Wickström W3 Termostaatit
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
- Paikkakunta: Pietarsaari
Wickström W3 Termostaatit
Moikka kaikille!
Jo kolmatta vuotta olen etsinyt aina silloin tällöin syyn Wickström W3 koneen paukkumiseen kaasarissa. Aina se ei sitä tee, käynnistyy hyvin, käy hienosti tyhjäkäynnillä jne. mutta noin 10 -30 minuutin ajon jälkeen häviää tehot huomattavasti ja alkaa paukkua kaasarissa. Kaasari on käyty läpi mutta ei edes huoltomies saanut sillä säädetty niin että paukut olisi loppunut täysin. Jossain puhuttiin että pyörijän akselin "matohammasrata" oli väljä tai löysä... Tarkoittaako tämä siis virranjakaajan "vinkkelissä" olevat hammasrattaat?
Moottori ei kuumene liian paljon, hyvinkin voi laittaa käsi sylinterin päälle vaikka on ajettukin.
Mutta putsasin kuitenkin kaikki roskat pois sisältä ja tarkistin termostaatit. Ihmettelenkin nyt että onko kaikki Wickströmin termostaatit 60 astetta? Näissä nimittäin lukee Wahler 60°. Lämpömittarin anturi kun on niin kaukana poistoputkessa näyttää että lämpötila tyhjäkäynnillä olisi noin 40° ajettaessa hieman lämpöisempi mutta koskaan ei yli 60°. Onhan nuo kannet kuitenkin lämpöisempia kuin 60° joten mittarikin voi olla sökö.
Yksi kaveri laittoi Peugeot J5 2.5 Turbodieselin termostaatit Wickströmiin (vanhempi moottori kuin minulla) ja ne sopivat kun hän hioi vähän pois termostaatin ulkoreunasta sekä suurensi hieman reiän sylinterissä (nuokin olivat Wahler merkkiset), mutta minä tarkistin "Delco" merkkiset termostaatit samanmalliselle autolle (piti muuten olla vuosimallia -89) niin eipä niitä vaan minun moottorille olisi saatu sopimaan sillä termostaattipesä ei enää sen jälkeen olisi saatu takaisin, olivat sen verran korkeat...
Niin, ja vuosimallia pitäisi olla moottorissani -74 jos muistan oikein. Siinä tosiaan virranjakaaja (ei magneettoa) ja sähköt siihen akusta.
Wille
Jo kolmatta vuotta olen etsinyt aina silloin tällöin syyn Wickström W3 koneen paukkumiseen kaasarissa. Aina se ei sitä tee, käynnistyy hyvin, käy hienosti tyhjäkäynnillä jne. mutta noin 10 -30 minuutin ajon jälkeen häviää tehot huomattavasti ja alkaa paukkua kaasarissa. Kaasari on käyty läpi mutta ei edes huoltomies saanut sillä säädetty niin että paukut olisi loppunut täysin. Jossain puhuttiin että pyörijän akselin "matohammasrata" oli väljä tai löysä... Tarkoittaako tämä siis virranjakaajan "vinkkelissä" olevat hammasrattaat?
Moottori ei kuumene liian paljon, hyvinkin voi laittaa käsi sylinterin päälle vaikka on ajettukin.
Mutta putsasin kuitenkin kaikki roskat pois sisältä ja tarkistin termostaatit. Ihmettelenkin nyt että onko kaikki Wickströmin termostaatit 60 astetta? Näissä nimittäin lukee Wahler 60°. Lämpömittarin anturi kun on niin kaukana poistoputkessa näyttää että lämpötila tyhjäkäynnillä olisi noin 40° ajettaessa hieman lämpöisempi mutta koskaan ei yli 60°. Onhan nuo kannet kuitenkin lämpöisempia kuin 60° joten mittarikin voi olla sökö.
Yksi kaveri laittoi Peugeot J5 2.5 Turbodieselin termostaatit Wickströmiin (vanhempi moottori kuin minulla) ja ne sopivat kun hän hioi vähän pois termostaatin ulkoreunasta sekä suurensi hieman reiän sylinterissä (nuokin olivat Wahler merkkiset), mutta minä tarkistin "Delco" merkkiset termostaatit samanmalliselle autolle (piti muuten olla vuosimallia -89) niin eipä niitä vaan minun moottorille olisi saatu sopimaan sillä termostaattipesä ei enää sen jälkeen olisi saatu takaisin, olivat sen verran korkeat...
Niin, ja vuosimallia pitäisi olla moottorissani -74 jos muistan oikein. Siinä tosiaan virranjakaaja (ei magneettoa) ja sähköt siihen akusta.
Wille
______________________________
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 09:12
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Ootko tulpat kattonu silloin kun reistailee??
Vaikkei varsinaiseen kyssäriin liity niin...
Mulla oli samanlaista vikaa w2;sessa, aina kun joutui tekee vähän työtä rupes paukkuu kaasarissa ja ei auttanut antaa lisää bensaakaan.
Lopulta toinen pytty sammui ja ilmeni että vika oli tulpassa (UUdet Ngk A6).
Mulla muuten käy suht lämpimänä moottori ilmankin termostaatteja.
Mulla oli samanlaista vikaa w2;sessa, aina kun joutui tekee vähän työtä rupes paukkuu kaasarissa ja ei auttanut antaa lisää bensaakaan.
Lopulta toinen pytty sammui ja ilmeni että vika oli tulpassa (UUdet Ngk A6).
Mulla muuten käy suht lämpimänä moottori ilmankin termostaatteja.
-
- Viestit: 84
- Liittynyt: 03 Maalis 2005 15:40
- Paikkakunta: Kotka
Paukkuu se munkin W-2 mutta yleensä vaan lämmittelyvaiheessa. Kun kunnolla alkaa käymään niin ei mitään ongelmaa. Viritin bensaletkuun perämootorin bensalutkun jolla pääsee kätevästi pakkosyöttämään bensaa kaasariin, ko epäilen ettei se ihan omin voimin aina jaksaa vetää menovettä tankista.
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
- Paikkakunta: Pietarsaari
Termostaatit
Termostaatit ovat kannen vasemmalla puolella (kun moottorin takaa katsoo) poistoputken alla olevien termostaattipesien alla. Minulla oli aikaisemmin 2 sylinterinen Wickströmi, siinä oli kromatut termostaattipesät ja tuo poistoputki oli niihin kiinnitetty isoilla pulteilla missä on reikä sisällä ja sitten tiivistetty termostaattipesään kuituprikoilla. Tässä uudemmassa W3 koneessa on vihreäksi maalatut termostaattipesät, hieman kanttisemmat ja matalammat kuin toisessa oli, mutta samalla tavalla kiinnitetty poistoputkeen. Niin, tuo termostaattipesähän on kahdella ruuvilla kiinnitetty tuohon kansiin. (Eli lyhyesti: ei kaasuttajan puolella mootoria, vaan toisella puolella).
Pitääpä tarkistaa jos laitan sitä pienkone löpöä siihen, että vaikuttaako se mitenkään. Bensaa kyllä tulee ihan kunnolla letkusta, sen verran korkealla tuo tankki ja ilmansaanti tankkiinkin hoidettu mallikkaasti. NGK:n tulpat en enää ikinä pistä mihinkään venemoottoriin, niitä voi heti heittää mereen. Olen testannut Championin tulppia, nekään eivät oikein kauan kestänneet. Parhaat tulpat Wickströmiin taitaa olla vanhan kunnon BERU tulpat (en muista numeroa), mutta ne ovat vaikeita enää saada mistään. Toiseksi paras on mielestäni BOSH M10AC. Olen vaihtanut tulpat kolme kertaa jo eikä se vaikuttanut paukkumiseen mitenkään.
Wille
Pitääpä tarkistaa jos laitan sitä pienkone löpöä siihen, että vaikuttaako se mitenkään. Bensaa kyllä tulee ihan kunnolla letkusta, sen verran korkealla tuo tankki ja ilmansaanti tankkiinkin hoidettu mallikkaasti. NGK:n tulpat en enää ikinä pistä mihinkään venemoottoriin, niitä voi heti heittää mereen. Olen testannut Championin tulppia, nekään eivät oikein kauan kestänneet. Parhaat tulpat Wickströmiin taitaa olla vanhan kunnon BERU tulpat (en muista numeroa), mutta ne ovat vaikeita enää saada mistään. Toiseksi paras on mielestäni BOSH M10AC. Olen vaihtanut tulpat kolme kertaa jo eikä se vaikuttanut paukkumiseen mitenkään.
Wille
______________________________
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
Mulla teki Bernardilla tuota paukkumista kun bensa keitti kaasarissa ja aiheutti höyrylukon. Pienkonebensalla ei mitään ongelmaa. Tavallisella bensalla kone kävi kunnolla vain ottamalla konekopan kokonaan pois.
Parempi Wikullekkin olisi jos ilma tulisi konekopan ulkopuolelta ja koko kaasarikin olisi niin avonainen kun on mahdollista.
Parempi Wikullekkin olisi jos ilma tulisi konekopan ulkopuolelta ja koko kaasarikin olisi niin avonainen kun on mahdollista.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 04 Heinä 2005 10:17
- Paikkakunta: Ulvila
Itse olen "väkertänyt" nyt muutaman kesän W1:n kanssa, ja se myöskin paukutti kaasarissa. Vika löytyi sylinterinkannesta, jossa oli hiushalkeama, josta tihkui vettä palotilaan. Kantta yritettiin juottaa kuntoon, mutta lopulta ostin uuden kannen, eikä ole senjälkeen ollut ongelmia paukkujen kanssa....
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
- Paikkakunta: Pietarsaari
Mutta jos sylinterikannessa olisi halkeama, kuuluisi tuo paukkuminen myös silloin kun vene käy tyhjäkäynnillä laiturissa, eikös? Nyt paukkuminen alkaa vasta sen jälkeen kun olen ajannut 10 - 30 minuuttia joten hieman epäilen että lämpö siinä vaikuttaa. Tosin, voihan lämpö avata tuommoista halkeama myös enemmän niin että silloin pääsisi enemmän vettä sylinteriin...
Wille
Wille
______________________________
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53