Yanmar makealle vedelle
Lähetetty: 04 Kesä 2006 21:48
Tervehdys kaikille!
Venekärpäsen purema on ollut jokakeväinen riesa. Tänä keväänä se sitten äityi tosi pahaksi. Tuli ostettua tuollainen 8 metrinen lasikuituinen (iik!) takahytillä varustettu kalastajamallinen paatti. Täällä tuntuu olevan asiantuntevaa porukkaa ja antanette neuvoja tuosta lasikuidusta huolimatta;D.
No itse asiaan. Paatissa moottorina on Yanmar 2QM20 diesel. Koneen jäähdytys tapahtuu merivedellä. Jotkut kokeneemmat varoittelevat, että vanhaa merivedellä jäähdytettyä moottoria ei kannattaisi makealle vedelle muuttaa koska jäähdytysjärjestelmässä paineet nousevat ja tämä saattaa rikkoa ruosteen syövyttämän moottorin.
Moottori tuntuisi olevan kohtuullisessa kunnossa. Kone ei syö öljyä, eikä suurempaa savutustakaan ole havaittavissa. Kylmäkäynnistys on hiukan hankalaa mutta tuo lienee tavallista kun kone aikojen saatossa väljenee. Veneen edellinen omistaja oli aikanaan ostanut koneen käytettynä vanhan petroolikoneen tilalle. Moottorin myyjän mukaan kansi oli vaihdettu, tiedä sitten.
Petroolikoneen peruja veneessä on valmiiksi asennettuna rosterista (tai hapokkaasta) tehty köliputki ja paisuntasäiliö. Näinollen homma olisi kohtuullisen helppo tehdä.
Ajatuksena oli, että jäähdytysjärjestelmä täytettäisiin ylempänä olevan paisuntasäiliön kautta ja järjestelmä tulisi olemaan ns. avoin. Esim. autoissahan jäähdytys on paineellinen ja vesi pääsee korkin "ylipaineventtiilin" kautta letkulla paisariin. Suljetussa järjestelmässä veden lämpötila saattaa mennä yli 100 asteen mutta suunnittelemassani avoimessa systeemissä näin ei voisi tapahtua. Tässä suhteessa jäähdytysjärjestelmään ei pitäisi tulla korkeita paineita jotka edesauttavat ruosteen raiskaaman koneen hajoamista. No mahdollista tietenkin on että kone keittää, jos köliputki on alimitoitettu. Toisaalta nouseva moottorin lämpötila taas parantaa lämmön siirtymistä meriveteen.
Mitään sähköistä makeanveden pumppua en haluaisi asentaa. Tuollaisen pumpun toiminta hiukan arveluttaa ja vaatiihan pumpun toiminta sähköäkin. Moottori kun sinänsä toimii mainiosti vaikka laturi hajoaisikin. Auton remmivetoinen vesipumppu saattaisi olla aika soppeli, mallin pitäisi tosin olla "läpiantavaa" tyyppiä. Tuleeko kenelläkään mieleen sopivaa pumppua, jonka voisi virittää Yanmariniin vettä kierrättämään??.
Ennen virittelyitä ajattelin ottaa kannen irti ja tutkia sitä hiukan lähemmin. Samalla tietenkin aukaisin mahdollisesti ruosteen tukkimat jäähdytyskanavat. Nuo umpeen menneet kanavat kun nuo kannet yleensä taitaa halkaista. Olisiko kenelläkään heittää vinkkiä, mistä uusi kannentiiviste kannattaisi oulun seudulla hankkia?. Venehyvönenhän myy Yanmarin osia, tuntuu vaan olevan kalliin liikkeen maineessa. No kyllähän tiivisteet postissakin tulisivat jos vain halpa liike löytysi.
Tämä nyt oli tällaista yleistä höpinää tyypiltä joka ei venemoottoreiden kanssa ole kovin paljon touhuillut. Jos kuulostaa, että olen mettään menossa tuon jäähdytyksen kanssa menossa, niin sanokaa ihmeessä:D.
Mikko
Venekärpäsen purema on ollut jokakeväinen riesa. Tänä keväänä se sitten äityi tosi pahaksi. Tuli ostettua tuollainen 8 metrinen lasikuituinen (iik!) takahytillä varustettu kalastajamallinen paatti. Täällä tuntuu olevan asiantuntevaa porukkaa ja antanette neuvoja tuosta lasikuidusta huolimatta;D.
No itse asiaan. Paatissa moottorina on Yanmar 2QM20 diesel. Koneen jäähdytys tapahtuu merivedellä. Jotkut kokeneemmat varoittelevat, että vanhaa merivedellä jäähdytettyä moottoria ei kannattaisi makealle vedelle muuttaa koska jäähdytysjärjestelmässä paineet nousevat ja tämä saattaa rikkoa ruosteen syövyttämän moottorin.
Moottori tuntuisi olevan kohtuullisessa kunnossa. Kone ei syö öljyä, eikä suurempaa savutustakaan ole havaittavissa. Kylmäkäynnistys on hiukan hankalaa mutta tuo lienee tavallista kun kone aikojen saatossa väljenee. Veneen edellinen omistaja oli aikanaan ostanut koneen käytettynä vanhan petroolikoneen tilalle. Moottorin myyjän mukaan kansi oli vaihdettu, tiedä sitten.
Petroolikoneen peruja veneessä on valmiiksi asennettuna rosterista (tai hapokkaasta) tehty köliputki ja paisuntasäiliö. Näinollen homma olisi kohtuullisen helppo tehdä.
Ajatuksena oli, että jäähdytysjärjestelmä täytettäisiin ylempänä olevan paisuntasäiliön kautta ja järjestelmä tulisi olemaan ns. avoin. Esim. autoissahan jäähdytys on paineellinen ja vesi pääsee korkin "ylipaineventtiilin" kautta letkulla paisariin. Suljetussa järjestelmässä veden lämpötila saattaa mennä yli 100 asteen mutta suunnittelemassani avoimessa systeemissä näin ei voisi tapahtua. Tässä suhteessa jäähdytysjärjestelmään ei pitäisi tulla korkeita paineita jotka edesauttavat ruosteen raiskaaman koneen hajoamista. No mahdollista tietenkin on että kone keittää, jos köliputki on alimitoitettu. Toisaalta nouseva moottorin lämpötila taas parantaa lämmön siirtymistä meriveteen.
Mitään sähköistä makeanveden pumppua en haluaisi asentaa. Tuollaisen pumpun toiminta hiukan arveluttaa ja vaatiihan pumpun toiminta sähköäkin. Moottori kun sinänsä toimii mainiosti vaikka laturi hajoaisikin. Auton remmivetoinen vesipumppu saattaisi olla aika soppeli, mallin pitäisi tosin olla "läpiantavaa" tyyppiä. Tuleeko kenelläkään mieleen sopivaa pumppua, jonka voisi virittää Yanmariniin vettä kierrättämään??.
Ennen virittelyitä ajattelin ottaa kannen irti ja tutkia sitä hiukan lähemmin. Samalla tietenkin aukaisin mahdollisesti ruosteen tukkimat jäähdytyskanavat. Nuo umpeen menneet kanavat kun nuo kannet yleensä taitaa halkaista. Olisiko kenelläkään heittää vinkkiä, mistä uusi kannentiiviste kannattaisi oulun seudulla hankkia?. Venehyvönenhän myy Yanmarin osia, tuntuu vaan olevan kalliin liikkeen maineessa. No kyllähän tiivisteet postissakin tulisivat jos vain halpa liike löytysi.
Tämä nyt oli tällaista yleistä höpinää tyypiltä joka ei venemoottoreiden kanssa ole kovin paljon touhuillut. Jos kuulostaa, että olen mettään menossa tuon jäähdytyksen kanssa menossa, niin sanokaa ihmeessä:D.
Mikko