Kaspia meridiesel
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 08.03.2006 18:09
Kaspia meridiesel
Minulla on veneessäni 23 hv:n aito Neuvostoliittolainen Kaspia merkkinen meridiesel. Koneella on ajettu nyt jonkun verran yli tuhat tuntia. Ongelmana on harmaan savun tuottaminen. Joku on minulle sanonut, että se on ominaisuus ei vika. Olen tarkistuttanut suuttimet, pumpun ja vesijärjestelmän.Konetta en ole vielä avannut. Oisko hyviä vinkkejä savutusongelmaan, se nimittäin savuttaa niin paljon, että melkein hävettää. Onko muuta mahdollisuutta kuin vaihtaa kone. Lisäksi jos jollain olisi suomenkielinen käyttöohjekirja ko koneeseen niin ottaisin mielelläni vastaan. Konetta on Suomen tuonut Konela auto seitkytluvun lopulla ja kahdeksankyt luvun alussa ja siihen on kuulunut käyttöohjekirja. Vastauksia voit laittaa myös sähköpostiin mattihonkanen@kolumbus.fi.
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16.07.2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Moi,
Siltä varalta, ettei kukaan Puuvenenettiläisistä osaa auttaa (no Veli-Matti kyl varmaan osaa) niin Fordson-harrastajien keskustelupalstalla käsitellään moottoriasioita todella laaja-alaisesti:
http://www.masinistit.com ja sieltä "keskustelu"
-k
Siltä varalta, ettei kukaan Puuvenenettiläisistä osaa auttaa (no Veli-Matti kyl varmaan osaa) niin Fordson-harrastajien keskustelupalstalla käsitellään moottoriasioita todella laaja-alaisesti:
http://www.masinistit.com ja sieltä "keskustelu"
-k
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 09.07.2005 19:11
- Paikkakunta: särkisalo
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Joskus muinoin, kun Neuvostoliitto oli vielä voimissaan ja kaikki kansat ystäviä keskenään, Hietasaaren venesatamassa oli vene jossa oli uusi Kaspia. Se ainakin savutti heti uudekseltaan joten veikkaisin että savutus on enemmän ominaisuus kuin vika. Mutta jos ominaisuuden lisäksi on vielä vikaa nin korjattavahan se on.
Käsittääkseni Kaspia on ns. ensimmäisen sukupolven dieseleitä, kuten vanhimmat Ford Major yms. työkoneiden moottorit. Eli mahdollisimman yksinkertainen ja vähän kirveellä tehty.
Mutta jos savu on tosiaankin harmaata niin vettähän sinne palotilaan jostakin pääsee eli tiiviste falskaa tai kansi on halki. Tietenkin voi olla myös niin että jossakin pytyssä ei riitä puristukset sytyttämään dieseliä kylmänä jolloin se tulee höyrystyneenä ulos ja alkaa sitten polttamaan kun kone lämpenee.
Vaihda sinäkin kunnon sivuventtiilikoneeseen
Käsittääkseni Kaspia on ns. ensimmäisen sukupolven dieseleitä, kuten vanhimmat Ford Major yms. työkoneiden moottorit. Eli mahdollisimman yksinkertainen ja vähän kirveellä tehty.
Mutta jos savu on tosiaankin harmaata niin vettähän sinne palotilaan jostakin pääsee eli tiiviste falskaa tai kansi on halki. Tietenkin voi olla myös niin että jossakin pytyssä ei riitä puristukset sytyttämään dieseliä kylmänä jolloin se tulee höyrystyneenä ulos ja alkaa sitten polttamaan kun kone lämpenee.
Vaihda sinäkin kunnon sivuventtiilikoneeseen
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21.01.2006 18:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 08.06.2006 9:06
- Paikkakunta: Klaukkala
Meillä oli myös yhdessä veneessä tuollainen Kaspia moottori ja se kyllä savutti uudesta lähtien kylmänä. Kun moottori lämpeni niin sitten se ei kyllä savuttanut pahemmin. Moottorista käytettiin kannet jossain vaiheessa auki savutuksen vuoksi mutta ei siitä mitään vikaa löytynyt. Ohjekirjat moottorissa olivat tuolloin vain venäjäksi ja englanniksi, joten epäilen ettei siihen suomenkielisiä löydy. Pekkatorin Kone Raahessa möi tuolloin konetta pohjosessa (80-luvun alussa).