Voiko viime kesäisillä polttoöljyillä ajaa?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Mosse123
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Touko 2006 14:08
Paikkakunta: Oulu

Voiko viime kesäisillä polttoöljyillä ajaa?

Viesti Kirjoittaja Mosse123 » 19 Touko 2006 09:42

Tankissa ois 20litraa polttoöljyä viime kesältä. Meneekö kesällä käytettävä polttoöljy pakkasessa pilalle? Tukkiiko suuttimia tms.?

Oisko kenelläkään vinkkiä, miten/mistä saisi polttoainemittarin tynnyrin malliseen rosteritankkiin joka makaa kyljellään. Päällä n. 5cm halkaisijaltaan oleva täyttöreikä.

-ER

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Touko 2006 11:50

Jos koneesi kerran kestää käyttää löpöä polttoaineena niin kyllä se kestää käyttää ylivuotistakin. Lisää joukkoon tuoretta löpöä ja pikkasen dieseljääestoa että mahdollisesti tiivistynyt kosteus ei tuki suodattimia.
Autotarvikeliikkeissä taitaa olla myytävänä yleismallin pa-mittareita säädettävällä kellukkeella, kysele sieltä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mosse123
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Touko 2006 14:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mosse123 » 19 Touko 2006 18:13

Mitä huonoa polttoöljyssä polttoöljyssä on?

er

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Touko 2006 19:34

Polttoöljy eli se vanha kunnon "tupaöljy" tai "löpö" niin kuin sanotaan on etupäässä lämmityskattiloihin tarkoitettua polttoainetta. Vanhat dieselit pelaavat sillä mainiosti ilman ongelmia mutta uudemmissa moottoreissa se voi aiheuttaa vaurioita liiallisen rikkipitoisuutensa takia.
On olemassa polttoöljyä, moottoripolttoöljyä ja dieseliä - samaa litkua mutta puhtausaste ja lisäaineet tekevät eron.
Niin ja verotus...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 20 Touko 2006 22:19

Nykysen lämmitysöljyn ja moottoripolttoöljyn tiet eroavat jo jalostuksen alkuvaiheessa. Moottoripolttoöljyn setaanilukua ja voitelevuutta seurataan jo prosessin alusta lähtien, toisin kuten lämmitysöljyn. Moottoripolttoöljyä valmistettaessa siihen ohjataan setaaniluvun kannalta parhaat jakeet. Moottoripolttoöljy viimeistellään lisäaineistuksella dieselmoottodien vaatimuksien mukaiseksi (EN590-standardi).
Omassa työssäni olen tehnyt huomion, että se voitelevuus on se suurin ongelma. Pumput lakkavat pyörimästä.
Dieselin ja mottoripolttoöljyn ero lienee se kuuluisa väri ja verotus.
Jos empii moottorille oikean polttoaineenkäyttöä hinnan takia, kannattaa laskea se todellinen "säästö"/ajokausi ja selvittää mahdollisen remontin hinta ja vertailla niitä keskenään.

Alkuperäiseen kysymykseen oma vastaukseni: aja vanha löpö pois niinkuin tuhannet muutkin kanssaveneilijät.

Polttoainemittauksesta: mun vanhassa veneessä oli tyhjennys tankin pohjasta. Ulostuloyhteen jälkeen oli t-haara. T-haaran ylöspäin lähtevässä haarassa oli lasiputki tankin ulkopuolella. Lasiputkesta näki polttoaineen pinnakorkeuden. Lasiputken yläpää oli liitetty tankin huohotusputkeen. (läpinäkyvä polttoaineenkestävä letku ajaa saman asian).

Jos tankki on pahassa paikassa tee siihen kiinnityspaikka mittarianturille, ja käytä sähköistä mittaria.
Oman lämmityslaitteen (reflex) tankin öljymäärää mittaan puisella mittatikulla. Toimii hyvin. Siinä sattuu olemaan ½" tulppa kannessa.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Touko 2006 10:47

Tässäpä kuva Bertta-Lotan pa-mittarista. Samalla saa käsityksen miten 7 kerrosta Unicaa suojaa mahonkia haalistumiselta eli tankin huohotusputken suojus on irti. Vain 3 vuotta auringon puolella...
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/bert ... hotoID=368
Mitä noita mahonkikylkiä on sutinut niin aika hyvä saavutus Unicalle kun öljypohjaisilla lakoilla sama haalistuminen tulee yhdessä kesässä. Eikä höyryt haalenna pinta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mosse123
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Touko 2006 14:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mosse123 » 22 Touko 2006 21:16

Tuo t-liittimeen tuleva läpinäkyvä putki lienee noissa tilaolosuhteissa näppärin, eikä tartte sotata sen tikun kanssa enää. Kiitoksia vinkistä.

Joo, ostan tankin täyteen 'oikeaa' dieseliä ja pöröttelen sillä menemään.

-Erkka

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 27 Kesä 2006 09:52

Mosse123 kirjoitti: Joo, ostan tankin täyteen 'oikeaa' dieseliä ja pöröttelen sillä menemään.

-Erkka
No et kai nyt sentään oikeaa dieseliä veneeseen pistä, vaan moottoripolttoöljyä.....





Hei tulipahan mieleen että jos tupajumin ja moottoripolttoöljyn hintaero kasvaan paljon, voiko laittaa, tai onko saatavilla lisäainepulloa josta lorauttamalla saisi tarvittavat mömmöt jotta pöötä voisi käyttää veneessä.
korostan nyt siis sitä että jos se hintaero kasvaa useisiin kymmeniin sentteihin litralta.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 27 Kesä 2006 14:41

KS1030 kirjoitti:Hei tulipahan mieleen että jos tupajumin ja moottoripolttoöljyn hintaero kasvaan paljon, voiko laittaa, tai onko saatavilla lisäainepulloa josta lorauttamalla saisi tarvittavat mömmöt jotta pöötä voisi käyttää veneessä.
korostan nyt siis sitä että jos se hintaero kasvaa useisiin kymmeniin sentteihin litralta.
Jos kaadat kaksitahtiöljyä sekaan, se voitelee pumppua ja suuttimia, se auttaa,
mutta eikös tupaöljyssä ole vähän heikompi setaanilukukin nykyään ja muutenkin lisäaineet on mahdollisimman vähällä, että uudemmat koneet ei tykkää ja miksi kokeilla vanhankaan koneen sietokykyä, jun ei se mökkiöljyn ja moottoripolttoöljyn hintaero ole kovin iso,
tuolla asiasta on väännetty paljonkin, eli haulla löytyy..
http://www.masinistit.com/index.php

Eikös tämän vuoden lopusta vaihdu meille dieseliveneilijöille pakko ajaa dieselöljyllä, eikä moottoripolttoöljyllä??
Hintaerohan ei ole kuin ~20snt/litra.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Vastaa Viestiin