Venemoottoriko?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
GX
Viestit: 8
Liittynyt: 20.05.2006 22:54
Viesti:

Venemoottoriko?

Viesti Kirjoittaja GX » 20.05.2006 23:03

Projektiksi löytyi vajasta moottori, jota on kuulemma käytetty veneessä mutta ilmeisesti joskus myös maamoottorina.
Moottorissa ei ole minkäänlaisia merkintöjä merkistä saatika mallista, muutakuin että kaasarissa lukee The Schebler tjsp. ja stauffer-rasvakupit on numeroitu jotka ovatkin ainoat merkinnät.
Muuta selvitettyä purkamisen aikana on että kone on siis 1-sylinterinen, 2-tahtinen luultavasti petroolikone.
Kyljessä on mäntätoiminen, kampi-akselilta voimansa epäkeskon välityksellä saava vesipumppu jne.
Moottorista lisää tietoa ja kuvia osoitteesta:
http://www.frozencode.com/mm/
Ja jos yksityistä viestiä pitää lähettää niin samalta sivulta löytyy sähköpostiosoitekkin.

Kiitos jo näin etukäteen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.05.2006 9:52

Venemoottori on aina paikallismoottori ;-)
Valmistaja voi olla ihan kuka vaan useasta sadasta vaihtoehdosta Suomessa.
Mutta jostakin se on kopioitu, en osaa sanoa mistä sillä noita 2t moottoreita en juurikaan tunne mutta Kipinä on yksi vaihtoehto.
Kuulostaa hienolta kun voitelu on hoidettu "staufferkupeilla" ja kaasutin on Sheppler...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 21.05.2006 10:00

Minusta Kipinät ovat olleet tätä paljon kevytrakenteisimpia. Tämähän on varsinainen kone. Rautaa ei ole säästetty, esimerkiksi vauhtipyörässä eikä muussakaan. Olisi aikanaan kiva olla ollut mukana tekemässä tuollaista konetta. Ja mitkä tunnelmat, kun sen saa käyntiin.
Raudan määrästä päätelleen kierrokset eivät mielestänäni ole voineet olla kovin kovat. Mitenköhän se on täristänyt matalilla kierroksilla ja miten ylipäätänsä käynyt? Ilmeisesti suuri vauhtipyörä puskee höyryt pyttyyn ja antaan niiden jysähtää, olivatpa seokset ja entiset savut siinä seassa miten vain.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.05.2006 10:07

Vauhtipyörä on tasaisen käynnin salaisuus, jos jää ykspyttysessä puolenpymmentä kipinää väliin niin sitä ei huomaa muuta kuin korva pakarin nokassa...
Zetorissa on kuulemma maailman kestävin vauhtipyörä, yhtään ei ole mennyt rikki ja tehdas onkin antanut niille takuun maailman loppuun asti.
Vähän hankala käsitellä kun painoakin on 150kg....
Ja taas paitövei - minulle on tulossa Valmetin tekemä moottorisaha/paikallismoottori....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

GX
Viestit: 8
Liittynyt: 20.05.2006 22:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GX » 21.05.2006 22:02

Selailin Helsingin yliopiston kirjasto digitoitua aineistoa ja löysin sieltä samantyylisen moottorin jonka valmistaja oli BV eli Bröders Vilén eli Veljet Vilén eli Vilénin tehtaat Oy, Turussa tehty, kaikki tarkoittavat samaa yritystä.
Moottorissa on paljon BV mallin 31 näköä, mutta kuitenkin paljon erinäisyyksiä.
Mallista 31 joku kirjan sivu tässä: Linkki
Esimerkiksi tuossa mallissa on täysin samanlainen kaasutin, mutta tässä minun koneessa se on vaakasuunnassa ja tuossa se on pystysuunnassa.
Muutenkin imusarja-pakosarja yhdistelmä on tässä minun koneessani neliskanttinen valurautamöykky ja tuossa se on tuollainen hienoksi muotoiltu.
Myös muita pieniä erinäisyyksiä on mm. magneeton muodossa ja että tuossa on jonkinlainen hana tuolla päällä, mutta paljon samaa näköä joten olisikohan kyseessä joku vanhempi/uudempi BV-malli kenties?
Sitten kysyisin vielä että käytettiinkö näinkin suurissa vanhoissa 2-tahtisissa kiertokangen laakereiden voiteluun ihan seosvoitelua kun ihmettelen mitä varten kampikammion pohjassa on jonkinlainen että onko tähän sittenkin käytetty jotain roiskevoitelua vai onko hana esim. kosteuden poistamiseen kampikammiosta tms.?
Sitten kun joskus toivottavasti saan koneen putputtamaan niin kiinnostaisi vielä että voiko petroolikonetta käyttää ihan perinteisellä bensiinillä (95E) ja voiko nykyaikaisia 2-tahtiaineita käyttää seokseen (esim. Neste 2-T super)?

--- EDIT ---
Etsin tuolta kuvia tuosta Kuopion Konepajan Kipinä moottorista ja siinäkin näköjään on käytetty tuota Schebler kaasutinta jne. niin enpä mene varmaksi sanomaan että onko sittenkään BV moottori... Ota siitä nyt selvää ku ei mitään merkintöjä ole :(

laivuri
Viestit: 21
Liittynyt: 22.03.2005 14:31
Paikkakunta: vääksy

Viesti Kirjoittaja laivuri » 24.05.2006 21:51

parhaat tiedot Kipinä-moottoreista saat Kyösti Helinin tekemästä kirjasta "Kipinä" ISBN 952-91-6811-X .Toisaalta mm.Scheblerin kaasuttajia käytettiin ennen hyvin yleisesti Kingstonin ja Zenithin ohella. Jos saat käsiisi esim. vuodelta 1928 A.I.Wallin Moottorivene rakenne ja hoito-kirjan ,niin sieltä löytyy paljon tietoa.

Vastaa Viestiin