Sivu 1/1

dieselin sammuttaminen

Lähetetty: 28 Touko 2006 17:08
Kirjoittaja villesankari
BMW D7 pikkudiisseli on nyt onnistuneesti asennettu. Käyttö on helppoa jopa minulle, mutta sammuttaa en sitä osaa!!!

Koneessa pitäisi ohjekirjan mukaan olla joku sammutus ripa virtapaneelin tai kaasu/vaihde vivun lähistöllä, mutta eipä näy! Kirjassa lukee myös että puolipuristimesta ei saa konetta sammuttaa missään nimessä, mutta se oli ainoa tapa saada mylly sammumaan!

Eli tietääkö kukaan miten se pitäisi sammua? Polttoaina pumppu on mekaaninen, eli kone käy ilman akkua, löysin 2 irtonaista liitintä koneen päältä joissa luki stop, toinen pun ja toinen must/pun, mutta ei niistäkään mitään tapahdu...

Auttakaa miestä mäessä kun on kallista pitää konetta käynnissä aamusta iltaan...

Lähetetty: 28 Touko 2006 19:12
Kirjoittaja masoini
Moro,

Nuo liittynee sammutusmekanismiin, joka ilmeisesti on jäänyt kytkemättä. Siellä pitäisi olla "solenoidi", joka siirtää sammutusvipua, joka taas katkaisee polttoaineensyötön ja moottori sammuu. Itse sammutus on siis ihan mekaaninen, eli löytyykö sieltä pumpusta kaasuvivun lisäksi toista vipua? Tuota vääntämällä saat koneesi sammumaan.

Markku

Lähetetty: 28 Touko 2006 19:47
Kirjoittaja jouhok
Minulla oli aiemmin vastaava kone. Sammutin ja kaasu löytyvät koneen oikeasta (edestä katsoen) etureunasta alhaalta. Sammutin on muistaakseni alin suorakaiteen muotoinen vipu. Minulla oli ongelmana tyhjäkäynnin ja sammuttimen säätäminen (ovat kytköksissä toisiinsa) keskenään sopiviksi. Sammutinvipu vain päästää kaasun alle tyhjäkäyntisäädön. Jos tyhjäkäyntiä oli liikaa, ei sammunut. Tosin minulla oli myös hankaluuksia kaasuvaijerin kanssa. Kaikkineen mielenkiintoinen kone. Jos tulee ongelmia latauksen kanssa, niin unohda alkuperäinen ja asenna ulkoinen laturi, ellei ole jo.

Lähetetty: 29 Touko 2006 00:34
Kirjoittaja Ambrosio
Joo se kaasuvipu pysähtyy semmoiseen levyyn joka on myös saranoitu ja siihen saa pysäytysvaijerin kiinni. Eli jos olet säätänyt tyhjäkäyntiä niin se ruuvi tukeutuu em. levyyn ja sen voi käsinkin kääntää sivuun jolloin kaasuvipu pääsee vielä pidemmälle ja kone sammuu. Ainoa ongelma on että sen liitoksen kaasuvaijerista kaasuvipuun pitäisi olla joustava jotta vipu menee alle tyhjäkäyntiasennon. Itse tappelin saman ongelman kanssa viime keväänä enkä löytänyt sopivaa joustavaa nippeliä kaasuvaijerin päähän. Ratkaisin homman toistaiseksi pienellä vaijerilenkillä jonka pujotin kaasuvaijerinippelin reijästä, kaasuvivun reijästä ja jätin sen verran löysäksi että kun kaasun vetää vapaalle, niin lenkku löystyy ja kun nykäisee pysäytysvaijerilla sen em. vivun niin kaasuvipu pääsee painumaan nollille. (saikohan tästä nitään tolkkua?) Jos se liitos on joustamaton niin kaasuvaijeri ei päästä konetta sammumaan. Telvalta kyselin joustavaa nippeliä mutta eipä ollut. Varmasti jostain löytyy kyllä - nuo "viritykset " ei ole oikein suositeltavia.