Väljä Olympia
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28 Helmi 2006 15:10
Väljä Olympia
Ostin (jo muutama vuosi sitten) vaimolle lahjaksi :-) puuveneen, muuten ihan hyvän, mutta putputus puuttuu. Siinä on yksipyttyinen Olympian motti, jota käytin tietäjällä. Tietäjä sai kyllä koneen käyntiin, mutta sanoi sylinterin olevan niin väljän, että jotain pitäis tehdä. Menee kuulemma bensat öljyn sekaan.
Kannattaako tässä porata ja vaihtaa mäntä vai jotenkin putkittaa sylinteri (?) vai peräti tehdä hyvä ja pysyvä olympia-merkkinen verkonpaino? Ja jos pitää viedä verstaalle, täytyykö etsiä joku spealisti vai osaako jokainen moottoripaja tehdä homman?
Kattelin noita uusia kiinalaisia koneita. Varmaan hyviä, mutta mieluummin käyttäisin vanhaa kotimaista, jos sen saa toimimaan.
Vaimo uhkas jo kukkapenkiksi koko veneen...
Kannattaako tässä porata ja vaihtaa mäntä vai jotenkin putkittaa sylinteri (?) vai peräti tehdä hyvä ja pysyvä olympia-merkkinen verkonpaino? Ja jos pitää viedä verstaalle, täytyykö etsiä joku spealisti vai osaako jokainen moottoripaja tehdä homman?
Kattelin noita uusia kiinalaisia koneita. Varmaan hyviä, mutta mieluummin käyttäisin vanhaa kotimaista, jos sen saa toimimaan.
Vaimo uhkas jo kukkapenkiksi koko veneen...
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kun se kerran on vaimon vene niin sano sille että korjaa itse tai ainakin maksaa laskun ;)
Kaikki nuo mainitsemasi vaihtoehdot ovat toteutettavissa.
Mikähän Olympian yksipyttyinen on kyseessä?
Matalapuristeinen kone käy muuten uskomattoman väljänä. Käynnistyminen tahtoo olla vaan ongelma - lähtee joskus ensimmäisellä pyöräytyksellä tai sitten kolmannella sadannella. Lämpimänä useimmiten 50. yrityksellä...
Aikoinaan vanhassa 2F45 oli tämä ongelma ja kun löin sen mutteriksi niin männän ja sylinterin väliin meni 0.8 siipi n. 10mm leveydeltä. Eli mäntä oli reikäänsä jotain 1,2 mm liian pieni...
Kaikki nuo mainitsemasi vaihtoehdot ovat toteutettavissa.
Mikähän Olympian yksipyttyinen on kyseessä?
Matalapuristeinen kone käy muuten uskomattoman väljänä. Käynnistyminen tahtoo olla vaan ongelma - lähtee joskus ensimmäisellä pyöräytyksellä tai sitten kolmannella sadannella. Lämpimänä useimmiten 50. yrityksellä...
Aikoinaan vanhassa 2F45 oli tämä ongelma ja kun löin sen mutteriksi niin männän ja sylinterin väliin meni 0.8 siipi n. 10mm leveydeltä. Eli mäntä oli reikäänsä jotain 1,2 mm liian pieni...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Olen aivan sanaton. Kyllä elämä on helppoa, kun sen osaa.Ostin (jo muutama vuosi sitten) vaimolle lahjaksi :-) puuveneen
Kun se kerran on vaimon vene niin sano sille että korjaa itse tai ainakin maksaa laskun
Minkä verran välystä uudessa männässä mahtaa olla? Mitenkä se noin väljäksi on mennyt, hidaskierroksinen kone?Veli-Matti kirjoitti:Aikoinaan vanhassa 2F45 oli tämä ongelma ja kun löin sen mutteriksi niin männän ja sylinterin väliin meni 0.8 siipi n. 10mm leveydeltä. Eli mäntä oli reikäänsä jotain 1,2 mm liian pieni...
Hannu
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43
On kylä VM:än olympia ollunna väläjä. Olisko oikea välys jotain 0.10-15mm.
Aikanaan kun Johnsonilla tuli päästeltyä kisoja oli se semmonen kone että siihen piti laittaa heti kättelystä välystä joku 0.16mm, muuten kone leikkas kiinni. Toi 0.16 mm oli sekin niin paljon että kun vauhtipyörästä vemputti käsin eeskahtaalle kuuli kun männänhelmat kalis sylintereitä vasten. Se oli jenkki kone se. Sitten kun siirryttiin Tohatsuun, jolloin pantiin kone uusiks jos välykset alko olla lähellä 0,15mm. Tai ainakin olis pitäny laittaa :)
Aikanaan kun Johnsonilla tuli päästeltyä kisoja oli se semmonen kone että siihen piti laittaa heti kättelystä välystä joku 0.16mm, muuten kone leikkas kiinni. Toi 0.16 mm oli sekin niin paljon että kun vauhtipyörästä vemputti käsin eeskahtaalle kuuli kun männänhelmat kalis sylintereitä vasten. Se oli jenkki kone se. Sitten kun siirryttiin Tohatsuun, jolloin pantiin kone uusiks jos välykset alko olla lähellä 0,15mm. Tai ainakin olis pitäny laittaa :)
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ei kun juuri tuo väljyys mitä kerroin.
Väljyyden on täytynyt tulla sillä perinteisellä tavalla millä petroolimoottorit kulutetaan loppuun eli ajamalla liian kylmällä koneella joka syö valurautaa kuin rotta miestä. Sylintereitä ei olisi saatu porattua 1mm ylikoon männillä pyöreiksi, vaan siihen täytyi laittaa Pasatin männät. Ja muutenkin olisi laitettu kun orkkismännät olisivat maksaneet 1200mk/kpl ja Passatin männät 149mk/2kpl.
Tottakait on selvää ettei pelkkä kuluminen ollut rajoittunut pelkästään sylinteriin vaan mm. toinen mäntä oli helmasta kulunut lähes puhki ja muistaakseni yksi männänrengas kadonnut kokonaan. Jäljistä päätellen siellä oli joskus ollut männäsrengas...
Sitä velipojan kanssa ihmeteltiin että miten se oli voitu ajaa noin väljäksi? On täytynyt olla edellisellä omistajalla oikein lehmänhermot kun on jaksanut veivailla sitä käyntiin.
Eipä ole tullut läheskään yhtä väljää konetta vastaa ja ei varmasti tule koskaan ;)
Mielenkiintoinen muisto tuohon moottoriin liittyy sikäli että kun hain sen Raahesta niin työkaverini (harrasti pesäpalloa Pattijoen Urheilijoissa) otti, minun arpoessani että miten me saadaan se tallin sivustalta autoon, moottorin syliin ja kantoi sitä kymmenisen metriä ja pukkasi sen Warren takatilaan. Kuivapainoa koneella on 164kg.
Jouko Aholalta tuommoista temppua voisi odottaa muttei pesäpalloijalta...
Vanhat moottorit yleensä porataan 0,08-0,12mm eli ne ovat jo uutena tavallaan väljiä jos verrataan vaikkapa nykyautoihin. Honda taitaa olla kaiken huippu - sylinterit porataan tehtaalla joissakin malleissa 0,001mm tiukoiksi ja männät asennetaan jäähdytettyinä paikoilleen. Tosin mäntien rakenne on osin keraaminen. Sitä en tiedä onko kyseessä ihan tavalliset tuotantomoottorit mutta kuitenkin.
Väljyyden on täytynyt tulla sillä perinteisellä tavalla millä petroolimoottorit kulutetaan loppuun eli ajamalla liian kylmällä koneella joka syö valurautaa kuin rotta miestä. Sylintereitä ei olisi saatu porattua 1mm ylikoon männillä pyöreiksi, vaan siihen täytyi laittaa Pasatin männät. Ja muutenkin olisi laitettu kun orkkismännät olisivat maksaneet 1200mk/kpl ja Passatin männät 149mk/2kpl.
Tottakait on selvää ettei pelkkä kuluminen ollut rajoittunut pelkästään sylinteriin vaan mm. toinen mäntä oli helmasta kulunut lähes puhki ja muistaakseni yksi männänrengas kadonnut kokonaan. Jäljistä päätellen siellä oli joskus ollut männäsrengas...
Sitä velipojan kanssa ihmeteltiin että miten se oli voitu ajaa noin väljäksi? On täytynyt olla edellisellä omistajalla oikein lehmänhermot kun on jaksanut veivailla sitä käyntiin.
Eipä ole tullut läheskään yhtä väljää konetta vastaa ja ei varmasti tule koskaan ;)
Mielenkiintoinen muisto tuohon moottoriin liittyy sikäli että kun hain sen Raahesta niin työkaverini (harrasti pesäpalloa Pattijoen Urheilijoissa) otti, minun arpoessani että miten me saadaan se tallin sivustalta autoon, moottorin syliin ja kantoi sitä kymmenisen metriä ja pukkasi sen Warren takatilaan. Kuivapainoa koneella on 164kg.
Jouko Aholalta tuommoista temppua voisi odottaa muttei pesäpalloijalta...
Vanhat moottorit yleensä porataan 0,08-0,12mm eli ne ovat jo uutena tavallaan väljiä jos verrataan vaikkapa nykyautoihin. Honda taitaa olla kaiken huippu - sylinterit porataan tehtaalla joissakin malleissa 0,001mm tiukoiksi ja männät asennetaan jäähdytettyinä paikoilleen. Tosin mäntien rakenne on osin keraaminen. Sitä en tiedä onko kyseessä ihan tavalliset tuotantomoottorit mutta kuitenkin.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Niin no, minäkin kirjoitin hieman huolimattomasti tuon ensimmäisen. Eli kun sylinteri/mäntä kuluu aina soikeaksi niin tuo tikulla katsottu välys on ollut siellä suurimman välyksen kohdalla.
Männänvälyshän tehdään sen takia tietyn suuruiseksi että mäntä ei laajetessaan ns." leipase kiinni". Jos laitetaan mäntä jostakin,vaikkapa autosta vanhaan venemoottoriin, niin ohjekirjassa olevaa välystä voi varmasti pienentää koska männän rakenne ja materiaalit ovat modernimpia kuin alkuperäisissä. Joku 0,03-0,05 on aika tavallinen välys jota on käytetty autoissa jo -60 luvulta asti. Miksei sitä voisi porata venemoottoriinkin? Mutta jos asennetaan alkuperäinen, vanhanaikainen, mäntä niin on syytä pysyä ohjearvoissa.
Sillä ei ole juurikaan käytännössä merkitystä jos laittaa nykyaikaisellekkin männälle välystä vaikka sen 0,1mm koska kyseessä on erittäin matalapuristeinen ja hidaskierroksienn kone. Tehoa ei tosiaankaan mene hukkaan eikä puristuspaineet riitä painamaan polttoainetta öljyn sekaan.
Männänvälyshän tehdään sen takia tietyn suuruiseksi että mäntä ei laajetessaan ns." leipase kiinni". Jos laitetaan mäntä jostakin,vaikkapa autosta vanhaan venemoottoriin, niin ohjekirjassa olevaa välystä voi varmasti pienentää koska männän rakenne ja materiaalit ovat modernimpia kuin alkuperäisissä. Joku 0,03-0,05 on aika tavallinen välys jota on käytetty autoissa jo -60 luvulta asti. Miksei sitä voisi porata venemoottoriinkin? Mutta jos asennetaan alkuperäinen, vanhanaikainen, mäntä niin on syytä pysyä ohjearvoissa.
Sillä ei ole juurikaan käytännössä merkitystä jos laittaa nykyaikaisellekkin männälle välystä vaikka sen 0,1mm koska kyseessä on erittäin matalapuristeinen ja hidaskierroksienn kone. Tehoa ei tosiaankaan mene hukkaan eikä puristuspaineet riitä painamaan polttoainetta öljyn sekaan.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43
Kun noi vanhat koneet ei mulle oo tuttuja vaan oikeestaan noi 2 t perärutkut niin mutu menee näköjään pikkusen vikaan. Luulin et noi olympia koneet on jostain 40 luvun alusta ja arvelin että sen aikuisissa koneissa vois toi tehdasvälys olla jossain 0,10-0,15 välillä, mutta kait sillon jo osattiin valaa ja koneistaa.
Tosiaan munkin volvon vm 57 männänvälys on 0,02-0,06 ja käyntinopeus pikkusen isompi kun olympian joten kait siinä on sitten ollu jotain tommosta uutena.
Ei noi 2 t rutkutkaan mitään huonoja ole olleet mut kierrokset ovat olleet jotain 7000 r/min (aika matalia nekin) ja sääntöjen takia jäähdytys on ollut pikku onkelma joten välykset on laitetttu kerralla isommiks. Toi männän soikeus ja lämpölaajeneminen on kyllä ollu suht selvää kauraa mulle :)
No yhtä kaikki kyllä se sun olympia oli tosi väljä ja ihme oli et se yleensä kävi
Tosiaan munkin volvon vm 57 männänvälys on 0,02-0,06 ja käyntinopeus pikkusen isompi kun olympian joten kait siinä on sitten ollu jotain tommosta uutena.
Ei noi 2 t rutkutkaan mitään huonoja ole olleet mut kierrokset ovat olleet jotain 7000 r/min (aika matalia nekin) ja sääntöjen takia jäähdytys on ollut pikku onkelma joten välykset on laitetttu kerralla isommiks. Toi männän soikeus ja lämpölaajeneminen on kyllä ollu suht selvää kauraa mulle :)
No yhtä kaikki kyllä se sun olympia oli tosi väljä ja ihme oli et se yleensä kävi
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ja kun sen sai käyntiin niin ongellakin istuttiin koneen käydessä eikä affenat tykänneet ollenkaan huonoa - päinvastoin ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ei.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
- Paikkakunta: tampere
Itse katsoisin aluksi seuraavat hommat:
1. Ettei ne puristuspaineet katoa venttiilien kautta. Se bensahan siellä öljyn seassa voi olla vuosien takaa (mitenkään epäilemättä tietäjää).
-Löydettävä puristustahti sylinteriin. Peukalo tulpanreikään ja pyöritetään konetta normaaliin pyörimissuuntaan kunnes peukaloa vastaan tuntuu painetta.
-On saatava paineilmaa sylinteriin. Adapterin voi tehdä itse vanhasta sytytystulpasta tai ostaa valmiina.
-Pidä puristustahdin ollessa päällä kampiakselin päästä kiinni räikällä tms., jottei mäntä pääse liikkumaan ja laita paineilmaa sylinteriin. Optimi on löytää yläkuolokohta, jolloin mäntä ei lähde minnekkään vaikka sylinterissä on painetta.
-Jos kohina kuuluu kampikammiosta (esim. öljyntäyttö propusta/öljytikun reiästä kuunneltuna) on heikko kohta sylinteri.
-Jos kohina kuuluu pakoputkesta on heikko kohta pakoventtiili.
-Ja jos kohina kuuluu kaasarista on heikko kohta imuventtiili.
2.Nyt ainakin tiedät, mistä paineet katoavat.
-Tulevat toimenpiteet riippuvat, mistä paineet katoavat.
-Jos heikko kohta on sylinteri on vaihtoehtoina männänrenkaiden vaihto, porautus ja uusi ylikokomäntä, sylinterin putkitus ja vanha tai uusi mäntä, vanhan sylinterin hoonaus ja uusi mäntä tai männänrenkaat jne.
3.Jos hyvin käy pääset pelkällä venttiiliremontilla ja tai männänrenkailla.
4.Pahemmassa tapauksessa; etsi vanhanajan moottorikoneistamo, jossa ei katsota tietokoneelta, että meillä ei ole sun moottoriin mitään. Jos koneeseen ei löydy uusia putkia/mäntiä/renkaita osaavat vanhanajan ammattimiehet kyllä auttaa.
5.Pura kone, niin näet mistä kiikastaa.
Saattoi tulla vähän sekava, mutta muut tarkentakoot...
1. Ettei ne puristuspaineet katoa venttiilien kautta. Se bensahan siellä öljyn seassa voi olla vuosien takaa (mitenkään epäilemättä tietäjää).
-Löydettävä puristustahti sylinteriin. Peukalo tulpanreikään ja pyöritetään konetta normaaliin pyörimissuuntaan kunnes peukaloa vastaan tuntuu painetta.
-On saatava paineilmaa sylinteriin. Adapterin voi tehdä itse vanhasta sytytystulpasta tai ostaa valmiina.
-Pidä puristustahdin ollessa päällä kampiakselin päästä kiinni räikällä tms., jottei mäntä pääse liikkumaan ja laita paineilmaa sylinteriin. Optimi on löytää yläkuolokohta, jolloin mäntä ei lähde minnekkään vaikka sylinterissä on painetta.
-Jos kohina kuuluu kampikammiosta (esim. öljyntäyttö propusta/öljytikun reiästä kuunneltuna) on heikko kohta sylinteri.
-Jos kohina kuuluu pakoputkesta on heikko kohta pakoventtiili.
-Ja jos kohina kuuluu kaasarista on heikko kohta imuventtiili.
2.Nyt ainakin tiedät, mistä paineet katoavat.
-Tulevat toimenpiteet riippuvat, mistä paineet katoavat.
-Jos heikko kohta on sylinteri on vaihtoehtoina männänrenkaiden vaihto, porautus ja uusi ylikokomäntä, sylinterin putkitus ja vanha tai uusi mäntä, vanhan sylinterin hoonaus ja uusi mäntä tai männänrenkaat jne.
3.Jos hyvin käy pääset pelkällä venttiiliremontilla ja tai männänrenkailla.
4.Pahemmassa tapauksessa; etsi vanhanajan moottorikoneistamo, jossa ei katsota tietokoneelta, että meillä ei ole sun moottoriin mitään. Jos koneeseen ei löydy uusia putkia/mäntiä/renkaita osaavat vanhanajan ammattimiehet kyllä auttaa.
5.Pura kone, niin näet mistä kiikastaa.
Saattoi tulla vähän sekava, mutta muut tarkentakoot...
- wikumies
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
- Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com
olympia
moi löytyy renkaita uusia malli tarvitaan t.wikumies
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28 Helmi 2006 15:10
Jäin kiinni Veli-Matin kysymykseen Olympian tyypistä. Putsasin tyyppikilpeä maalista ja jotain lukuja sieltä paljastui. Ymmärtääkseni kone on 3-3.5 heppanen(?) valmistettu 10.11.56. Muut luvut jäivät vielä maalin alle. Nyt kun luin Veli-Matin n. vuosi sitten kirjoittaman vastauksen "juktalle" (http://www.puuvene.com/keskustelu/viewt ... ht=olympia) tuli mieleeni että niissä huonosti näkyvissä luvuissa olisi todellakin voinut olla 50 KT.
Kiitoksia Paukelle vastauksesta varsinaiseen kysymykseeni. Tästä on hyvä jatkaa, kun tietää mistä aloittaa!
Kiitoksia Paukelle vastauksesta varsinaiseen kysymykseeni. Tästä on hyvä jatkaa, kun tietää mistä aloittaa!