikö vesi mene ensin pumpulta sylintereille ja sieltä paluu lämmin vesi säätöhanalle?

Lähetetty: 10 Heinä 2006 11:29
Kirjoittaja Wille
Hmm... W3:ssa on hana kiinni messinkisessä palassa mistä lähtee kaksi putkea. Alempi putki tulee suoraan pumpulta ja menee pakosarjan päälle olevaan putkeen, (muistaakseni W2:ssa tuo putki puuttuu jolloni vesi menee jotenkin valurautamötikän läpi jäähdyttämään pakosarjaa sekä sylinterit). Ylempi putki tulee sitten termostaattipuolelta, eli poistovesi. Ennen kuin tulee hanaan asti on kuitenkin T-haara ja suurimman osan vedestä menee sitä kautta ulos, mutta menee siitä varmasti osa takaisin hanalle, miksiköhän muuten olisi kytketty tuohon hanaosaan...

Wille