Sivu 1/1
Tohatsussa ongelmia
Lähetetty: 22 Touko 2006 23:34
Kirjoittaja plaivama
Minulla on 5 -metrisessä mäntyveneessä perämoottorina 82 -vuosimallinen Tohatsu 18 hv. Kesken ajon kone hyytyi kipinän hävittyä. Koneessa on kärjetön sytytys. Mittailin tuossa ja hieroin päätäni, kun avasin magneeton ja mittailin johtoja.
CDI-boxiin tulee kolme johtoa magneetosta. Ruskea maa sekä punainen sytytyspuolalta. Lisäksi tulee kolmas sininen johto jostain pienestä käämin näköisestä komponentista. Tämän komponentin runko on maassa ja muuta piuhaa siitä ei siis lähde. Mikähän osa tämä on? Epäilen tämän osan kuntoa, sillä kun osa on paikallaan sininen johdin ottaa tätä kautta maahan, mutta ruskea maapiuha taas ei. Ja kun irroitan tämän, niin maapiuha on silloin normaalisti maissa??
Osaisiko joku neuvoa?
Lähetetty: 23 Touko 2006 15:02
Kirjoittaja msalmi1
Kun muut eivät kommentoi, niin oma arvaus toiminnasta:
Johdot ovat varmaankin plussa, miinus ja impulssi. Vauhtipyörässä oleva magneetti antaa sähköpulssin kelalle, joka antaa CDI boksille sytytyskäskyn. Kelan toinen pää pitää olla maassa, jotta syntyy virtapiiri.
Lähetetty: 23 Touko 2006 17:50
Kirjoittaja Laivamaa
Onko keinoja mitata cdi-boxin kuntoa?
Lähetetty: 23 Touko 2006 19:53
Kirjoittaja matti
Jos ei ole arvoja saatavilla (mistään) -vertaamalla.
Etsi toinen samanlainen josta mittaat vastusarvot ja vertaat omaasi.
Matti
Lähetetty: 23 Touko 2006 21:50
Kirjoittaja plaivama
Kiitos vastauksista!
Epäilykset kohdistuu sytytyspuolaan. Ei näytä olevan yhteyttä puolalle menevän johtimen ja puolasta maahan (rautasydämeen) kytketyn johtimen välillä eli vastus käämissä on ääretön. Eikös tämä viittaa siihen, että puola on kärähtänyt?
Lähetetty: 24 Touko 2006 08:21
Kirjoittaja plaivama
Nyt luulen ymmärtäväni. :-)
Käämi, jota luulin puolaksi, onkin varauskäämi. Eli siitä kulkee moottorin käydessä indusoitunut virta CDI-boxiin, jossa on tässä mallissa myös sytytyspuola (tulpan johdot lähtee CDI-boxista ulos).
Onko hyviä vihjeitä mistä sais näihin vanhoihin koneisiin osia?
Käämin korjaamisenhan voi periaatteessa tehdä itsekin, onko kokemusta ja hyviä vinkkejä?
Lähetetty: 24 Touko 2006 13:46
Kirjoittaja Laivamaa
Konemalli:

______________________________________________________________
Alla on kuva vauhtipyöran alta: Kuparinvärinen käämi on ulostulolle samoin keltaiset johdot.
Sininenjohto on ajoituksen "haistelija". Menee cdi-boxille.
Punainen johto lähtee keltaiselta käämiltä cdi-boxiin ja on siis ainoa sinne käämiltä menevä johto. Käämin toinen pää on maassa, eikä muita johtoja käämille tule. Keltainen käämi on siis se rikkonainen alunperin puolaksi "luultu" osa. cdi-boxilta lähtee sitten tulpan johdot.

Suapikohan tähän malliin mistään osia vielä?
cdi-boxi:

Lähetetty: 24 Touko 2006 19:38
Kirjoittaja tuke
Sähköhommista tiedän vain sen, että se on pimeä voima joka voi tappaa. Osia kuitenkin voisi kysyä Seppälän perämoottoripurkaamosta. Olikohan nyt helsingissä vai vantaalla. Löytyy googlettamalla.
Lähetetty: 24 Touko 2006 20:31
Kirjoittaja Laivamaa
Kiitti tiedosta, pistin kyselyn.
T: Hessu