Löytyykä potkuriasiantuntijaa?
Minulle on nämä puoliliukuvien ja uppoumarunkoisten potkurit melko hepreaa vs. perätuupparien rusetit.
Tokihan potkureista saa tietoa surffaamalla ja kyselemällä esim. Tesconilta tai Veneakselistosta, mutta näiden kahden liikkeenkin näkemykset poikkeaa.
Rivipumppuuni tehtiin tänä keväänä huolto, jossa lähes kaikki sisuskalut vaihdettiin ja samalla uusittiin suuttimetkin.
Nyt tuon jälkeen koeajoissa on tuntunut, että potkuri voisi olla tuuman jyrkempikin ts. kone kestää paremmin kuormitusta.
Viime keväänä vesillelaskun jälkeen huiput gps:stä oli 13.9, jolloin tuli tummaa savua ja nyt 15 ilman savuja. Potkurina 17(16) X 10 perus kolmilapainen, joka on aavistuksen kärsineen näköinen.
Toinen potkurin vaihtoa mietityttävä seikka on vaihteeni, koska sen suhde on 1:1, joten normaali kolmilapaisella meteliä piisaa (kohtaus köliin).
Normaalistihin nelilapaiseen vaihtamalla saa ääniä pois, mutta mitä muita vaikutuksia (huonoja?) nelilapaisella on? Sen tuomaa kuorman kestoa ei kokoisekseen (10.5 x 2.8 )kevyt veneeni tarvitse.
Jokin kolmilapainen High-Skew keskiverto peitolla saattaisi olla optimi, mutta niitä ei taada saada niin pienellä nousulla kuin veneeni vaatii, eli 10-11, vai?
Lyhyesti; hakusessa hiljainen suorituskykyinen rupelli, joten kaikki neuvot, kokemukset kommentit aiheeseen liittyen (nelilapaisuus, High-skew jne) kiinnostaa.
Potkuri pellinkiläiseen fiskariin?
- JLN
- Viestit: 266
- Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
- Paikkakunta: Porvoo
Potkuri pellinkiläiseen fiskariin?
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Myös se saattaa aiheuttaa melua, jos potkuri vispoo liian lähellä runkoa tai kalarautaa. Jossain oli mainittu jotkut minimietäisyydet/kertoimet.
Tuossa Sompasaaressa Helsingissä on Eskelisen potkuripaja, joka mulle ainakin muutti edukkaasti nousua yhdellä tuumalla.
Mulla oli itellä kerran 4-lapanen ja piti kauhiaa ujellusta tietyllä nopeudella. Tähän saattoi olla muita syitä, mutta sillä kertaa 3-lapanen oli hiljasempi. Ja nykyisessä veneessä aion 3-lapasessa tulevaisuudessakin pitäytyä.
Tuossa Sompasaaressa Helsingissä on Eskelisen potkuripaja, joka mulle ainakin muutti edukkaasti nousua yhdellä tuumalla.
Mulla oli itellä kerran 4-lapanen ja piti kauhiaa ujellusta tietyllä nopeudella. Tähän saattoi olla muita syitä, mutta sillä kertaa 3-lapanen oli hiljasempi. Ja nykyisessä veneessä aion 3-lapasessa tulevaisuudessakin pitäytyä.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43
Jarnollakin on näköjään tommonen kauhee pikaliippari. Kyllä se vissii niin on että keskimäärin porvoon ja Sipoon akselilta löytyy nopeimmat veneet.
En usko että monilapaisuus on mikään ratkaisu meluttomuuteen. Teoriassa tommonen nelilapanen pukkaa tasasemmin koska pienempi pita-ala on kerralla kölipuun pyörteissä, mutta luulis että lavan muoto ja lapapinta siinä melussa enämpi merkkaa.
Minkäkokonen se sun moottri on? Helpoin tapa laskea melua on tiputtaa tehoa ja kierroksia joten kyllä se nousun lisäys tai sitten lapapinnan lisäys varmaan auttaa. Noi fiskarin rupellit kun sutii niin paljon että nelilapainen samalla nousulla pitää varmaan paremmin ja laskee rundeja.
En usko että monilapaisuus on mikään ratkaisu meluttomuuteen. Teoriassa tommonen nelilapanen pukkaa tasasemmin koska pienempi pita-ala on kerralla kölipuun pyörteissä, mutta luulis että lavan muoto ja lapapinta siinä melussa enämpi merkkaa.
Minkäkokonen se sun moottri on? Helpoin tapa laskea melua on tiputtaa tehoa ja kierroksia joten kyllä se nousun lisäys tai sitten lapapinnan lisäys varmaan auttaa. Noi fiskarin rupellit kun sutii niin paljon että nelilapainen samalla nousulla pitää varmaan paremmin ja laskee rundeja.
- JLN
- Viestit: 266
- Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
- Paikkakunta: Porvoo
Niin, kyllä täälläpäin fiskarienkin on syytä kulkea. Perinteet velvoittaa :-)
Ei vaan, jos on joskus olut kyydissä pellinkiläisessä, missä on kunnon kuutoskone (joita kymppimetrisissä yleensä tapaa olla), niin meinaahan siinä tulla tippa...
Tässä esim. yksi taksivene, joka lähtee vielä "ampumaan" sellaisesta kahdestatoista. Menee kait parikymmentä:
http://medeacom.fi/veneily/veneet/kuvas ... G_3419.jpg
Varmaan monelle tuttu vene/mies
Mulla valitettavasti on vain nelikko, eli 80hv/2500rpm Lehman Sabren marinoima 2712E 4.syl / 4.2l Ford , eli alkuperäinen merikone (Oulun Masalla sama mosa). Ei ne metelit juuri muutu marssivauhdin (11-12) ja huippujen välillä ja harvoin sitä tulee ajettua urku auki. Hatun alla on tosiaan tuo 17 X 11 kolmi tai sitten se 17 X 10 nelilapainen, kuten mainitsit. Perhanan harmi, ettei näissä pappojen päkyttimissä pysty vaihtelemaan ja kokeilemaan rusetteja kuten perätuuppareilla.
Ei vaan, jos on joskus olut kyydissä pellinkiläisessä, missä on kunnon kuutoskone (joita kymppimetrisissä yleensä tapaa olla), niin meinaahan siinä tulla tippa...
Tässä esim. yksi taksivene, joka lähtee vielä "ampumaan" sellaisesta kahdestatoista. Menee kait parikymmentä:
http://medeacom.fi/veneily/veneet/kuvas ... G_3419.jpg
Varmaan monelle tuttu vene/mies
Mulla valitettavasti on vain nelikko, eli 80hv/2500rpm Lehman Sabren marinoima 2712E 4.syl / 4.2l Ford , eli alkuperäinen merikone (Oulun Masalla sama mosa). Ei ne metelit juuri muutu marssivauhdin (11-12) ja huippujen välillä ja harvoin sitä tulee ajettua urku auki. Hatun alla on tosiaan tuo 17 X 11 kolmi tai sitten se 17 X 10 nelilapainen, kuten mainitsit. Perhanan harmi, ettei näissä pappojen päkyttimissä pysty vaihtelemaan ja kokeilemaan rusetteja kuten perätuuppareilla.
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
http://www.flickr.com/photos/jarnol/