vannasputkesta...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
KS1030
Viesti:

vannasputkesta...

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 23 Kesä 2006 09:57

nyt on veneonnistuneesti vedessä!!

mutta samaa "vikaa" kuin viimevuonnakin... eli vannasputkesta tiputtaa vähän vettä! edellisessä veneessä olin tottunut täysin huoltovapaaseen vesivoideltuun läpivientiin mutta tämä vaseliiniversio on uus juttu mulle.
elikkäs siinä laitetaan rasvanipasta prässillä tököttiä mutta olen kuullut että jos laittaa liikaa niin paikat hajoaa.....en tiedä olenko ylivarovainen mutta kun ei oikein uskaltais hirveästi sitä sinne laittaa.
kysynkin nyt että kuinka paljon rasvaa voi pistää ja mikä on liikaa? onko liika sitä että sinne vaan ruutataan tuubi tolkulla vai kuinka? voin ottaa läpiviennistä kuvankin jos se valaisee kyseistä keissiä paremmin mutta se menee juhannuksen jälkeen kyllä.

jos joku osais jotain vastata niin olis parempi kuin 100 jänistä, koska pännii tosi kovaa kun veneeseen tihkuttaa vettä=> senhän pitää olla ulkopuolella!!

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Kesä 2006 11:30

Minulla ei ole koskaan ollut "oikealla" poksilla varustettua venettä vaan olen joutunut tyytymään vanhan malliseen läskipoksiin. Enkä kyllä oikein ymmärrä miksi huvikäytössä pitäisi olla jonkin uunlainen systeemi - tai no joo onhan siinä hiukan enemmän tehohukkaa kuin "paremmilla" vehkeillä...
Vaseliinia kerran kesässä niin paljon sisään kuin kourisssa voimaa riittää ja metalliprässin nivelet kestää. Ja nimenomaan oikeanlaista vaseliinia niin se myös pysyy myös siellä.
Läskipoksin välykset kannattaa virittää paksuilla tasausprikoilla mahdollisimman pieniksi, joku 0,2-0,3mm on sopiva niin huoltoakaan se ei tarvitse kuin keväällä jos ajotunnit jää alle parinsadan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

KS1030
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 23 Kesä 2006 11:45

siis onko sulla sellainen paksu kumiletku joka on klemmarilla päistä kiinni ja rasvanippa putken päässä?

sieltäkö ei mitään voi mennä mäsäksi jos laittaa liikaa? eli surutta vaan prässätä tavaraa tuubiin.

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Kesä 2006 12:17

No nyt tuli allekirjoittaneelle väärinkäsitys...
Minulla on nauhapoksi tiivistys - mikä lie oikealta nimeltään ja sinulla se stefoilla varustettu "kummiletkujutska" joka tosiaankin on semmoinen että siihen ei voi painaa vaseliinia ihan mielin määrin. Liika vaseliini pullauttaa stefat irti...
Mutta kyllä ne stefat alkavat olemaan varmasti vaihdon tarpeessa kun kerran vuotavat.
Olen tehnyt yhden kummiletkupoksin johon tuli kaksi kipaletta 2 huulisia pölysuojallisia stefoja ja kaksi rasvanippaa joista toinen stefojen väliin ja toinen akselille.
Veli-Matti

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

KS1030
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 23 Kesä 2006 13:44

piti heittää veneelle tavaraa äsken niin räpsäsin muutaman kuvan vannasputkesta...

Kuva

Kuva

rasvanippa on vaseliinimöykyn sisällä :) , on ollu vähän huonosti prässin liitin välillä kun on niin häijys paikas.

ja nyt kun kuvan otin salamalla niin nythän huomaan että klemmaritkin ovat räkärautaa perhana, no täytyypä ensi keväänä huoltaa tuo läpivienti kokonaisuudessaan.

siinähän on vaan hommaa sitten niiden stefojen kanssa kun pitää ottaa akselikin irti.
no täytyy koittaa sinne vielä vähän puristaa jos ne viimeisetkin tipat saisi loppumaan.

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 23 Kesä 2006 14:48

Tuohan on sellainen tavallinen kiinteäksi tarkoitettu"vanhanaikainen"talipoksi (tyhjät reijät korvakkeissa on tarkoitettu pultattavaksi takasteeviin), mutta onkin asennettu kumiletkun varaan kelluvaksi. Poksi kiristatään niistä(ruosteisista)muttereista, säätö näyttää olevan vaan (lähes) lopussa tai siellä ei ole enää edes talinauhaa jäljellä??
Hommaa sopivaa talinauhaa ja pakkaa uudestaan.
Paina rasvaa reilusti mikään ei hajoa jos toi kumiletku vaan kestää.
Mulla on samanlainen(periaatteessa) on ollut käytössä jo kuudetta kesää säätämättä, eikä juurikaan vuoda.
Hyvää jussia.

Matti

teekoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 24 Kesä 2006 23:01

Onpa sitä kerran saatu vanhan hinaajankin vannasputki halki rasvaprässillä. Tosin se oli niin vanha vehke, että saattoi olla jotain halkeeman alkuja jo ennestään.
Käsittääkseni kumista perälaakeria ei saisi rasvata, vaan se pitäisi olla vain vesivoideltu. Itse joskus prässäsin rasvaa reippaasti ja sitä tuli perästä asti ulos eli ei hyvä. Tuosta vesivaseliinista, sen kaiketi pitäisi olla sellaista jossa on jotain "kalkkisaippuaa" seassa. Eli veden kanssa muodostuu varsin liukkaaksi. Itse en ainakaan mitään auton laakerirasvaa laittais vaan ihan tarkoituksenmukaista potkuriakselirasvaa.
Tänä keväänä oli hieman päinvastainen ongelma, en saanut vettä tulemaan tippaakaan talipoksin läpi. Oli liikaa rasvaa vannasputkessa. No pikkuhiljaa vettä alkoi sitten tulemaan kun akselia hiljakseen pyöritteli. Talipoksistahan pitäisi akselin pyöriessa tulla muutama tippa minuutissa jotta voitelu toimisi. Jos talipoksi kuumenee ja akseli "palaa", sitä on vaikea saada enää tiiviiksi.
Vielä tarkennuksena, omassa potskissani on siis nauhaboksitiivistys, ei stefoja. Eli voi olla ettei kokemukset sinänsä päde tuohon stefasysteemiin, mutta tulipahan taas tarinoitua täällä :)

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 26 Kesä 2006 22:44

Enpä tullut lukeneeksi sitä alkuperäistä -ensimmäistä-tekstiä.
Eihän sinne tuubitolkulla tule laittaa rasvaa. Kirjoitin reilusti- itse olen puristanut rasvaprässillä kolme-neljä kertaa kevväällä ja joskus syksyllä jos oon muistanna niin uudestaan ja jos oikein muistan, niin kerran olen kiristänyt, nyt on kuudes kesä menossa.
Ainoa näppis jonka tiedän on, että kiristetään poksi liian tiukalle tai vinoon( ainakin halkaisijaltaan n.90 mm saa kiristettyä niin vinoon, että kuumenee ja jopa leikkaantuu kiinni akseliin-se kiristyskappale.
Tollasissa pinnapulttikiristyksessä tulisi olla tuplamutterit, että voi jättää riittävän löysälle pakkauksen jälkeen, tosin toi umpiruosteisuuskin ajanee saman asian.

Matti

KS1030
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 29 Kesä 2006 00:22

Onko ideoita kuinka nuo pultit saisi vaihdettua tuosta putken päästä (katso kuva yllä) ilman että venettä tarvisi noostaa vedestä? akseli on kokonaisuudessaan vedenpinnan alapuolella.

noitahan ei tohdi kiristää ettei poikkea, on vaan sitten niin pirun rousteessa...

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Kesä 2006 15:30

No, sehän on pirulauta ihan tavallinen läskipoksi laitettuna kummiletkun päähän eli siellä ei ole stefoja vaan nauhaa.
Löysäile vaan rohkeasti pultit irti ja annan pilssipumpun hoitaa akselilta tuleva vesi. Pultit voivat vaan olla aikalailla tiukassa mutta eiköhän ne kunnon papukaija- tai lukkopideillä irtoa. Uudet pultit paikoilleen ja samalla uudet läskinauhat. Venetarvikeliikkeet myyvät poksinauhaa joka on lähinnä jollakin talilla kyllästettyä villalankaa mutta Oulussa esim. Pohjolan Tekniikasta saa oikeaa kudottua talinauhaa joka on tarkoitettu teollisuuspumppuihin. Kestoikäkin on monikertainen verrattuna "oikeaan vene talipoksinauhaan" ja hinta murto-osan koska siinä ei ole ns. veneilylisää.
Kun kiristys on kahdella pultilla niin vaarassa on tosiaankin vinoon kiristäminen jota ei taas ole "mutterimallissa" mikä minullakin on.
Veli-Matti

KS1030
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 29 Kesä 2006 16:49

Veli-Matti kirjoitti: Löysäile vaan rohkeasti pultit irti ja annan pilssipumpun hoitaa akselilta tuleva vesi. Pultit voivat vaan olla aikalailla tiukassa mutta eiköhän ne kunnon papukaija- tai lukkopideillä irtoa. Uudet pultit paikoilleen ja samalla uudet läskinauhat.
Meinaatko tosiaan että sen tohtii aukaista vaikka vene onb vedessä?
kuinkahan lujaa sieltä tulee vettä? mitähän sitten jos pumppu ei kerkiäkkään pumppaamaan pihalle sitä vauhtia kuin vettä tulee sisään?

tuli mieleen että jos siihen saisi jonkun puristimen kotkattua työn ajaksi ja sitten vaihtaisi pelkät pultit ja ne kiristäisi sitten niin ettei enää vuoda.

teekoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 29 Kesä 2006 23:48

Mulla on ollut talipoksi auki viimeksi tänä keväänä, siis vedessä. Kun sitä rasvaa oli (liikaa) siellä vannasputkessa, ei vettä tullut yhtään. Voisko sitä jotenkin löysätä ja testata kuinka paljon se alkaa vuotamaan...

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Kesä 2006 10:06

Tuskin sieltä kovin paljon vettä tirisee jos vannasputkessa on vähänkin vaseliinia. Toki kannattaa varmistaa että pilssipumppu kanssa sitten tosi tilanteessa toimii. Ja viereen vielä pari ämpäriä sekä megafoni avunhuutoja varten ;-)
Tuo poksilerstikka on hervoton akselilla joten tarvitset myös isot putki- tai lukkopihdit pitämään sitä paikoillaan kun irroittelet noita pultteja.
Toisaalta jos vaihdettava pultti napsahtaa poikki niin olet ns. huutavassa hukassa joten siirrä pulttien vaihto ja poksin huolto ensi talveen ja tyydy tähän hätään pelkästään talinauhan vaihtoon.
Poksi pakataan sitten nauhakerroksiin eikä kierroksiin...
Veli-Matti

KS1030
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 30 Kesä 2006 10:07

tota mun juttua ei kyllä pysty vähän löysäämään.... ajattelin kun katson noita pultteja mistä ei kierteitäkään enää näy=>taitaa ekasta väännöstä paukkua poikki... vai mitä tuumaatta..

teekoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 30 Kesä 2006 11:20

Olen samaa mieltä, kyllä ne taitaa napsahtaa poikki. Mutta löytäisitkö jostain samanlaiset uudet pultit valmiiksi.
Tossa taitaa olla talipoksissa kierteet eli ei vastamutteria. Jos pultti katkee huonosti voi olla, että joutuu poraamaan sen pätkän sieltä kierteistä pois ja se voikin olla aika haastavaa...Mutta toisaalta pultti on mustaa rautaa ja poksi rosteria, niin vois hyvällä uskolla toivoa että se ei katkee sinne talipoksin kierteisiin...

Vastaa Viestiin