Savuttava Volvo Penta MD 11

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ollir
Viestit: 2
Liittynyt: 08.05.2006 10:04

Savuttava Volvo Penta MD 11

Viesti Kirjoittaja ollir » 08.05.2006 21:25

Minulla on purjeveneessä vm- 79 Volvo Penta MD 11 23 hv. Kone toiminut moitteetta monta kesää, mutta savuttaa kohtalaisen paljon. Olin yhteydessä paikalliseen huoltoliikkeeseen, jossa todettiin että voidaan me siihen öljyt ja suodattimen vaihtaa, mutta savuttamiselle tuskin on mitään tehtävissä. No, osaan öljyt ja suodattimen vaihtaa itsekin, mutta olisi mukava kuulla ajatuksia siitä olisiko mitään tehtävissä savuttamiselle. Varsinkin maksimikaasulla tulee ulos tumman harmaansakeaa savua. Kone tietysti vanha ja väljä, mutta onko mitään tehtävissä venttiilien säädöllä, polttoaineen lisäaineilla ym. ?

MD11C
Viestit: 49
Liittynyt: 03.12.2003 10:34

Viesti Kirjoittaja MD11C » 08.05.2006 22:57

- Suuttimet voivat kaivata huoltoa, eli vie johonkin diesel asennus liikkeeseen hiottavaksi/korjattavaksi. Jos on vaikka niin kuluneet suuttimet, että suihku on heikko ;)

- Tai kaada 2t öljyä löpön sekaanvaikka 1l tankilliseen, ajele tankillinen. Voitelee suuttimia ja pumppua. Savuttaa todennäköisesti jonkin verran, mutta voi tehdä ihmeitä käynnille. Kertovat että suuttimet voivat leikkailla kiinni, kun käyvät "kuivina". Itsellä saman tyyppinen vika samassa koneessa, kun ajaa "täysillä" tekee jompi kumpi suutin pisaran, joka siten palaa ja kone rääkäisee(mieletön detonaatio ilmiö) ja musta pilvi tuprahtaa pakoputkesta.

- Säädä venttiilin välykset. Venttiilivälysten kasvaminen tarkoittaa sitä että kone saa suhteessa liikaa löpöä, verrattuna ilmaan, koska venttiilit eivät aukea tarpeeksi, ja eivät ole tarpeeksi kauan auki. Eli käy rikkaalla.
ja ei ole kaikki tehot enää tallella.

- Viimeinen vaihtoehto (syksyllä, jos tulee ylläreitä). Pura sylinterit pois ja tarkasta kuluneisuus ja männän renkaat. Tee tarvittavat uusimiset ja lyö kasaan.

- Pitää näköjään muistaa että huoltoliikkeet eivät näemmä ole korjaamoja, eli kun tarviit todella apua, älä käänny huoltoliikkeen puoleen. Eli jos on kone rikki, voi ne vaihtaa siihen öljyt ja filtterit ja sanoa ettei auttanut mitään. 200 euroa kiitos.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 08.05.2006 23:26

Oletko vaihtanut polttoainesuodattimen? Jos suodatin on tukossa diesel lykkää koko maailman täyteen vaalean/sinisen harmaata savua. Tehot putoavat myös.
Jatkuvaa savutysta aiheuttaa kuluneet / kovettuneet venttiilinvarren kumit. Autoissa sen näkee sinisenä pölläyttelynä erityisesti moottorijarrutuksen jälkeen, kun kaasua taas painetaan.
Jos vaihtaa venttilivarren kumit, kannattaa samalla teettää venttiiliremontti. Eli koneistaa ja hiota venttiilien tiivistepinnat. Koneistaminen on edullista, jos sen teettää autonmoottorikorjaamolla.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

köli
Viestit: 15
Liittynyt: 29.08.2005 21:17

Viesti Kirjoittaja köli » 09.05.2006 15:06

Epäilenpä ettei vain kansi vuoda, vanhoissa koneissa valurautakansi syöpyy ajankuluessa, (varsinkin jos on merivesijäähdytys) jolloin kone savuttaa vaaleanharmaata savua. Tarkistaisin ettei oljyn seassa ole vettä (muuttuu harmaaksi).
Kansiviassa ei välttämättä vettä mene öljyn sekaan jos hiushalkeama on imu tai pakokanavassa (riippuu kuinka alhaalla moottori on vesirajaan nähden). Itselläni savutti aikalailla vaaleanharmaata paksua savua isommilla kierroksilla joten kansiremonttihan se oli edessä, öljystä ei vikaa huomannut.
MD 11:n vika vanhemmuuteen on syöpyä pakokanavan puolelta.

Vastaa Viestiin