Sivu 1/4
Sole diesel käyntiongelma
Lähetetty: 02 Huhti 2006 15:55
Kirjoittaja Oorwin
Eli kyseessä tommonen mini 14 moottori. Ostin veneen vähän aikaa sitte ja myyjä kerto, että joskus kun ajaa, hiljentää kaasua ja sittekku taas nostaa kierroksia ni kone hyytyy. Sanoi että vika on merivesipumpun kupariletkussa (kuulemma liian ohut, nykyään n.10mm). Voisko toi ahdistaa tosissaan sitä? Kun onhan siinä pumpussaki ne sisäänmenot n.10mm.. Mutta taas sitten tietenkin yli 30cm pitkä 10mm putki kuristaa enemmän ku tollanen pieni pätkä 10mm.
Vinkkejä ja kokemuksia kaivataan! Tarkotus olis nyt ainaki käydä irrottamassa toi kupariputki, ja taivutella uusi, paksumpi (n.13-15mm) tilalle. (noi luvut on sisämittoja)
Lähetetty: 02 Huhti 2006 16:36
Kirjoittaja hkhk
Ihan noin sivusta heittämällä sanottuna tuntuu vähän ihmeelliseltä, että vesiletku noin vaikuttaa. Ellei kone "poreile" päältä, savuta kuumuudesta tai tunnu muuten kuumuuttaan yskivän, vika voi olla muualla.
Lähetetty: 02 Huhti 2006 17:18
Kirjoittaja Oorwin
Sama tässä itseäki vähä ihmetyttää.. Mut täytyy sitä nyt ainaki koittaa vaihtaa toi putki. Mikä helkkari tollasta sitte tekis jos ei tosta putkesta oo kiinni..
Lähetetty: 02 Huhti 2006 21:41
Kirjoittaja hkhk
Niitä muita vikoja vasta paljon on. Onks se diesel vai bensakone. Kumpi vain. Vika-akueita: yleinen väjyys, venttiileissä vikaa, pumpussa tai kaasuttimessa vikaa, tuketta polttoaineputkissa (vettä roskaa), pelaako voitelu, Miten on ilman saanti, ettei vain ole kiinni hirttämässä. Jos on bensakone kipinäjärjestelmässäkin saattaa olla vikaa. Näitähän on kummallisia vikoja välistä. Joku lämpölaajeneminen tai roskan siirtyminen aiheuttaa muutoksia järjestelmissä.
Lähetetty: 02 Huhti 2006 22:19
Kirjoittaja Oorwin
hkhk kirjoitti:Niitä muita vikoja vasta paljon on. Onks se diesel vai bensakone. Kumpi vain. Vika-akueita: yleinen väjyys, venttiileissä vikaa, pumpussa tai kaasuttimessa vikaa, tuketta polttoaineputkissa (vettä roskaa), pelaako voitelu, Miten on ilman saanti, ettei vain ole kiinni hirttämässä. Jos on bensakone kipinäjärjestelmässäkin saattaa olla vikaa. Näitähän on kummallisia vikoja välistä. Joku lämpölaajeneminen tai roskan siirtyminen aiheuttaa muutoksia järjestelmissä.
dieselihä toi. Väljyyttä ei oo, ku on niin vähän ajettu. Pitää keväällä katsoa, jos toi merivesiputken vaihtaminen ei auta, ni mistä kiikastaa. Sais se kesä jo pikkuhiljaa tulla.. :/
Sole
Lähetetty: 03 Huhti 2006 09:13
Kirjoittaja Beorn
Minulla on Sole mini 23 ja täsmälleen samoja ongelmia koneen kanssa kuin Oorwinilla. Sammutusnapin renkkaaminen on auttanut hyytymiseen, joten olen tullut (useiden Dieselasiantuntijoiden valistuneiden arvausten perusteella...) siihen tulokseen, että vika on JOKO sähköisen sammutuksen ongelma TAHI ruiskutuspumpun ongelma. Onko koneessasi sähköinen sammutus? (Kannattanee kyllä ensimmäiseksi katsoa, ettei kone saa ilmaa jostakin. Oireet voivat kuulemma silloin olla vähän tämänkaltaisia joskus...) Koneen hyytyminen on kieltämättä kiusallinen ilmiö, erityisesti satamaan tullessa. Onneksi ihmiskunta on keksinyt villasukkien ja saunan lisäksi myös purjeen.
Lähetetty: 03 Huhti 2006 09:58
Kirjoittaja KS1030
Jos moottorisi on uudehko niin tätävikaa tuskin voi olla, mutta mulla oli kovasti käyntihäiriöitä veneessä viimevuonna, syynä ruiskupumpusta puuttuva öljy joka piti sinne erikseen pistää ja jota veneen ex omistaja ei kertonut. oljyn lisäämisen jälkeen kaikki viat häipy heti.
tästä oli puhetta toisessa topicissa, mutta ei varmaan ole sulla sama vika jos uudempi mylly.
Lähetetty: 03 Huhti 2006 16:00
Kirjoittaja Oorwin
Kone ei ole uusi, ajettu vaan tosi vähän.. Hittoko en noista koneista vielä mitään ymmärrä.. Alkuperänen ohjekirja kyllä löytyy, räjäytyskuvineen.. Kuulemma tätä vikaaki esiintyy tosi harvoin. Mikäs kone sulla KS1030 on? Ohjekirja ei ainakaan mainitse mitään tosta ruiskupumpun öljyistä..
On sähköinen sammutus. Mitäs Beorn tarkotat tolla sammutusnapin renkkaamisella?
Renkkaaminen...
Lähetetty: 03 Huhti 2006 17:14
Kirjoittaja Beorn
Pitäisi varmaan käyttää yksiselitteisempiä termejä, mutta renkkaamisella tarkoitin suhteellisen nopeatempoista sammutusnapin joitakin kertoja toistuvaa sarjallista painelua :-). Siis muutama sarja tällaisia sammutusnapin (nopeita, kone ei saa vallan sammua...) pohjassakäyttämisiä sai koneen taas käymään suht vakaasti. Minä epäilen vahvasti syylliseksi tätä sähköistä sammutusta. Siinähän sammutusnapin painaminen antaa virtaa releelle, joka painaa sitten jousikuormitteisen kuristimen pohjaan, jolloin polttoaineen kulku estyy ja vot, kone sammuu (näin ovat isot pojat sanoneet ja räjäytyskuva tukee sanomaa...). Jos jousi on kuoleentunut, kone saattaa hirttää itsensä itse sammuksiin, tahikka joku hapettunut kohta sammutusnapissa saattaa vuotaa ja rele työntää pikkuhiljaa kuristinta kiinni. Aionkin nyt (jollen myy konetta pois) käydä huolella läpi ja puhdistaa tuon sammutussysteemin, muutan ehkä sen jopa vaijerivälitteiseksi. Jos ongelma ei tällä poistu, pitänee ruiskutuspumppu viedä huoltoon. Solessa ei pitäisi olla ruiskutuspumpussa omia öljyjä, ei minulla ainkaan ole.
Lähetetty: 03 Huhti 2006 17:47
Kirjoittaja Oorwin
Aaaaa ok :) Pitää testailla tota myös ku saa veneen vesille. Ilmotteppa sitte jos löydät tosta omastas jotai muuta mikä on aiheuttanu ton!
Lähetetty: 03 Huhti 2006 19:07
Kirjoittaja KS1030
Oorwin kirjoitti: Mikäs kone sulla KS1030 on? Ohjekirja ei ainakaan mainitse mitään tosta ruiskupumpun öljyistä..
Mulla 6pyttynen ja 6litranen vuoden -68 foortti, uudemmissa kone hoitaa itse pumpun öljyämisen. mutta tiedät sitten ainakin tarkistaa jos sulla rupee kierrokset "heivaamaan" eli nouseen ja laskeen 1000 kierroksen suuruusluokalla.....vaikka kaasuvipu on paikalla ; )
Lähetetty: 03 Huhti 2006 19:21
Kirjoittaja Oorwin
KS1030 kirjoitti:Oorwin kirjoitti: Mikäs kone sulla KS1030 on? Ohjekirja ei ainakaan mainitse mitään tosta ruiskupumpun öljyistä..
Mulla 6pyttynen ja litranen vuoden -68 foortti, uudemmissa kone hoitaa itse pumpun öljyämisen. mutta tiedät sitten ainakin tarkistaa jos sulla rupee kierrokset "heivaamaan" eli nouseen ja laskeen 1000 kierroksen suuruusluokalla.....vaikka kaasuvipu on paikalla ; )
ok :) ymmärsin myyjän puheista, että esim kun ajaa "täysillä" ja hiljentää aaltoihin ja lyö taas kaasun pohjaan ni hetken kone miettii siinä vaiheessa.
Lähetetty: 12 Touko 2006 19:49
Kirjoittaja Oorwin
Nonih. Vika ei siis ollutkaan tuollainen ku aluks annoin ymmärtää. Vika on aivan ihmeellinen (suorastaan sanoen pe#seestä). Elikkä, merivesi lähtee kiertämään (joskus ei) normaalisti kun starttaa. MUTTA, kun veneellä lähdetään liikkeelle, meriveden kierto lakkaa n.200m matkan jälkeen kuin seinään! Vaikka paikalla konetta käyttäis ni vesi kiertää, vaikka nostelis tai laskelis kierroksia.
Eli, vesi kiertää kun ei ajeta, heti melkeen liikkeelle lähdettäessä (n. 100-200m) jälkeen veden kierto lakkaa kuin SEINÄÄN! Auttakaa ny miestä mäessä.. On jo kaikkea koitettu :/
Lähetetty: 12 Touko 2006 22:20
Kirjoittaja knakke
mihin sinne on asennettu se siffeli mistä se ottaa sen meriveten sisään? jos se kato pääsee haukkaan ilmaa veten sijasta. entäs oletko koittanut kattoa missä kunnossa impelleri on, siis toi siipipyörä vesipumpussa aika outo vika kyl. eikä se sit sellane ol et sul on siin kohtaa mist se ottaa meriveten sisään ni sellast venttiilii mist sais käännettyy sen sisäänoton sillai et se joko ottaa merivettä tai pilssivettä?? kun kato lähdet liikkeelle niin pilssivetet kulkeutuu ahteriin ja se pääsee haukkaamaan ilmaa jos on lyhyt se letku.
t.juha
Lähetetty: 12 Touko 2006 23:49
Kirjoittaja Oorwin
Vettä ottaa melkeen kölin vierestä, eli ei kyllä ilmaa hörppää. Ja siipipyörä ostettiin vaihdettiin just tänään uuteen, eikä ollut vaikutusta. Vanha oli vähän repeillyt kyllä.. Ja en ymmärtänyt tota pilssivesi juttua. Ihan normaalisti menee pohjan läpi putki (Välissä hana) ja sieltä tulee vesi.. Ei pitäs olla mitään pilssivesi juttua :/ On kyllä meinaa todella ihme juttu, ku miks ihmeessä vesi kulkee ku paikallaan konetta kierrättää, mutta ajossa EI. Välillä ei alussakaa lähe ottamaa, että täytyy pistää siemenvesi suodattimeen.. Alkaa mennä jo hieman yli ymmärryksen.. Tässäki joku pienen pieni kämmi käyny jossai vaiheessa ihan varmasti.. Auttakaas ny ko on niin helkkarin kovat ajopoltteet..
Ja sitte vielä. Ne kenellä on sole diesel mini 13 (tai joku muu sole) Ni tuleeko teillä toi meriveden pyöritin ulos sieltä "pesästä" n. 1,5mm? :O Mulla tulee vaikka on ihan pohjassa.