Sivu 1/1
Mitä tehdä pari vuotta seisseelle Volvo Pentalle?
Lähetetty: 09 Kesä 2006 20:47
Kirjoittaja Poteri
Ostin fiskarin jossa on pari vuotta lähes käyttämättömänä ollut Volvo Penta 2003T. Moottori ei suostu käymään. Hapettuuko kone jos se seisoo pari vuotta lähes käyttämättömänä?
Moottori onvuodelta-91 ja sillä on ajettu noin 100 tuntia.
Lähetetty: 10 Kesä 2006 09:22
Kirjoittaja msalmi1
En tässä modeemin läpi jaksa googlettaa onko tuo bensa vai diesel kone.
Vaihda polttoainesuodattimet, paljon muuta et varmaan itse voi tehdä. Jos ei auta niin huoltoon.
Lähetetty: 10 Kesä 2006 11:02
Kirjoittaja matti
Onko se varmasti ilmattu kunnolla, pyöriikö riittävästi startilla??sammutin päällä??
Kyllähän koneet kärsii seisotuksesta, mutta ei pari vuotta pitäis mikään katastrofi olla jos se ei ole ollut vettä täys/ tai pa-jäjestelmässä vettä??
Näkemättä ja erittäin vaillinaisilla tiedoilla hankala kommentoida
Siis yrittääkö- onko ihan mykkä, pyöriikö- jne
Matti
Lähetetty: 11 Kesä 2006 12:12
Kirjoittaja Poteri
Vaikuttaa siltä että startti pyörii muttei jaksa pyörittää konetta kunnolla.
Aluksi kampiakselia ei meinannut millään saada liikkumaan. Jonkin aikaa avaimella nytkytettyä akseli viimein liikkui. Startti vaikuttaa tosiaan pyörivän muttei pyöritä konetta. Kyseessä on 50 hv Volvo Pentan turbo diesel.
Olen äimänä. Ehkä pitää kokeilla tuota suodattimien vaihtoa.
Poteri
Lähetetty: 11 Kesä 2006 19:34
Kirjoittaja teekoo
Mulla oli kerran yhtenä keväänä niin paljon ilmaa putkissa, että piti ilmata ja pyörittää konetta tosi kauan ennen ku lähti. Eli polttoainesuodattimen ilmausruuvi ei välttämättä aina riitä. Jos on paljon ilmaa niin dieselsuuttimilta lähtien on avattava järjestelmällisesti kaikki liitokset että alkaa ilma poistumaan.
Lähetetty: 11 Kesä 2006 21:23
Kirjoittaja Poteri
Täytyypä kokeilla.
Kiitos vinkistä.
Poteri
Lähetetty: 12 Kesä 2006 09:51
Kirjoittaja msalmi1
Jos turbokone on jumissa, vie se huoltoon ennen kuin teet mitään (suurempaa vahinkoa).
Lähetetty: 12 Kesä 2006 10:42
Kirjoittaja teekoo
teekoo kirjoitti:Mulla oli kerran yhtenä keväänä niin paljon ilmaa putkissa, että piti ilmata ja pyörittää konetta tosi kauan ennen ku lähti. Eli polttoainesuodattimen ilmausruuvi ei välttämättä aina riitä. Jos on paljon ilmaa niin dieselsuuttimilta lähtien on avattava järjestelmällisesti kaikki liitokset että alkaa ilma poistumaan.
Tarkennus: järjestys on siis tankilta suuttimille päin!
Mulla siis vapaasti hengittävä kone.
Pakko laittaa tämä perusvaroitus tähän vielä jos joku alkaa ilmaamaan: suuttimissa ja liitoksissa on sitten tosi kova paine eli kannattaa varoa ettei naftaa mene paineella ihon läpi.
Lähetetty: 13 Kesä 2006 06:15
Kirjoittaja matti
Poteri kirjoitti:Vaikuttaa siltä että startti pyörii muttei jaksa pyörittää konetta kunnolla.
Aluksi kampiakselia ei meinannut millään saada liikkumaan. Jonkin aikaa avaimella nytkytettyä akseli viimein liikkui. Startti vaikuttaa tosiaan pyörivän muttei pyöritä konetta.
Olen äimänä. Ehkä pitää kokeilla tuota suodattimien vaihtoa.
Poteri
Konehan on ruostunut ? jumiin-taitaa olla suurempi remppa edessä, jos kampiakseli ei pyörinyt aluksi kuin väkivaltaa käyttäen, niin joko männät(mäntä) on hapettunut sylinteriin- sylintereissä/sylinterissä on(ollut) vettä (tms). Koneen pitäisi pyöriä suht jouhevasti kun avaimella kääntää kampiakselin päästä. Alkaisin oleen huolestunut- tai merikytkin on jumissa, varmista ennen koneen aukaisua, jos ja kun vaikuttaa, että oma tietämys on heikkoa, niin parasta hommata asiantuntija paikalle( älä usko "asiantuntijoita"). Eihän se vene ole vaan ole uponnut ja nostettu ylös huoltamatta konetta=vettä sisällä. Myyjä ei vaan ole "muistanut"kertoa kaupan yhteydessä- tällaistakin on sattunut.
Millaiset öljyt? mittatikussa voi olla norm. näköistä, vesi pohjalle kerrostunut, pumppaa hieman öljyä pois kampikammiosta- imu on pohjalla onko vettä?
Matti
Lähetetty: 13 Kesä 2006 07:36
Kirjoittaja Veli-Matti
Tuosta raakavesikoneen syöpymisestä sen verran että entitöistävänä olevaan MAMiin on haettu osia mm. Piikkiöstä yhdeltä vanhalta ammattikalastajalta. Hän kertoi että raakavesikoneen syöpymistä ehkäistiin ennen käyttämällä niitä uudekseltaan ohennetulla kolitervalla. Kone käytetään kuumaksi kolitervapetrooliseoksella ja sen jäähdyttyä putkistot ja pumppu puhdistetaan ja ei muuta kuin kovaa ajoa...
Kaitpa tuo on toimiva konsti vaikka onkin aika hurjan kuuloinen näin äkkipäätä.