Sivu 1/1

Siipipyörän vaihto

Lähetetty: 19 Huhti 2006 11:00
Kirjoittaja rahurme
Moi,

Olisko hyvää vinkkiä merivesipumpun siipipyörän irroitukseen?
Siipipyörä on todella tiukasti pesässään, eikä siitä saa oikein otetta.
Pitääkö se vain irroittaa palasina?

-Rape

Lähetetty: 19 Huhti 2006 16:29
Kirjoittaja matti
Kaksi ruuvimeisseliä joilla väännät vastakkaisilta puolilta siipipyörää, varo vahingoittamasta pumpun runkoa. Siirtoleukapihdeilläkin siitä varmaan saa hyvän otteen ja eikun vetoa "nuljuttamalla" sivusuunnassa.
Kun laitat uuden paikoilleen laita ensin pumppupesään ja akseliin vesivaseliinia ohut kerros, etenkin pyörän päätyihin, myös tiivistepintaan= kun irroitat siipipyörän syksyllä sinulla on täysin käyttökelpoinen pyörä ja tiiviste seuraavaksi kesäksi , siis älä "säilytä" siipipyörää pumpussa talven yli.
Matti

Lähetetty: 19 Huhti 2006 20:41
Kirjoittaja Veli-Matti
Vanhanmallisesta cyprockiinnikkeestä ja parista pyöränpinnanpätkästä saa helposti tehtyä ulosvetimen joka sopii keskiöstään 25-50mm. Kiinnikkeen M5 ruuvilla on vetovoimaa enemmän kuin tarpeeksi.
Tuosta siipipyörän, tai hienommin sanottuna se kait on impelleri, on varmasti väännetty kättä niin kauan kuin niitä on ollut. Muistuu mieleen eräässä venelehdessä joskus 15 vuotta sitten käyty keskustelu jonka toisena osapuolena oli konetekniikan DI ja toisella puolella maahantuojan edustaja - mielestäni keskustelu päätyi ratkaisemattomaan. Oli meinaan DI:llä sen verran hyvät argumentit siihen että "miksi se pyötä oikein pitää sieltä irroittaa kun siihen ei ole mitään tarvetta" ;)
Niin tai näin, Bertta-Lotan molemmat siipipyörät ovat minigrippussukassa pakosarjan päällä.

Lähetetty: 20 Huhti 2006 15:25
Kirjoittaja erika
Olenkin vähän ihmetellyt koko vaihdon mielekkyyttä heitellessäni
täysin ehjiä ja kulumattomankin näköisiä pyöriä keväisin roskiin.
Tänä keväänä saan vaihtaa myös messinkiset kannen ruuvit, koska
käsittämättömän hankalissa asennoissa väännetyt kannat ovat
sorvautuneet pilalle. Perkinsin ruuvit taitavat olla jossain tuuma
järjestelmässä....

Lähetetty: 20 Huhti 2006 20:23
Kirjoittaja matti
Meikä on ainakin niin nuuka etten vaihda (oman veneen)ehyttä impelleriä uuteen joka vuosi, kun sen irrottaa syksyllä (teoria; jos se on samassa asennossa 1/2 v niin ne siinä tiukassa paikassa olevat siivet "kuoleentuvat/murtuvat) ja samalla se tulee tarkastettua(ja myös ne pumpun laakerit-akselin päästä heiluttelemalla, onko klappia, ekat laakerit kesti 3 v), käytin ekaa 4 v, oli hiushalkeamia siipien juurissa.
Toisen "hoitolapsen" impellerit vaihdan vuosittain, koska sen merivesijärj. on talven täyteen pakkasnestettä joka kovettaa impellerit jotka hajoaa n kk kuluessa(ainakin jotkut) ja on parempi ettei kesän aikana tarvi tehdä mitään remppaa.
On roskaamista vaihtaa vuosittain, riippuen käyttötunneista; ammoisina aikoina kun olin töissä, niin volvoihin en vaihtanut kun korkeintaan joka toinen vuosi, ajotunteja kertyi 450-700h/v (olivat aina talven irroitettuna)

Matti

Lähetetty: 23 Huhti 2006 10:19
Kirjoittaja erika
Onko ehdotuksia uusiksi ruuveiksi? Jabsco taitaa olla pronssia, joten
ruuvit pitäisi kai olla messinkiä? Onko kukaan löytänyt tähän sopivia
kuusiokoloruuveja? Niitä olisi helpompi kääntää ahtaassa paikassa.

Lähetetty: 08 Touko 2006 14:29
Kirjoittaja erika
Vastaan vielä itse itselleni niistä Jabscon kannen ruuveista:

Niitä oli erittäin vaikea löytää! Mutteriliikkeet ja muut tuli kierrettyä,
mutta nyt niitä lähetetään Vestekiltä postissa 1.6e kpl. Ainakin pitäisi
sopia. Jabscolla on hyvät nettisivut ja joka ikinen osa löytyy helposti.
Olisin tilannut suoraan englannista nappia painamalla, mutta postimaksu
oli n. 30 puntaa.

Lähetetty: 08 Touko 2006 16:06
Kirjoittaja Veli-Matti
Täytyy sanoa että kyllä on ollut ruveilla hintaa... Minä ainakin muutin oman Jabsconin kierteet M5:siksi suosiolla ja laitoin uudet linssikantaiset "ottone laiton" eli messinki ruuvit. Joita nyt sattui olemaan 500kpl loota verstaan hyllyllä...
Messinkisessä merivesipumpussa onkin sitten rosteriset M4:set.

Lähetetty: 09 Touko 2006 10:45
Kirjoittaja erika
Näin...siinä ne kaksi vaihtoehtoa juuri onkin....

siipipyörän irroitus

Lähetetty: 10 Touko 2006 09:19
Kirjoittaja atros
Homma onnistuu pihdeillä, jossa on säädettävä leukojen väli (moniotepihdit). Parhaiten irrotukseen soveltuu kapealeukainen malli.
Kokeiltu on 45-50 mm leveällä siipipyörällä, joka on muuten hankala poistaa.

Lähetetty: 23 Kesä 2006 15:09
Kirjoittaja matti
Tänään katsoin ostamani venedieselin vian aiheuttajan (netissä oli myytävänä varaosiksi Nanni Kubota kone rikki, myyjä sanoi, että merivettä on joutunut öljyn joukkoon(eihän se ole mahdollista??!!))
Vesipumpun rakenne tulee olla siipipyörästä lukien stefa- väli, josta valuma-aukot ulos(heittorengas), toinen stefa joka pitää öljyt koneessa, laakerit.
Tässä merivesipumpussa oli työnnetty/työntynyt vesipesän puoleinen stefa lähes mittansa koneen suuntaan sulkien valuma-aukot(tulisi olla sisäpinnaltaan pumppupesän tasalla) käytön myötä stefojen läpi tihkunut vesi oli ruostuttanut laakerit- lisää vuotoa - koneessa vettä.
Markan vika oli aiheuttanut usean tonnin laskun- oli ostettu uusi kone kun vanha oli rikki.( Kone oli viottunut tosin vasta kun oli jätetty vedet sisällä ruostumaan pihalle.)
KATSOKAA, ETTÄ VESIPUMPUN AKSELI NÄKYY PUMPPUPESÄN TAKANA OLEVISTA NELIKULMAISISTA AUKOISTA- JOS STEFA VUOTAA, NIIN VESI TIPPUU PILSSIIN EIKÄ JOUDU KONEESEEN.

Hyvää jussia toivoo Matti

PS Sainhan suht edullisesti kytkimen (ja mahd korjauskelpoisen koneen)
Kannattaisi kilauttaa sellaiselle kaverille joka tietää jotakin koneista jos ilmenee vaikeuksia, tai jopa asiantuntijayritykseen.