Sivu 2/3

Lähetetty: 18.06.2008 15:30
Kirjoittaja masota
Siinä tapauksessa sopiva termari on sellainen joka täysin auenneena on n. 85 astetta.

BUKH DV 20

Lähetetty: 22.06.2008 10:20
Kirjoittaja fatmama
mulla koneeen lämpö näyttää n.50-58, eli varmaan sais kokella uutta termarii.. tai jotain.. mut ei savuttele ja kone kumminki tuntuu aika lämpimältä..

Lähetetty: 22.06.2008 10:46
Kirjoittaja lacrits68
teekoo kirjoitti:(vanhaa ei saanut ehjänä auki puhdistusta varten).
moi!

Mulla uudessa paatissa on perkinsin 4.107 makevesi kone. kysäisin tuossa miten nu lämmönvaihtimet puhdistetaan? ilmeisesti huomaa lämpötiloista jo tukossa?

Mites pahasti nu syöpyy/ruostuu ja miten pian? mun vm 1972, tarttiskos vaihtaa ko vaihdin? ( hirvittävästi uutta mitä pitäis oppi/ottaa selvää, ymmärrystä....!)

--Janne--

Lähetetty: 22.06.2008 11:01
Kirjoittaja ainur
lacrits68 kirjoitti:
teekoo kirjoitti:(vanhaa ei saanut ehjänä auki puhdistusta varten).
moi!

Mulla uudessa paatissa on perkinsin 4.107 makevesi kone. kysäisin tuossa miten nu lämmönvaihtimet puhdistetaan? ilmeisesti huomaa lämpötiloista jo tukossa?

Mites pahasti nu syöpyy/ruostuu ja miten pian? mun vm 1972, tarttiskos vaihtaa ko vaihdin? ( hirvittävästi uutta mitä pitäis oppi/ottaa selvää, ymmärrystä....!)

--Janne--
Pelkällä vedellä kannattaa huuhdella vastavirtaan aluksi, jos siellä olis esim. hiekkaa tai muuta irtomoskaa. Jos taas on päässy pahasti kalkkeutumaan, niin ei siihen taida auttaa kuin vaihto :(
Omastani löytyi aika paljon hiekkaa. Edellinen omistaja ajeli veneen keulan reissuillaan hiekalle rantautuessa. Aikamoinen hiekkamyrsky on ollu veneen alla pois pakittaessa.

Lähetetty: 22.06.2008 12:30
Kirjoittaja lacrits68
ainur kirjoitti:
Pelkällä vedellä kannattaa huuhdella vastavirtaan aluksi, jos siellä olis esim. hiekkaa tai muuta irtomoskaa. Jos taas on päässy pahasti kalkkeutumaan, niin ei siihen taida auttaa kuin vaihto :(
Omastani löytyi aika paljon hiekkaa. Edellinen omistaja ajeli veneen keulan reissuillaan hiekalle rantautuessa. Aikamoinen hiekkamyrsky on ollu veneen alla pois pakittaessa.
OK....!

Veneessä oli originaali letkut vm -72 KIVIKOVAT kuten arvata saattaa, ja glykolin mukana tuli höhnää! letkujen vaihto hetkellä ei tosin ollut juoksevaan veteen hahdollisuutta, joten syssyllä sitten!

--Janne--

Lähetetty: 22.06.2008 14:22
Kirjoittaja ainur
Muista jättää talveksi glykolit koneeseen :)

Lähetetty: 30.06.2008 21:33
Kirjoittaja teekoo
No niin. Taas on koeajettu (viimeiset 8 vuotta). Ei oo mitään asiaa termarilla vielä tohon mun systeemiin jarruttelemaan. Lämpötila pysyy 80 asteessa kierrosaluellaa 1700-1800. Jos ajaa yli 2000rpm, lämpötila rupee pikkuhiljaa nousemaan - yli 90 en ole päästänyt. Syy on mielestäni se, että yanmarin alkup. merivesipumppu ei olekaan tarpeeksi tehokas. Sähköinen kiertovesipumppu kierrättää 15l/min eli koko glykooli kiertää n. 5 kertaa minuutissa ympäri - tämän pitäisi riittää. Lämmönvaihdin on pienin bowman (ec80) ja sekin pitäisi riittää kaikkien speksien mukaan. Seuraavaksi kaiketi pitäisi asentaa 1/2" merivesipumppu - hyviä asennusideoita/esimerkkejä 2qm15:ta otetaan vastaan.

Lähetetty: 01.07.2008 17:57
Kirjoittaja ainur
teekoo kirjoitti:No niin. Taas on koeajettu (viimeiset 8 vuotta). Ei oo mitään asiaa termarilla vielä tohon mun systeemiin jarruttelemaan. Lämpötila pysyy 80 asteessa kierrosaluellaa 1700-1800. Jos ajaa yli 2000rpm, lämpötila rupee pikkuhiljaa nousemaan - yli 90 en ole päästänyt. Syy on mielestäni se, että yanmarin alkup. merivesipumppu ei olekaan tarpeeksi tehokas. Sähköinen kiertovesipumppu kierrättää 15l/min eli koko glykooli kiertää n. 5 kertaa minuutissa ympäri - tämän pitäisi riittää. Lämmönvaihdin on pienin bowman (ec80) ja sekin pitäisi riittää kaikkien speksien mukaan. Seuraavaksi kaiketi pitäisi asentaa 1/2" merivesipumppu - hyviä asennusideoita/esimerkkejä 2qm15:ta otetaan vastaan.
Se voi hyvinkin olla että originaali pumppu ei riitä. Sehän on tarkoitettu kierrättämään vettä pelkästään lokissa.
Lämmönvaihdin varmaan tarttee enemmän "vettä" toimiakseen oikeen....
Näin oletan...
Kaverillani oli aikoinaan pikku-yanmar suoralla kierrolla, ja hän kertoi ettei siinä ole termaria ollenkaan !!
Ihmettelin suuresti, etteikö kone nokeennu, kun käy kylmänä, mut se oli ollu silleen jo parikymmentä vuotta.
Eikä ollu umpeenkaan menny, vaikka saaristomerellä ajeli :)
Sitähän vois kokeilla silleen, että virittää ns. sähköisen piiskapumpun imupään ja originelli pumpun väliin, jos mahdollista...
Tai ohittaa alkuperäisen tehokkaamalla sähköisellä :) tietysti imperelli irti.

Lähetetty: 01.07.2008 21:34
Kirjoittaja teekoo
Ihan hyvä idea tuo sähköpumppu siihen välille. Seuraavaksi meinaan kuitenkin kokeilla laittaa toisen merivesipumpun lisäksi. Tämän pumpun voimanotto kampiakselilta oli ongelmallinen ja siksi siitä tänä keväänä luovuinkin. Mutta kokeeksi siis toinen 3/8" impelleripumppu. Eiköhän se anna taas uutta suuntaa. Mitäköhän ongelmia siitä tulee, että merivesisuodattimelta on 1/2" letkulähtö ja sen haaroittaa kahdelle pumpulle ja sitten yhdistää taas ennen lämmönvaihtimelle menoa?

Lähetetty: 01.07.2008 22:30
Kirjoittaja ToniR81
Jos pumpuissa imu riittää, huonoimmillaan tuo tulo letku ei anna tarpeeksi vettä läpi. Ja näin ollen pumput joutuu liian koville ja huonoimmillaan hajoaa.

Mutta äkkiähän ton kokeilee, lyö ammeeseen tms ½tuuman letkun kiinni ja katsoo paljonko siitä vettä minuutissa kulkee omia aikojaan.
Jos määrä vastaa pumppujen siirtämää vettä, ei ongelmaa.
Jos se on litroista kiinni-> tuskin on ongelmaa, paine vain kasvaa.
Mutta jos ero on jo kymmeniä litroja-> uskoisin että pumput ei saa haluamaansa vesi määrää. Näin ollen vastus kasvaa ja pumppu joutuu koville->lämpiää->päästää toiminta savut ulos(ne on tosi vaikee tunkee takas).

Tämä siis teoriassa, käytäntö voi olla jotain ihan muutakin.

Lähetetty: 02.07.2008 9:34
Kirjoittaja ossi75
Minulle perusteltiin joskus aikanaan että merivesijäähdytteisen lämpötila pitää olla melko alhainen, koska muutoin suuret lämpötilaerot voisivat halkaista kannen. Sinne pakoputken juureen kun virtaa koko ajan kylmä vesi ja ainakin albinissa kanava on yhteydessä t-haaran kautta sylinterikanteen.

Tämä siis mutua...

Lähetetty: 02.07.2008 10:44
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Moi,

laitetaan tähän nyt MD2B mallin käynti lämpötila.

60-70 astetta riippuen kaasusta. Ylisen sen ei pääse vaikka yrittäis.

-Matti

Lähetetty: 12.07.2008 10:28
Kirjoittaja Notreal
Mulla kaksi vanhaa ( -77 ) Ford Mermaidia käy 75 asteessa...
Ammatikseni kylmäalalla toimiessa putsattiin monenmoisia lämmönvaihtimia liuottamalla niitä muurahaishapolla...Mikä aineen virallinen nimi on, en tiedä, mutta paikat putsaantui tosi hyvin. Voisi olla toimiva tapa myös veneen lämmönvaihtimen puhdistukseen.....Ehkä.

Lähetetty: 12.07.2008 10:43
Kirjoittaja ainur
Notreal kirjoitti:Mulla kaksi vanhaa ( -77 ) Ford Mermaidia käy 75 asteessa...
Ammatikseni kylmäalalla toimiessa putsattiin monenmoisia lämmönvaihtimia liuottamalla niitä muurahaishapolla...Mikä aineen virallinen nimi on, en tiedä, mutta paikat putsaantui tosi hyvin. Voisi olla toimiva tapa myös veneen lämmönvaihtimen puhdistukseen.....Ehkä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Muurahaishappo

Lähetetty: 23.07.2008 14:14
Kirjoittaja mauri
Tuolla muutama on jo tiennytkin asian, mutta lainataanpa tekstiä kirjasta "Polttomoottorit" Otava v. 1962, tekijät Näretie, Riuttamäki.

Sivulla 140 lukee: "Jäähdytysveden lämpötila pidetään tavallisesti n. 45...50 astetta Celsiusta, kun käytetään merivesijäähdytystä. Vain poikkeustapauksissa se saa kohota 60 asteeseen Celsiusta, sillä moottorin kuumimmissa kohdissa jäähdytysveden lämpötila on paljon korkeampi kuin mitä lämpömittari osoittaa. Kuuma merivesi muodostaa kattilakiveä."

Kirjassa käsitellään pääasiassa talon kokoisia laivamoottoreita, mutta eiköhän tuo päde pikkukoneisiinkin.