Kaspia meridiesel

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ed8525
Viestit: 5
Liittynyt: 08.03.2006 18:09

Kaspia meridiesel

Viesti Kirjoittaja ed8525 » 01.06.2006 20:41

Minulla on veneessäni 23 hv:n aito Neuvostoliittolainen Kaspia merkkinen meridiesel. Koneella on ajettu nyt jonkun verran yli tuhat tuntia. Ongelmana on harmaan savun tuottaminen. Joku on minulle sanonut, että se on ominaisuus ei vika. Olen tarkistuttanut suuttimet, pumpun ja vesijärjestelmän.Konetta en ole vielä avannut. Oisko hyviä vinkkejä savutusongelmaan, se nimittäin savuttaa niin paljon, että melkein hävettää. Onko muuta mahdollisuutta kuin vaihtaa kone. Lisäksi jos jollain olisi suomenkielinen käyttöohjekirja ko koneeseen niin ottaisin mielelläni vastaan. Konetta on Suomen tuonut Konela auto seitkytluvun lopulla ja kahdeksankyt luvun alussa ja siihen on kuulunut käyttöohjekirja. Vastauksia voit laittaa myös sähköpostiin mattihonkanen@kolumbus.fi.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 02.06.2006 14:28

Moi,

Siltä varalta, ettei kukaan Puuvenenettiläisistä osaa auttaa (no Veli-Matti kyl varmaan osaa) niin Fordson-harrastajien keskustelupalstalla käsitellään moottoriasioita todella laaja-alaisesti:

http://www.masinistit.com ja sieltä "keskustelu"

-k

pete 29
Viestit: 19
Liittynyt: 09.07.2005 19:11
Paikkakunta: särkisalo

Viesti Kirjoittaja pete 29 » 02.06.2006 22:36

moi. vaikuttaisi siltä että kannentiiviste falskaisi hiukan vettä palotilaan tai kannessa olisi pieni hius halkeama jolloin sen pitäisi vaikuttaa myös käyntiin lähtöön hiukan negatiivisesti. onko vettä havaittavissa moottoriöljyssä? vaalean harmaa öljy on merkki vuodosta.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.06.2006 10:00

Joskus muinoin, kun Neuvostoliitto oli vielä voimissaan ja kaikki kansat ystäviä keskenään, Hietasaaren venesatamassa oli vene jossa oli uusi Kaspia. Se ainakin savutti heti uudekseltaan joten veikkaisin että savutus on enemmän ominaisuus kuin vika. Mutta jos ominaisuuden lisäksi on vielä vikaa nin korjattavahan se on.
Käsittääkseni Kaspia on ns. ensimmäisen sukupolven dieseleitä, kuten vanhimmat Ford Major yms. työkoneiden moottorit. Eli mahdollisimman yksinkertainen ja vähän kirveellä tehty.
Mutta jos savu on tosiaankin harmaata niin vettähän sinne palotilaan jostakin pääsee eli tiiviste falskaa tai kansi on halki. Tietenkin voi olla myös niin että jossakin pytyssä ei riitä puristukset sytyttämään dieseliä kylmänä jolloin se tulee höyrystyneenä ulos ja alkaa sitten polttamaan kun kone lämpenee.
Vaihda sinäkin kunnon sivuventtiilikoneeseen ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 03.06.2006 11:51

Niin ja tippuihan esim lada nivankin bensan kulutus jos ihka uuteen autoon vaihtoi eurooppalaiset tarviketiivisteet kaasariin jne.

....ne venäläiset toleranssit nääs...
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

ATL
Viestit: 3
Liittynyt: 08.06.2006 9:06
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja ATL » 08.06.2006 21:53

Meillä oli myös yhdessä veneessä tuollainen Kaspia moottori ja se kyllä savutti uudesta lähtien kylmänä. Kun moottori lämpeni niin sitten se ei kyllä savuttanut pahemmin. Moottorista käytettiin kannet jossain vaiheessa auki savutuksen vuoksi mutta ei siitä mitään vikaa löytynyt. Ohjekirjat moottorissa olivat tuolloin vain venäjäksi ja englanniksi, joten epäilen ettei siihen suomenkielisiä löydy. Pekkatorin Kone Raahessa möi tuolloin konetta pohjosessa (80-luvun alussa).

Vastaa Viestiin