Merivesipumpun stefa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
rahurme
Viestit: 65
Liittynyt: 24 Kesä 2003 12:13
Viesti:

Merivesipumpun stefa

Viesti Kirjoittaja rahurme » 19 Maalis 2006 11:03

Moi,

Vanhan perkinsin merivesikiertoon tihkuu moottorin lämmetessä moottoriöljyä.
Öljy päässee jotenkin merivesipumpun kautta kiertoon. Pumpulle tulee varmaankin akseli, joka pyörittää pumppua. Ajattelin, että tämän akselin stefa voisi vuotaa. Voisko olla näin? (Nämä ovat siis vain arvailuja. En ole vielä purkanut mitään. Eikä minulla ole aavistustakaan rakenteesta).

Jos vuoto liittyy jotenkin merivesipumppuun, niin voiko korjauksen tehdä irroittamalla pelkästään merivesipumppu vai pitääkö purkaa enempi?

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 19 Maalis 2006 19:59

Onkos siinä öljynjäähdytin vois olla siinä vuoto,vrt öljynpaine jotain ainakin 3 kiloa/merivedessä ei paljon mitään . Jos löytyy sellainen patikka vesikierrosta johon menee pari paineletkua jostain öljynsuotimen tienoilta, niin olis koeponnistuksen paikka. Tässä olis ainakin yks vaihtoehto.
Tonen olis kytkimen öljynjäähdytin jos vedessä oleva öljy ei ole mustaa=mö

Matti

rahurme
Viestit: 65
Liittynyt: 24 Kesä 2003 12:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rahurme » 19 Maalis 2006 20:18

Kytkimen lauhdutin koeponnistettiin viime kesänä, joten se puoli on kunnossa.
Enpäs tosiaan tiedä onko tuossa moottoriöljylle lauhdutinta. Epäilen, että ei ole. En ole ainakaan kovin esillä.

Erottaako diesel-öljyn moottoriöljystä veden pinnalla?
Ajattelin vain, että voisko sittenkin olla palamatonta polttoainetta, joka pääse vesikiertoon?

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 19 Maalis 2006 20:46

Moottoriöljy jos se tulee pakoputkesta jäähdytysveden mukana, pitäis näkyä mahdollisesti pisaroina(mustia klimppejä) tai tippana putken päässä, mut jos on pelkkä kalvo veden pinnalla, niin vois hyvinkin olla palamatonta löpöä.
Hukkaako öljyä?
Milloin on suuttimet olleet auki ,jos tiputtaa pahasti, niin näkyy etenkin tyhjäkäynnillä. Jos et muista /tiedä kannattaa irrottaa suuttimet ja viedä verstaalle.

Matti

rahurme
Viestit: 65
Liittynyt: 24 Kesä 2003 12:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rahurme » 19 Maalis 2006 21:08

Pakoputkesta tulee jäähdytysveden mukana ja lisäksi tietty tulee tarkastusletkusta.

En oo mitään klimppejä havainnut. Pelkkä kalvo veden pinnalla sateenkaaren väreissä. Eikä hukkaa öljyäkään pahasti, eli paljo se ei voi vuotaa.

Ei ole mitään tietoa milloin suuttimet viimeksi katottu. Epäilen, että ei ainakaan 15 vuoteen.

Jonkin verran hämää kun rupee vuotamaan vasta kun kone jonkin verran lämmennyt. Viittaisko tämä suutin ongelmaan.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 20 Maalis 2006 07:09

Ei, päinvastoin. Suutinvuoto pitäisi näkyä ja tuntua epätasaisena käyntinä etenkin kylmänä.
Vähän perustietoa, minkä mallinen se perkinssi on 109, 212 vai joku vielä pienempi??
Venttilivarren kumit vois olla yks"halpa" vika, sillä nehän voi vaihtaa vain venttilikopan avauksella.
(TI-miehen konsti;n 30 mm pitkä-ja mutkavartinen lenkki, pätkä paksua rautalankaa, tms, rautalangasta silmukka keinuvivuston pulttiin, mutteri päälle, avaimen päästä nostamalla jousi kasaan ja toisella kädellä kiilat pois(huom MÄNTÄ ON OLTAVA YLÄKUOLOKOHDASSA, ettei venttili putoa sylinteriin) varren kumin vaihto jousi ja kiilat takaisin, kutoskoneessa vie n tunnin kun kumit on vaihdettu, jos ei pudottele kiiloja, (toim huom laita esim paperitupot työntötankojen ja muihin reikiin jos sattuu lipsahtamaan )) jos on kaveri, niin rautalankaakaan ei tarvita.(jos ei edellisestä ymmärtänyt, että ensin tulee avata venttilikoppa ja irroittaa venttiilivivuston, niin ÄLÄ TEE, vrt duutsonit; älkää yrittäkö kotona)
Tai jos tekee sellaisen "puoliremontin" ja ottaa kannen kainaloon ja vie verstaalle, niin tulee tarkistettua venttiilien varsien välykset ja kansipahvi, sekä ne suuttimet samalla.
Seuraava vikamahdollisuus; katkennut öljyrengas/ kone on harva=putket ja männät uusiks??
Vanhemmiten tuppaa tulemaan kaikenlaista.

Matti

PS Tässä tuli mieleen kun on katsellut kuvia esim koneen vaihdosta veneeseen(jokin linkki tällä sivustolla), niin joskus kannattaa harkita työjärjestystä. Jos moottoria ei ole tarkoitus avata, niin kytkimen ja vauhtipyörän irroitus tekee paketista jo paljon kevyemmän käsitellä.
Jos kone on menossa purkuun, niin purkaa sen paikoillaan osiin, niin ei tartte mitään pekkaniskaa nostoon. Esim kaveri otti Toyotastaan (vanha takavetoinen)koneen ruokatunnilla pois;ensin kansi irti, jäähdytin pois, sitten lohko kytkinkopasta irti, mies itse seisomaan sinne konehuoneeseen lohko käteen ja volaa kone oli pöydällä( ei mahdu nykyisiin etuvetosiin (ja tarvii tervekätisen nostajan)), kun hain romiksesta volvon 20B-koneen, niin myyjän kanssa sen jaksoi kahdestaan nostaa takaluukkuun, mutta yksin kotona(Volvon luukussa kun on niin korkea kynnys)eihän se momentti riittänyt; vauhtipyörä ja kansi irti, niin meikäläinenkin saa jo lohkon pöydälle
Tästähän alkaa tulla jo TI-palsta, ei oikeastaan pitäisi kertoa näitä niksejä sillä milläs ne ammattimiehet elävät jos kaikenlaiset omatoimimiehet tekevät itse!!?? (luulen, että korjaamalla näitä "remontteja") :)

rahurme
Viestit: 65
Liittynyt: 24 Kesä 2003 12:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rahurme » 20 Maalis 2006 07:48

Se on vielä suurempi eli 4.270. Moottori on 60-luvulta.
Valtavan kokonen mylly, jota on käytetty mm. puimureissa ja traktoreissa.
(Olen muutamastakin puimurista keräillyt siihen osia).
Moottorin käynnissä ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Käy hyvin niin
kuumana kuin kylmänä. Samoin käynnistyy.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 20 Maalis 2006 08:21

Jaa, kokemuksia Mf-175/vm 67, pakoputken mutka öljynen=työntää mö pakoputkeen, savuttaa jne ei ole tullut avattua ja katsottua mistä johtuu, tosin päinvastoin kuivaa kun saa kenkää, jos se sun kone käy kylmänä ja johtuu siitä, yhdistettynä esim putken pistesyöpymiin ???
Fairya suihkepullosta jos kertyy liikaa esim satamassa sateenkaarta. Ja eikun menoks :))
Kyseenalasta ??ruveta tekeen mitään isompaa remppaa, tosin ainakaan ennenvanhaan noihin perkinsseihin ei putki/mäntäpaketti maksanut juuri mitään mut jos joutuu ostopalveluna teettään niin kertyy.
Matti

Ps Tiedän oston; koko leikkuupuimuri 300 € (tosin syöttöpumppu rikki-vedet sisällä)- kone irti, puimuri myyntiin 200E, purkaamolta syöttöpumppu 400€= perkins 212 tuli maksamaan 500€, käy ja kukkuu hienosti. Mut vaivaa on siinäkin.

rahurme
Viestit: 65
Liittynyt: 24 Kesä 2003 12:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rahurme » 20 Maalis 2006 21:46

Kiitos vinkeistä! Täytynee ensimmäisenä katella nuo venttiilivarren kumit ja suuttimetkin vois kyllä käyttää huollossa. Mitähän noin suurinpiirtein maksaa, jos tosiaan kantaisi kannen verstaalle ja teettäisi mainitsemasi tsekkaukset?

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 21 Maalis 2006 06:54

Parempi kysyä moottorikoneistamosta, sillä perkinssirempoista on niin kauan aikaa etten pysty edes muistamaan silloisia hintoja. Ko moottoreiden varaosien hinnat ovat ainakin ennen olleet vähintäänkin kohtuullisia, joten ei pitäisi maksaa maltaita.
Hinnathan saattaa muuttua jopa edullisemmiksi. v01 kun avasin oman veneen moottorin (nissan), niin en silloin vaihtanut suuttimien kärkiä, olisivat maksaneet 200mkx6=1200mk, vaihdon 04 maksoivat yht110 €.
01 pakoventtili maksoi 36 mk (tai jotain) (jossain muualla se olisi maksanut 140 mk) nissan kun on ilman vaihdettavia venttiilinohjureita-on laitettava paksumpivartinen venttiili ja rotsattava reikä (ohjuri on yleensä paljon halvempi kuin venttiili), kansipahvi jotain 100mk(turbokoneen alumiininen 1000 mk) kansityö, sis oikaisu pakov reikien avartaminen kaikkien venttiilipintojen koneistaminen lienee ollut jotain 1000 mummoa, hinnoittelu on reikäkohtainen 4-kone on 1/3 halvempi kuin 6

Matti

Vastaa Viestiin