Sivu 1/1
Jäähdytysveden läpiviennin haaroitus lavuaariin?
Lähetetty: 19 Maalis 2006 18:23
Kirjoittaja mairas
Heippa,
Ihanaisessa, vasta minulle siirtyneessä purkkarissani on pesuallas, johon olisi mukava saada merivesihana makeavesihanan rinnalle. En tiedä, olisiko sellainen joskus siinä ollutkin, kun pentterin pöytälevyssä on vanha, ylimääräinen hanan reikä. No, erillistä läpivientiä hanalle ei kuitenkaan ole, eikä sellaista tietenkään haluttaisi ehdoin tahdoin pohjaan tehdäkään, jos vain jollain keinoin sen voi välttää.
Voiko merivesihanan asennuksessa hyödyntää moottorin (2-pyttyinen Volvo Penta 2002, jos sillä asian kanssa on tekemistä) jäähdytysveden ottoa? Letkut ja jäänestoaineen syöttämistä varten asennettu haarapala pitää kuitenkin uusia, ja siitä letku hanaan olisi lyhyt ja helppo tehdä. Vaan toimisiko se? Voiko vesipumppu onnistua imemään ilmaa vesirajan alapuolella olevasta haarapalasta ja tätä kautta hajottaa koko koneen? Voisiko tämän riskin kiertää esimerkiksi asentamalla takaiskuventtiilin vesihanan haaraan?
Tässä vielä kuva kyseisestä läpiviennistä ja kolmitiehaarasta. Letkut ja kiristimet menevät tietenkin uusiksi, tuollaisenaan viritys on koko lailla pelottava.
t. Matti Airas
Lähetetty: 20 Maalis 2006 07:22
Kirjoittaja matti
Ensin fysiikkaa. Onko se pesuallas vedenpinnan alapuolella? Kun puhut hanasta, niin vesihän tulee vain "alamäkeen" ilman pumppua. Käsittääkseni tämä "hana"=pentripumppu?? Pumpuissa on (luulen) venttiilit jotka estävät paluuvirtauksen= koneen ei pitäisi saada ilmaa. Jos otat haaralla, niin laita sulkuventtili haaraan hyvin helppoon paikkaan ja OPETTELE RUTIININOMAISESTI pitämään se suljettuna paitsi pentripumpun käytön ajan.
Kaikki tollaiset liitokset/haaroitukset on riski merivesipumpun imupuolella.
Jos ottaisit sen haaroituksen pumpun jälkeen, niin vettä tulis koneen pumpun pumppaamana, tosin vain koneen käydessä.
Matti
Lähetetty: 20 Maalis 2006 08:53
Kirjoittaja mairas
matti kirjoitti:Ensin fysiikkaa. Onko se pesuallas vedenpinnan alapuolella? Kun puhut hanasta, niin vesihän tulee vain "alamäkeen" ilman pumppua. Käsittääkseni tämä "hana"=pentripumppu?? Pumpuissa on (luulen) venttiilit jotka estävät paluuvirtauksen= koneen ei pitäisi saada ilmaa. Jos otat haaralla, niin laita sulkuventtili haaraan hyvin helppoon paikkaan ja OPETTELE RUTIININOMAISESTI pitämään se suljettuna paitsi pentripumpun käytön ajan.
Kiitos, kaima, kommenteista. Fysiikka mulla on suurin piirtein hallussa, vaan terminologiassa selvästi mättää. :-) Pesuallas on mielestäni vedenpinnan yläpuolella, ja tarkoitin tosiaan pumppua kun puhuin hanasta. Tuossa sulkuventtiilissä ja sen käytön opettelussa on se huono puoli, että moisella rutiinilla on paha taipumus unohtua juuri silloin kun ei pitäisi - ja jos kone jaksaa imeä letkun tyhjäksi, tuota ei tarvitse edes unohtaa kuin kerran...
Toisaalta, jos tuota pentrypumppua yrittää tehdä ilman erillistä läpivientiä, niin moottorin imuahan voi testata ihan käytännössäkin, laittaa vain haaraan kirkkaan letkun ja katsoo, kuinka ärhäkkäästi moottorin pumppu imee letkua tyhjäksi. Jos pumppu ei pahemmin ime haaraletkua, niin sitten vain pentrypumppu paikalleen, ja ollaan tyytyväisiä...
t. Matti Airas
Re: Jäähdytysveden läpiviennin haaroitus lavuaariin?
Lähetetty: 21 Maalis 2006 00:43
Kirjoittaja kare
Tässä vielä kuva kyseisestä läpiviennistä ja kolmitiehaarasta. Letkut ja kiristimet menevät tietenkin uusiksi, tuollaisenaan viritys on koko lailla pelottava.
Kyllä,todella pelottavalta näyttää.Miettikääpä tilannetta,jos ei AINA muista sulkea tuotakin pohja hanaa? Tosi se on,erittäin moni vene kelluu pelkän yhden ruosteisen letkuklemmarin ja nurmikon kasteluletkun varassa! Itse en uskaltaisi riskeerata.Kunnollinen ruostumaton hana,kunnollista vahvistettua letkua,jota pumpun imu ei vedä kasaan,ja tupla ruostumattomat klemmarit joka putkeen jos mahdollista.Eikä ole pahitteeksi laittaa läpivientiputkiin vielä yksi ylimääräinen klemmari löysästi varalle,siitä se on helppo ja nopea laittaa paikkaansa tarvittaessa.Kerran ne maksaa enemmän,mutta ne myös kestää.Ainakin meriolosuhteissa "mustaarautaa" ei kannata käyttää.
Lähetetty: 21 Maalis 2006 07:13
Kirjoittaja matti
No olethan sinä jo sen valmiiksi itsekin funtsannut. Kyllä niissä pumpuissa on varmasti paluuvirtauksen estävät venttiilit, sillä eihän se toimisi muuten.
Vastaus oli mallia vyö ja henkselit.
Tohon nykyiseen en ottanut kantaa, sillä EIHÄN TOLLAISIA VOI OLLAAKKAAN, vaan kyllä näkyy voivan!!!?? Voi voi sentään!!!
Matti
PS On kyllä tullut nähtyä kaikenlaista. Joskus 80-l alkupuolella kellui työpaikan "ikkunan alla" jo silloin "hieman kauhtunut" puuvene, käytiin kysymässä josko on mitä ongelmia?- "Potkuriakseli on mennyt poikki, jos sais hinauksen vaikka tonne teidän rantaan , saisko lainaksi hitsausvälineitä, onhan teillä varmaan sellaiset??" Isäntä tyytyväisenä turas akselin yhteen ja jatkoi matkaansa kaikkien neljän lapsensa kanssa!!!!????Kun oli tyyni heinäkuinen päivä ja he matkalla rantaan, niin vain "seurattiin katseella"
Tais puhua muuten savvooo. Nyt otti joku herneen nenään. :-)
Lähetetty: 21 Maalis 2006 08:43
Kirjoittaja mairas
matti kirjoitti:No olethan sinä jo sen valmiiksi itsekin funtsannut. Kyllä niissä pumpuissa on varmasti paluuvirtauksen estävät venttiilit, sillä eihän se toimisi muuten.
Vastaus oli mallia vyö ja henkselit.
Tohon nykyiseen en ottanut kantaa, sillä EIHÄN TOLLAISIA VOI OLLAAKKAAN, vaan kyllä näkyy voivan!!!?? Voi voi sentään!!!
Omaan funtsaamiseen auttaa aina kummasti, kun kyselee ja ajattelee ääneen... Muuten sitä vain hirttäytyy alkuperäisiin aatoksiinsa eikä pääse ikinä asiassa eteen päin.
Tuota pumpun venttiiliäkin tosiaan mietin, mutta kun ajattelin kuitenkin säästää ja ostaa pumpun Biltemasta, en viitsisi moiseen luottaa ihan loputtomasti. Voisin kuvitella, että pumppu ei välttämättä ole niin tiivis, etteikö se saattaisi norottaa vettä tai ilmaa vastavirtaankin. No, pitänee varmaan vain kokeilla asiaa, ja joka tapauksessa laittaa kyseiseen haaraan erillinen sulkuventtiili pentrykaapin kylkeen, sillähän se tokenee.
Juuri Karen kuvaamalla tavalla oli tarkoitus liitokset korjata. Puutarhaletkun lisäksi pitää vaihtaa se tummakin putki, sillä läheltä katsoen sekin näytti haperolta. Onneksi veneen puuosat ovat olleet paremmalla hoidolla.
t. Matti
Lähetetty: 21 Maalis 2006 23:24
Kirjoittaja kare
Oikein hyvä tuntuu olevan korjausajatus.Tutki vielä ne uudet RST klemmarit tarkkaan vaikka magneetilla,ettet osta samanlaisia,kun kuvassa paikalla olevat.Pantaosa on ruostumatonta,mutta ruuviosa ruostuvaa mustaa.Oltava kokonaan "jalometallia".
Letkut
Lähetetty: 28 Maalis 2006 17:18
Kirjoittaja Northling
Moi
Mulla oli edellisessä paatissa juuri ton näköiset pletkut ym.
Totuus joka kannattaa muistaa:
"VENE KELLUU LETKUJENSA VARASSA!"
Kävi kerran niin, että tein jalkamerivesipumppu remonttia tiskipöydän alla ja revin kaapin pohjalevyn pois paikaltaan, olin siinä sitten samassa tönässyt pesualtaan lavuaarin tyhjennysletkun ruostuneen klemmarin poikki (oli juuri noita harhaanjohtavia paskiaisia, rst pannalla mutta passivoiduilla ruuveilla).
Letku oli noussut ylös läpivienniltään, mutta onneksi vain hieman. Vuosi kuitenkin jo solkenaan.
Olin jo lähdössä veneeltä jatkamaan remonttia kotona, kun huomasin että pilssipumppu painaa vettä yli laidan koko ajan???
Palasin veneeseen ja rupesin etsimään vuotoa. No se löytyi helposti kun katselin ekaksi sinne missä olin häärinyt.
Aattelin ei hätiä mitiä: tuosta vaan messinkisestä läpiviennistä kuulaventtiili kiinni, niin vuoto on hallussa... Mutta siitähän jäi kahva (galvanoitu+pun.maalattu) käteen ja vuoto jatkuu... sitten etsimään uutta klemmaria... Onneksi letkun toisessa päässä oli vahingossa joku ostanut sellasen kokonaan ruostumattoman klemmarin, jonka sitten vaihdoin rikkuneen paikalle.
Seuraavana talvena revin kaikki vanhat läpiviennit pois, vaihdoin ne pronssisiin, uudet kunnon letkut, kaikkiin letkuihin tupla klemmarit.
Läpivientien sulkuventtilien toiminta kannattaa tarkastaa joka joulu ja juhannus ja purjehduskaudella kerran viikossa!
(ja jos noista puolet muistais niin sekin olisi hyvä :) )
Noista Bilteman vehkeistä mulla on oma käytännön kokemuksiin perustuva selvä mielipide (kerrotaan se nyt vaikka näin kansan viisauksin eli sanonnoin):
"Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa!"
Ja: "Jos haluaa halpaa ja hyvää pitää ostaa kaksi, ensin se halpa ja sitten se hyvä!"
T:Aki
Lähetetty: 30 Maalis 2006 18:16
Kirjoittaja matti
Nykyisin kun veneenkin mukana tulee tai ainakin pitäsi tulla käyttöohjekirja.
Monikohan noudattaa ko opuksessa olevaa kehoitusta; esim. wc:n läpivientihanat pidettävä suljettuna purjehduksen aikana. (Jotakuinkin tälleen lukee esim Lagoon 380 käyttäjän käsikirjassa)
Matti
Lähetetty: 30 Maalis 2006 20:43
Kirjoittaja Ande
Lisäkyssäri, kuinka moni laittaa läpivienneistä hanat kiinni, kun tulee kotisatamaan ja paatti jää vaikka viikoksi laituriin makaamaan??
Lähetetty: 30 Maalis 2006 21:34
Kirjoittaja Masa
Ande kirjoitti:Lisäkyssäri, kuinka moni laittaa läpivienneistä hanat kiinni, kun tulee kotisatamaan ja paatti jää vaikka viikoksi laituriin makaamaan??
Joskus laitan, joskus en..
Lähetetty: 31 Maalis 2006 01:24
Kirjoittaja Veli-Matti
Mää en laita koskaan hanoja kiinni sillä veneeni ei makaa kahta päivää pitempään yhtä rautaa ja jos makaaniin sen joutaa nostamamaan kuiville.
Siksi minä otankin veneen kuiville ennen syyskuun 2. viimeisenä lauantaina - hirvijahti näet alkaa viimeisenä...
Laiturissa jatkuvasti makaava vene on yhtä turha kuin piian nännit tai piispan pallit ;)
Lähetetty: 31 Maalis 2006 08:55
Kirjoittaja KS1030
Veli-Matti kirjoitti:Mää en laita koskaan hanoja kiinni sillä veneeni ei makaa kahta päivää pitempään yhtä rautaa ja jos makaaniin sen joutaa nostamamaan kuiville.
Siksi minä otankin veneen kuiville ennen syyskuun 2. viimeisenä lauantaina - hirvijahti näet alkaa viimeisenä...
Laiturissa jatkuvasti makaava vene on yhtä turha kuin piian nännit tai piispan pallit ;)
Empä laita minäkään koskaan kiinni, mutta tarkistan säännöllisesti letkujen ja klemmareiden kunnon.
mulla muuten on vara "järjestelmä" jäähdytysveden otossa jos matkalla jossain letkumenee poikki, voi laittaa rungosta venttiilin kiinni ja avata toisen joka normaalisti on kiinni. läpiviennit on siis "rinnan kytkettyjä" mutta eri puolella venettä. kaikki runkoventtiilit on järeitä palloventtiileitä.
veneen nostan vasta sitten marras- joulukuun vaihteessa riipuen kuinka jäät on kehittyneet, ja lasken "ensimmäisten joukossa" jos ei ole mitään remonttia tekeillä, tosin joka kevät on niin paljon hommaa ollut että hyvä jos juhannuksena on ollut vedessä.